Institut for Menneskerettigheder – IMR indgav høringssvar dateret den 24. februar 2023
til forslag til Lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser, der blev offentliggjort den 30. januar 2023.
Høringssvaret , der er på syv sider, indeholder bl.a.:
Det er derfor instituttets opfattelse, at seksualundervisning på de gymnasiale uddannelser udover et vigtigt fokus på sundhed, trivsel og sociale normer bør have et rettighedsbaseret og antidiskriminatorisk udgangspunkt, der kan medvirke til at fremme unges selvbestemmelse i forhold til seksualitet, køn og krop og forebygge forskelsbehandling, særligt på grund af køn, seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika.
Instituttet finder, at lovudkastet giver en for snæver afgrænsning af området for undervisningen. Det er instituttets opfattelse, at seksualundervisningen også bør adressere kønnede og seksuelle normer i en bredere forstand, for eksempel ved at sikre, at også LGBT+-personers erfaringer og forhold inddrages i undervisningen.
En mangfoldig seksualundervisning, der inkluderer forskellige seksuelle orienteringer og kønsidentiteter, vil kunne bidrage til, at eleverne får fordomsfri viden om forskellige grupper, også selvom de ikke konkret efterspørger det eller selv identificerer sig med disse forskellige grupper. Det vil kunne være med til at forebygge stereotyper, forskelsbehandling og chikane af LGBT+-personer.
Instituttet anbefaler derfor, at lovforslaget får en mere præcis og bredere beskrivelse af seksualundervisningens område og indhold, der blandt andet sikrer, at LGBT+-personers erfaringer og perspektiver bliver inkluderet i undervisningen.
Høringssvaret er underskrevet teamleder Morten Emmerik Wøldike.
* * *
Folketingets journal med høringssvaret den 30. marts 2023.