Den 24. maj 2007 stillede Sundhedsudvalget under behandling af beslutningsforslag B 142 spørgsmÃ¥l nr. 5 – Alm. del Samling: 2006-07 – om mulighed for betalt fÃ¥ foretaget og betalt en kønsskifteoperation i et andet EU-land, til indenrigs- og sundhedsminister, Lars Løkke Rasmussen, der svarede den 29. juni 2007.
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at EU’s regler om serviceydelsernes frie bevægelighed Ã¥bner mulighed for, at transseksuelle kan tage til et andet EU-land og fÃ¥ foretaget og betalt en kønsskifteoperation?
Svar
Jeg kan oplyse, at lægelige ydelser, der ydes mod vederlag, herunder sygehusydelser, er tjenesteydelser i EF-traktatens forstand. EF-traktatens bestemmelser om tjenesteydelsernes frie bevægelighed finder derfor anvendelse, hvis en person rejser til et andet medlemsland og modtager sygehusbehandling mod vederlag.
EF-traktatens bestemmelser om tjenesteydelsernes frie bevægelighed begrænser ikke den enkelte medlemsstats kompetence til at udforme landets sociale sikringsordning og fastsætte betingelserne for ydelser på området for social sikring. EF-traktatens bestemmelser om tjenesteydelsernes frie bevægelighed indebærer derfor, at medlemslandene kun er forpligtede til at dække udgifterne til sygehusydelser i andre medlemslande, i det omfang hjemlandets sikringsordninger dækker den pågældende ydelse. Hensynet til de sociale sikringsordningers økonomi og planlægning medfører desuden, at en medlemsstat kan gøre adgangen til at få dækket udgifter til en sygehusydelse i et andet EU-land, som er dækket af hjemlandets sikringsordning, betinget af en forhåndstilladelse. EF-Domstolen har i den forbindelse fastlagt, at den kompetente myndighed i en patients sikringsstat
ikke kan afslå at give en patient forhåndstilladelse til behandling i udlandet ved ventetid på behandlingen i hjemlandet, hvis ventetiden overskrider en rimelig frist og således ikke kan ydes rettidigt. Om ventetiden er rimelig skal ifølge EF-Domstolens praksis vurderes på baggrund af patientens sygdomstilstand, baggrunden for og den forventede udvikling af sygdommen, omfanget af patientens smerter og/eller arten af patientens handicap.
Kastration, herunder med henblik på kønsskifte, kræver Sundhedsstyrelsens tilladelse, jf. § 5 i bekendtgørelse nr. 14 af 10. januar 2006. Udgifterne til kastration afholdes af statskassen, jf. sundhedslovens § 246.
Kastration, herunder med henblik pÃ¥ kønsskifte, er sÃ¥ledes efter dansk lovgivning kun omfattet af den “sikringsordning”, som er fastsat i sundhedslovens § 246, hvis Sundhedsstyrelsen har givet tilladelse til kastration. En person, der ikke har fÃ¥et tilladelse til kastration med henblik pÃ¥ kønsskifte, vil derfor ikke efter EF-traktatens bestemmelser om tjenesteydelsernes frie bevægelighed af staten kunne fÃ¥ dækket udgifterne til kastration foretaget i et andet EU-land.
EF-traktatens bestemmelser om tjenesteydelsernes frie bevægelighed indebærer derimod principielt, at en person, der har fÃ¥et tilladelse til kastration med henblik pÃ¥ kønsskifte, efter en konkret vurdering vil kunne have ret til at fÃ¥ dækket udgifterne til at fÃ¥ foretaget kastration i udlandet. Det forudsætter dog, at ventetiden pÃ¥ at fÃ¥ foretaget indgrebet – fra det tidspunkt, hvor Sundhedsstyrelsen meddeler tilladelse – overstiger, hvad der efter en konkret vurdering mÃ¥ anses for rimeligt.
Lars Løkke Rasmussen
* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet.
Spørgsmålet og svaret i pdf-format hos Folketinget.