LGBT komiteen afgav den 1. marts 2020 sin høringsskrivelse vedrørende Social- og Indenrigsministeriets udkast af 4. februar 2020 til lov om ændring af forældreansvarsloven, lov om Familieretshuset, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre love, der er et revideret udkast af udkastet af 9. oktober 2019, som LGBT komiteen den 7. november 2019 afgav høringsskrivelse til.
LGBT komiteens høringsskrivelse af 1. marts 2020 gengives herunder.
Social- og Indenrigsministeriet
Att.: Lars Thøgersen
lth@sim.dk
Kopi til familieret@sim.dk
Høring over udkast af 4. februar 2020 til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven, lov om Familieretshuset, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre love
(Afskaffelse af tvungen delt bopæl og refleksionsperioden samt opfølgning på etableringen af det nye familieretlige system m.v.)
LGBT komiteen takker for tilsendelse af det reviderede udkast til lovforslaget. Som bekendt indsendte komiteen bemærkninger til det første udkast. Her fremførte vi tre forhold: Anerkendelse af familiepositioner i forbindelse med overførsel af forældremyndighed, internationale regler ved børnebortførelser og ændring af navneloven.
Overførsel af forældremyndighed
LGBT komiteen ønsker at fastholde sine forslag fremsat i høringssvaret til første udkast.
Vi er klar over, at vores forslag til ændring af § 4, nr. 3 (§ 4, nr. 1 i første udkast) med tilføjelse af en passus om mænd, der har givet tilsagn til medmoderskab jf. børnelovens § 27 a, stk. 2, er en substantiel ændring, der giver mænd i denne position nye rettigheder. Det er dog rettigheder, som vi mener, er vigtige for forældre og børn, hvorfor vi også finder det meningsfuldt at tage dem med, når børneloven alligevel foreslås revideret.
I modsætning hertil finder vi ikke, at væres ændringsforslag til § 4, nr. 4 (§ 4, nr. 2 i første udkast) er substantielt, da det blot laver en præcisering i forhold til ordet ’andre’. Bestemmelsen siger grundlæggende i sin nuværende form, at enhver kan ansøge om forældremyndigheden, men en efterlevende forælder fremhæves. Dersom regeringen ikke ønsker at tilføje det i børneloven, bør det i det mindste anføres i bemærkningerne, at en mand, der efter børnelovens § 27 a, stk. 2 har fraskrevet sig forælderskabet, kan være omfattet af ordet ’andre’.
Børnebortførelse
LGBT komiteen har forståelse for, at Danmark har begrænsede muligheder for at gøre dansk rets anerkendelse af forældrepar af samme køn gældende overfor lande, der ikke anerkender sådanne forældrepar. Men, da det er et problem, vi er stødt på, så finder vi det hensigtsmæssigt at gøre opmærksom herpå og foreslå en hensigtsmæssig lovændring, når området diskuteres.
Navneloven
Det første udkast til lovforslaget indeholdt en rettelse til navneloven – en sproglig korrigering af ordet ’transseksuelle’ til ’transkønnede’ i § 4, stk. 4.
LGBT komiteen fandt forslaget utilfredsstillende og foreslog i stedet at indføre regler i navneloven svarende til reglerne om juridisk kønsskifte som anført i § 3, stk. 6 i CPR-loven – dog uden reflektionsperiode.
I dette udkast er forslaget taget ud. Departementet har overfor LGBT komiteen oplyst, at det skyldes, at de indså, at man ikke blot kunne foretage en isoleret sproglig ændring, men at der må andre og betydelige ændringer til. Da området allerede er genstand for en tværministeriel arbejdsgruppe, der ser på LGBTI-relaterede uligheder i lovgivningen, og da dette udkast har en række vigtige og færdigudredte områder, besluttedes det, at udelade punktet.
LGBT komiteen finder det udmærket, at den i første udkast foreslåede løsningsmodel bortfalder, men forventer derfor også, at regeringen vil fremsætte forslag til ændring af navneloven fx efter den model, vi har foreslået – senest, når den tværministerielle arbejdsgruppe har færdiggjort sit arbejde.
Med venlig hilsen
LGBT komiteen
Tina Thranesen | Søren Laursen |
* * *
Omtale af høringsskrivelsen hos LGBT komiteen.
Høringsskrivelsen i pdf-format hos LGBT komiteen.