B 28. Spgsm. 1. af 16. april 2013 til ligestillingsministeren om det norske Stortings indføjelse af kategorien kønsidentitet i deres diskriminationslovgivning. Svar 3. maj 2013.


Ligestillingsudvalg har i den 16. april 2013 stillet spørgsmÃ¥l 1 vedr. B 28 – Samling: 2012-13 – om ministeren vil følge op pÃ¥ det norske Stortings indføjelse af kategorien kønsidentitet i deres diskriminationslovgivning. Svar den 3. maj 2013.

Spørgsmål
Vil ministeren følge op på, at det norske Storting netop har vedtaget en overordnet ændring af deres diskriminationslovgivning, hvorved de bl.a. har indføjet kategorien kønsidentitet således som det er forslået i Enhedslistens beslutningsforslag B 28 fremsat den 14. nov. 2012? Og kan ministeren forklare, hvorfor vi ikke har indarbejdet kønsidentitet i vores antidiskriminationslovgivning i Danmark, når de nu har indarbejdet det
i Norge?

Svar
Jeg er orienteret om, at det norske lovforslag – som endnu ikke er vedtaget, men blot fremsat [1] – bl.a. er begrundet i, at der har været et behov for at udbrede beskyttelsen til alle samfundsområder, herunder uddannelse, sundhed, fritid mv., da forbud mod forskelsbehandling på grund af transseksualitet, men ikke kønsidentitet, i Norge hidtil kun har været beskyttet inden for arbejdsmarkedet. Det norske lovforslag skyldes dermed bl.a., at kønsidentitet ikke har været beskyttet uden for arbejdsmarkedet, og at beskyttelsen i praksis kun har omfattet transpersoner, der har fået eller er på vej til kønskorrigerende behandling.

Kønsidentitet vurderes at være beskyttet i dansk ligestillings- og antidiskriminationslovgivning, idet kønsidentitet mÃ¥ fortolkes som omfattet af “køn” eller “seksuel orientering” i gældende lovgivning. Denne vurdering baserer sig særligt pÃ¥ to afgørelser fra EU-Domstolen, som fastslÃ¥r, at personer, der har gennemgÃ¥et kønsskifte, er beskyttet mod diskrimination pÃ¥ arbejdsmarkedet pÃ¥ grund af køn.

Da der er tale om samme definition af forbud mod forskelsbehandling inden for og uden for arbejdsmarkedet, og da Ligebehandlingsnævnet endvidere i tre sager har afgjort, at kønsidentitet er omfattet af ligestillingslovens beskyttelse af køn uden for arbejdsmarkedet, vurderes beskyttelsen også at omfatte området uden for arbejdsmarkedet.

Det vurderes ligeledes, at kønsidentitet er omfattet af “seksuel orientering“, sÃ¥dan som begrebet anvendes i straffelovens § 81, nr. 6 og § 266 b samt i § 1, stk. 1, i lov om forbud mod forskelsbehandling pÃ¥ grund af race mv.

På den baggrund vurderes der ikke at være behov for at indarbejde kønsidentitet som selvstændig kategori i dansk ligestillings- og antidiskriminationslovgivning.

Regeringen er naturligvis enig i, at der ikke bør ske diskrimination af transpersoner. Men kønsidentitet er, som det fremgår ovenfor, allerede omfattet af eksisterende lovgivning.

Manu Sareen

* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Svaret i pdf-format hos Folketinget.

* * *
Note af Tina Thranesen.
  1. [1] Den norske lov – Lov om forbud mod diskrimination pÃ¥ grund af seksuel orientering, kønsidentitet og kønsudtryk – var ganske rigtigt ikke den 3. maj 2013, hvor ministeren afgav sit svar. Loven blev vedtaget den 10. juni 2013.