Titel | Trans – et nyt socialfagligt videns- og indsatsomrÃ¥de? – En socialkonstruktivistisk analyse af mødet mellem Københavns Kommune og byens transkønnede borgere |
Bachelorprojekt af | Anne Foged og Jan E. K. Pedersen |
Uddannelsesinstitution | Sociale Højskole i København |
Udgivet | 21. december 2011 |
Sprog | Dansk |
Antal sider | 55 |
Den 21. december 2011 afleverede Anne Foged og Jan E. K. Pedersen deres balchelorprojekt om “de udfordringer Københavns transkønnede befolkning lever med”.
Herunder gengives starten af afsnit 1 “Indledning”, afsnit 5 “Konklusion” og afsnit 6 “Forslag til social indsats”.
1 Indledning
“Trans, hvad for noget?” Det var en af de mange forskellige uforstÃ¥ende kommentarer vi fik, da vi gav os i kast med at skrive om de udfordringer Københavns transkønnede befolkning lever med. Det kom ikke som en overraskelse, at mange af vores medstuderende pÃ¥ studiet ikke vidste, hvad transkønnet betød, og hvorfor socialrÃ¥dgiverprofessionen skulle være optaget af denne befolkningsgruppe. Længe er deres historier gÃ¥et ufortalt hen, men via dette projekt vil vi give læseren en dybere indsigt i en rig, mangfoldig og til tider hjerteskærende verden i forandring. Med dette projekt vil vi anskueliggøre, hvorfor socialrÃ¥dgiver-professionen ikke har beskæftiget sig med den transkønnede
befolkning, hvorfor det burde være et relevant og hvilke forhindringer der ligger i vejen for at socialrådgiverprofessionen opnår en faglig viden på området.
På baggrund af projektets analyse kan vi overordnet konkludere følgende:
- At konstruktionen af transkønnethed som værende et patologisk problem er dominerende i Danmark.
- At den transkønnede befolkning er overrepræsenteret, hvad angår en lang række sociale og sundhedsmæssige risikofaktorer sammenlignet med den øvrige cis-kønnede og heteroseksuelle befolkning.
- At transkønnede borgere i Københavns Kommune risikerer at blive mødt af en heteronormativ praksis i form af diskrimination, overfokusering og usynliggørelse.
- At Københavns Kommune, jf. Socialborgmesteren og en transkønnet borger, har en sparsom socialfaglig viden om den transkønnede befolkning.
6 Forslag til social indsats
PÃ¥ baggrund af ovenstÃ¥ende konklusion foreslÃ¥r vi følgende socialfaglige tiltag: Advocacy-kampagnen ‘Køn, seksualitet og diversitet’, et HBTQ-certificeringsprogram og opsøgning pÃ¥ transidentitetsbaserede netværk. Disse forslag til handling udarbejder vi ud fra HBTQ-pressionsgruppernes konstruktion af transkønnethed som et socialt problem, grundet de forhøjede risikofaktorer, som et resultat af at besidde en kønsminoritetsidentitet i et heteronormativt samfund. Vi planlægger disse aktiviteter ud fra trin 4 i Kitsuse og Spectors konstruktion af sociale problemers tilblivelse som parallelle institutioner forstÃ¥et som modsvar til de etablerede patologiske procedure.
Bachelorprojektet i pdf-format på professionshøjskolernes hjemmeside.