LGBT+ politik på Region Hovedstadens sundhedsudvalgs dagsorden den 22. maj 2019. Referat 28. maj 2019.


Region Hovedstadens sundhedsudvalg havde den 22. maj 2019 LGBT+ politik på dagsordenen.
Af bilag 15 til dagsordenen fremgår bl.a. følgende:
For at styrke lighed og det respektfulde møde mellem LGBT+ personer og sundhedsprofessionelle vil regionsrådet udarbejde en LGBT+ politik med inddragelse af relevante foreninger, sundhedsprofessionelle og politiske udvalg. Politiken skal indeholde både politiske forslag samt generel politik for behandling, støtte og pleje af LGBT+ personer i Region Hovedstaden.

Herunder gengives bilag 15 fra dagsordenen og derefter Sundhedsudvalgets beslutning jf. referatet.

Punkt nr. 3 – Beslutning: Udvalgets forslag til Budget 2020
Bilag 15

Budgetlægningen 2020-2023

Budget/finansieringsforslag – LGBT+ politik:
Fremsat af:
Sundhedsudvalget / Socialistisk Folkeparti
Formål og indhold
Der efterspørges blandt LGBT+ personer en større viden og flere kompetencer, som relaterer sig til den behandling, støtte og pleje, som modtages på regionens hospitaler. Manglende viden og kompetencer kan komplicere mødet mellem sundhedsprofessionelle og LGBT+ personer og forårsage misforståelser af både behandlingsmæssig, juridisk og personlig- og familiemæssig karakter.

Af potentielle misforståelser kan der fx nævnes usikkerhed blandt sundhedspersonale om hvilken seksualitet eller kønsidentitet, som LGBT+ personer har. Denne manglende viden skaber utryghed blandt LGBT+ personer.

LGBT+ personer er brugere af hele sundhedsvæsenet, så der efterspørges et øget fokus på denne gruppe bredt på alle hospitaler og afdelinger.

LGBT+ politik i Region Hovedstaden
For at styrke lighed og det respektfulde møde mellem LGBT+ personer og sundhedsprofessionelle foreslås det, at regionsrådet udarbejder en LGBT+ politik med inddragelse af relevante foreninger, sundhedsprofessionelle og politiske udvalg. Politiken skal indeholde både politiske forslag samt generel politik for behandling, støtte og pleje af LGBT+ personer i Region Hovedstaden.

Udarbejdelsen af en politik vil forudsætte administrative ressourcer, men behøver ikke midler via budgetprocessen.

Forslagets konsekvenser – økonomi, personale og tid (skriv tallet med 1 decimal)

  2020 2021 2022 2023
Løn til evt. nye Ã¥rsværk        
Øvrig drift        
Etableringsudgifter        
Årsværk (hvis der skal ansættes nye)
Angiv antal
       
Samlet udgift        

Det bør for forslag vedr. det regionale udviklingsområde anføres om forslaget kan tilsagnsbudgetteres

Evt. uddybende beskrivelse:
Hvis der er tale om 1-årige projekter, og ved forslag der har puljelignende karakter, bedes anført om projektets omfang kan skaleres op eller ned.

Anfør, hvilket område forslaget vedrører (finansieringsmæssigt): Hvis forslaget finansieres af flere kasser, skal andelene fra kasserne anføres (fx sundhed 1/3, regional udvikling 2/3).

Sundhedskassen  
Den regionale udviklingskasse  
Det sociale omrÃ¥de  
Første udkast til tekst til selve budgetaftalen:
For at styrke lighed og det respektfulde møde mellem LGBT+ personer og sundhedsprofessionelle vil regionsrådet udarbejde en LGBT+ politik med inddragelse af relevante foreninger, sundhedsprofessionelle og politiske udvalg. Politiken skal indeholde både politiske forslag samt generel politik for behandling, støtte og pleje af LGBT+ personer i Region Hovedstaden.

Af referatet fra mødet, side 5 til 8 punkt “3. BESLUTNING: UDVALGETS FORSLAG TIL BUDGET 2020” fremgÃ¥r, at Sundhedsudvalget indstiller forslaget om en LGBT+ politik til regionsrÃ¥det, som et tekstforslag (som ikke har budgetmæssige konsekvenser) til budgettet, som regionsrÃ¥det skal endelig vedtage den 24. september 2019.

* * *
Hele dagsordenen i pdf-format hos Region Hovedstaden – bilag 15 findes pÃ¥ dagsordenens side 62 og 63.
Referatet fra mødet i pdf-format hos Region Hovedstaden.