Patientforeningen for Anatomisk Dysfori (PAD) blev stiftet den 20. maj 2006 på initiativ af nogle transseksuelle, der brød ud af Patientforeningen for Transseksuelle (PfT) i forbindelse med dennes generalforsamling i 2006.
Det er en partipolitisk neutral forening, hvis formål er at varetage interesser for alle med transseksuel anatomisk dysfori, så disse kan få hjælp og vejledning efter individuelt behov.
Ifølge Retskrivningsordbogen betyder “Anatomi”: Læren om levende organismers form og opbygning.
Ifølge “Ordbog over de almindeligste psykologiske og psykiatriske fagudtryk” pÃ¥ Netpsych.dk betyder “Dysfori”: Pludselig opstÃ¥et følelsesmæssige udsving.
På den stiftende generalforsamling valgtes følgende til bestyrelsen, der straks efter konstituerede sig som anført:
Formand: Anja Madsen
Næstformand: Alex Zichau
Kasserer: Kitt Rasmussen
Sekretær: Flemming Rasmussen
Bestyrelsesmedlem: Ask
Revisor: Lara
Revisorsuppleant: Sanne
* * *
Omkring juni/juli 2007 ophørte foreningen med at eksistere, da ingen af medlemmerne ville arbejde for at føre den videre, og foreningens hjemmesidedomæne – p-a-d.dk – blev opgivet.
* * *
Foreningens vedtægt
PAD Patientforeningen for Anatomisk Dysfori 20. maj 2006
§ 1. Navn
stk. 1. Foreningens navn er: Patientforeningen for Anatomisk Dysfori. Foreningen er stiftet d. 20. maj 2006. Foreningen er partipolitisk neutral.
Stk.2 Foreningens hjemsted og adresse er den til en hver tid af generalforsamlingen valgte formands adresse.
§ 2. Foreningens formål
Foreningens formål er at varetage interesser for alle med transseksuel anatomisk dysfori i Danmark, både mænd og kvinder, opererede som ikke opererede, samt pårørende. Foreningens mål er at sikre en lovgivning for alle med transseksuel anatomisk dysfori, så disse kan få hjælp og vejledning efter individuelt behov. Ligeledes hjælp til pårørende. Foreningen varetager kontakt til offentlige myndigheder, politikere, andre organisationer og hvem der ellers kunne tænkes at have interesse og ønske i at hjælpe os.
§ 3. Medlemmer
Stk. 1. Som medlemmer kan optages alle interesserede der kan tilslutte sig foreningens formål, vil overholde foreningens vedtægter og betale det af generalforsamlingen vedtagne kontingent.
Stk. 2. Man indtræder i foreningen ved at indbetale kontingentet.
Stk. 3. Man udtræder af foreningen ved at give bestyrelsen skriftlig besked herom. Ved udtrædelse, refunderes det betalte kontingent ikke. Et kontingentÃ¥r gÃ¥r fra 1/1 – 31/12. SÃ¥fremt man ikke har betalt til tiden og har modtaget tre rykkere fra bestyrelsen, anses man efter tredje rykker ogsÃ¥ som udtrÃ¥dt af foreningen.
§ 4. Eksklusion
Stk.1. Generalforsamlingen kan ekskludere medlemmer, der menes at modarbejde foreningens formål og interesser. Såfremt et medlem indstilles til eksklusion, skal dette foregå på en ordinær eller på en ekstraordinær generalforsamling. Mindst 2/3 af de fremmødte skal stemme for eksklusionen, for at den træder i kraft. Det indstillede medlem har ret til at være til stede under behandlingen af dette punkt.
Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Generalforsamlingen består af samtlige medlemmer, der har betalt kontingent.
Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes hvert Ã¥r i perioden 1. – 31. maj, varsles til hvert medlem pr. post eller mail mindst 20 dage i forvejen. Indkaldelsen, med angivelse af dagsorden samt regnskab og vejledende budget, skal være medlemmerne i hænde senest 14 dage før afholdelsen. Generalforsamlingen ledes af den valgte dirigent, som ikke mÃ¥ have sæde i bestyrelsen. Ikke tilstedeværende medlemmer kan stemme ved fuldmagt med højst en fuldmagt pr. tilstedeværende medlem. En fuldmagt kan ikke efterfølgende trækkes tilbage. Fuldmagter skal fremlægges ved generalforsamlingens start og indgÃ¥ i stemmeoptællingen.
Stk. 3. Den ordinære generalforsamlings dagsorden skal mindst indeholde følgende punkter:
- 1. Valg af dirigent og referent.
- 2. Godkendelse af dagsorden.
- 3. Formanden aflægger beretning for det forløbne år.
- 4. Kassereren forelægger vejledende budget samt det reviderede regnskab.
- 5. Behandling af indkomne forslag.
- 6. Fastsættelse af kontingentets størrelse.
