Lille spejl


Lille spejl
Lille spejl

Titel Lille Spejl
Produktionsselskab Crone Film Produktion
Distr. selskab Palladium
Instruktør Edward Fleming
Medvirkende Frits Helmuth som Bent/Bente
Bodil Kjer som Gloria Gibson, Bents mor
Preben Kaas som Sandra
Poul-Kristian som Børge/Bettina
– medlem af Danny Drags
Bendt Reiner som Madame Dunk,
antikvitetshandler – medlem af Danny Drags
Sandra Day som transvestit
Jesper Klein som Conny Petersen,
logerende hos Sandra
Margrethe Koytu som Gurli Pedersen
Peter Steen som Max, Gurlis mand
Else Petersen som Lizzie, værtshusholderske
Ole Ernst som Tom
Lone Lindorff som Else, Toms kone
Preben Lerdorff Rye som stamgæst hos Lizzie
Elin Reimer som fru Thomsen, sygeplejerske
Holger Perfort som hospitalslæge
Edward Fleming som filminstruktør
Henning Jensen som rocker
Peter Ronild som beruset værtshusgæst
Sejr Volmer-Sørensen
som Grosserer Hansen, Bents far
Kirsten Søberg som restauratør
Bodil Steen som restaurationsgæst
Ove Sprogøe som præst
og mange andre
Premiere 24. februar 1978
Spilletid 100 minutter
Sprog Dansk

Selv om det er svært at fremhæve en enkelt som hovedperson i filmen, så handler den primært om den homoseksuelle fabriksarbejder Bent, som vi møder til hverdag og til fest, og som er både hæmmet og præget af moderens uindfriede ønske om at få en datter.
Vi oplever Bents komplicerede forhold til til sin moder, en falleret cabaretdanserinde, der lever i mindernes fantasiverden i selskab med grever, baroner, bøsser og transvestitter.

Det er i dette farverige miljø, med en mor, der forsøger at tvinge naturen i knæ, at Bent, der altså skulle have været en Bente, vokser op.

En dag kommer en ung studerende til hovedstaden og fÃ¥r anvist et værelse midt i begivenhedernes hektiske centrum, hvor det er helt normalt at skifte køn – før middagen.

Aldrig før har sÃ¥ mange danske skuesillere skiftet køn – pÃ¥ sÃ¥ kort tid. Lille Spejl vil fÃ¥ latteren til at runge. Den ene ustyrlig morsomme scene afløser den anden.

Frits Helmuth modtog en “Bodil” for sin rolle som Bent/Bente.
For mange kritikere står denne film som Edward Flemings bedste. Den er drejet over en original historie af instruktøren selv, og den er aldrig ondskabsfuld eller udleverende.

Omtale af filmen hos Det danske filminstitut.
Omtale af filmen hos Imdb.