§ 20-spørgsmål S 1237 den 2. september 2022 om ministeren ikke er enig med Det Etiske Råds forslag om en nedre grænse på 10 – 12 år for juridisk kønsskifte. Svar den 9. september 2022.

Maja Torp (V) stillede den 2. september 2022 § 20-spørgsmål S 1237 – Samling: 2021-22 – om ministeren ikke er enig med Det Etiske Råds forslag om en nedre grænse på 10 – 12 år for juridisk kønsskifte, eftersom regeringen har forslået helt at fjerne aldersgrænsen, til indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg Madsen (S), der svarede den 9. september 2022.

Spørgsmål
Er ministeren – henset til at Det Etiske Råd har forslået en aldersgrænse på 10-12 år for juridisk kønsskifte med udgangspunkt i følgende argument: »Det må anses for tvivlsomt, om børn før puberteten kan gennemskue de grundlæggende årsager til og overskue konsekvenser af en mulig ændring af juridisk køn. En sådan stillingtagen kræver et vist mål af modenhed og bevidsthed« – ikke enig i denne argumentation, eftersom regeringen har forslået helt at fjerne aldersgrænsen for juridisk kønsskifte?

* * *
Svar
Det Etiske Råd har den 8. marts 2021 efter anmodning fra Folketingets Ligestillingsudvalg afgivet en udtalelse om ændring af juridisk køn til mindreårige, hvorefter 16 ud af 17 rådsmedlemmer anbefaler en sænkning af aldersgrænsen for ændring af juridisk køn.
14 ud af 17 rådsmedlemmer anbefaler, at aldersgrænsen sænkes til 10-12 års alderen.
Der henvises herved til, at det må anses for tvivlsomt, om mindreårige før puberteten kan gennemskue de grundlæggende årsager til og overskue konsekvenser af en mulig ændring af juridisk køn, og at 10-12 år er alderen, hvor eventuel behandling med stophormoner ofte vil kunne besluttes og iværksættes. 11 ud af 17 medlemmer anbefaler en erklæringsmodel, men med et krav om børnefaglig rådgivning, uanset hvilken aldersgrænse der måtte blive besluttet.

Det Etiske Råd forholder sig i sin udtalelse ikke til de juridiske implikationer ved indførelse af en nedre aldersgrænse.

Som anført i min besvarelse af spørgsmål S 1236 har den tværministerielle arbejdsgruppe overvejet, men fundet det vanskeligt at fastsætte en nedre aldersgrænse. Arbejdsgruppen har i den forbindelse konkluderende henvist til følgende:

”Konkluderende finder arbejdsgruppen, at det er vanskeligt at fastsætte en nedre aldersgrænse for ændring af juridisk køn. Det skyldes, at der hverken i Sundhedsstyrelsens vejledning eller ud fra et sundhedsfagligt belæg kan udledes en absolut nedre aldersgrænse for, hvornår et barn tidligst kan påbegynde kønsmodificerende behandling. Dermed vurderes det heller ikke, at der inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser kan fastsættes en nedre aldersgrænse for ændring af juridisk køn for børn og unge under 18 år. Det er således arbejdsgruppens vurdering, at en evt. nedre aldersgrænse for ændring af juridisk køn går hånd i hånd med en evt. nedre aldersgrænse for kønsmodificerende behandling.”

Der henvises for en nærmere beskrivelse af arbejdsgruppens overvejelser til afsnit 4.1.11.1 i arbejdsgruppens rapport.

Arbejdsgruppen har således konkluderet, at der ikke inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser kan fastsættes en (absolut) nedre aldersgrænse for ændring af juridisk køn for børn og unge under 18 år.

Der henvises i øvrigt til besvarelse af spørgsmål S 1236.

Med venlig hilsen
Christian Rabjerg Madsen

* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet.
Spørgsmålet hos Folketinget i pdf-format.