- 7. Valg af tillidsposter iflg. Vedtægternes § 5, stk. 8. Til disse poster kan kun medlemmer af foreningen vælges.
- 8. Eventuelt.
Stk. 4. Dirigenten indleder med at konstatere, hvorvidt generalforsamlingen er lovligt indkaldt.
Stk. 5. Forslag vedrørende ændringer i foreningens vedtægter, kan kun behandles på generalforsamlingen, såfremt forslagene har været formanden i hænde senest 7 dage før generalforsamlingens afholdelse og har været bekendtgjort med foreningens medlemmer senest 3 dage før generalforsamlingen. Andre forslag kan fremsættes og behandles på selve generalforsamlingen. Der kan dog ikke tages beslutninger under punkt 8, Eventuelt.
Stk. 6. Ændringer i vedtægterne kan kun vedtages, når 2/3 af de afgivne stemmer på generalforsamlingen er for ændringen.
Stk. 7. Dirigenten fastsætter afstemningsmetoden ved afstemninger, dog således at alle stemmer vægtes lige. Skriftlig afstemning skal finde sted, såfremt blot et medlem ønsker dette.
Stk. 8. På generalforsamlingen vælges 1 formand, 1 kasserer, 3 bestyrelsesmedlemmer, 1 bestyrelsessuppleant, 1 revisor og 1 revisorsuppleant. Formanden vælges for 2 år på lige år. Kassereren vælges for 2 år på ulige år. 1 bestyrelsesmedlem på lige år. 2 bestyrelsesmedlemmer på ulige år. 1 bestyrelsessuppleant hvert år. 1 revisor på lige år. 1 revisorsuppleant hvert år.
Såfremt formanden skulle udtræde i utide, overtager næstformanden, som er valgt af bestyrelsen, posten, indtil næste generalforsamling. Derefter vælges en ny formand for et eller to år, alt efter om det er et lige eller et ulige år. Samme procedure gælder for kassereren. Hvis et bestyrelsesmedlem fratræder i utide, overtager suppleanten dennes plads i bestyrelsen. Posten bestrides af suppleanten lige så længe som det valgte bestyrelsesmedlem skulle have siddet. På næste generalforsamling, vælges en ny suppleant. Skulle der mangle flere bestyrelsesmedlemmer, vælges der nye for de manglende perioder, 1 eller 2 år på den ordinære eller en ekstraordinær generalforsamling.
Stk. 9. Kort efter generalforsamlingens afholdelse, konstituerer bestyrelsen sig med næstformand, sekretær og bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 10. Kassererens regnskab godkendes på generalforsamlingen.
Stk. 11. Referat fra generalforsamlingen, udsendes til medlemmerne enten pr. mail eller pr. post. Indsigelser til referatet skal være referenten i hænde senest en måned efter generalforsamlingsafholdelsen, da referatet ellers anses for værende godkendt.
§ 6. Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1. Der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, når formanden eller bestyrelsen finder det fornødent, eller mindst ¼ af foreningens kontingentbetalende medlemmer skriftligt med anvisning af årsag, begærer dette. I sidst nævnte tilfælde, skal indkaldelse ske således at generalforsamlingen kan afholdes senest månedsdagen efter begæringens modtagelse.
Stk. 2. Indkaldelsen, med angivelse af dagsorden, skal være medlemmerne i hænde senest 10 dage før afholdelsen.
Stk. 3. På den ekstraordinære generalforsamling, kan kun det begærede behandles.
§ 7. Forretningsorden
Bestyrelsen vedtager selv sin forretningsorden.
§ 8. Regnskab
Stk. 1. Foreningens regnskabsår løber fra 1. januar til 31. december.
Stk. 2. Årsregnskabet skal være forelagt og godkendt af revisor og evt.. revisorsuppleant, senest 31. januar.
§ 9. Kontingent
Foreningens kontingentår løber fra 1. januar til 31. december.
§ 10. Revisor
Den af generalforsamlingen valgte revisor, udøver en grundig kritisk revision af regnskabet og kontrollerer regnskabsførelsen.
§ 11. Foreningen
Foreningen tegnes af formanden alene, eller ved dennes forfald, næstformanden.
§ 12. Formue
Foreningen hæfter alene med den til enhver tid værende formue. Foreningens medlemmer, herunder bestyrelsens medlemmer, hæfter ikke personligt for foreningens forpligtelser.
§ 13. Opløsning
Stk. 1. Foreningens opløsning kan kun ske, når opløsningen er vedtaget med 2/3 flertal på ekstraordinær generalforsamling, indkaldt med mindst én måneds varsel.
Stk. 2. Ved foreningens opløsning, overgår eventuelle aktiver til medlemmerne.
§ 14. Ikrafttrædelse
Disse vedtægter træder i kraft ved vedtagelsen lørdag d. 20. maj 2006.