B 56. Bilag 1. Spgsm. 1. LGBT Danmark skrev den 30. november 2009 om forslaget til Retsudvalget. Spgsm. den 1. december 2009. Svar den 7. december 2009.


LGBT Danmark
LGBT Danmark
LGBT Dannmark skrev den 30. november 2009 til Retsudvalget om beslutningsforslag B 56 – Samling: 2009-10 – om at ændre ægteskabslovgivningen, sÃ¥ den ligestiller homoseksuelle par med heteroseksuelle par.
Retsudvalget stillede den 1. december 2009 spørgsmål 1 om henvendelsen til justitsministerer, Brian Mikkelsen, der svarede den 7. december 2009.

Indhold
Henvendelsen
Spørgsmålet
Svaret
Kildehenvisning

[Til indhold] Henvendelsen

30.11.2009

Vedr. B 56 Forslag til folketingsbeslutning om at ændre ægteskabslovgivningen, så den ligestiller homoseksuelle par med heteroseksuelle par.

LGBT Dannmark – Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner finder det rigtigt at indføre et kønsneutralt ægteskab, sÃ¥ledes som det findes i Norge, Sverige, Holland, Belgien, Spanien, Canada, visse amerikanske og australske stater og Sydafrika. Den 1. december indgÃ¥s det første ægteskab mellem personer af samme køn i Buenos Aires, Argentina [1].

Stop parallellovgivning
For det første finder landsforeningen det kritisabelt, der skal være parallellovgivning for forskellige befolkningsgrupper. Det registrerede partnerskab er defineret som havende de samme retsvirkninger som ægteskab på nær nogle få undtagelser, som nu er ganske få. Der bør i et retssamfund ikke være forskellig lovgivning med samme formål for forskellige befolkningsgrupper.

Adoptionsforbehold fjernet
Allerede i 1999 lempedes undtagelsen i forhold til adoptionsloven [2], idet registrerede partnere fik adgang til stedbarnsadoption. Der er tidligere i år gennemført ændringer i adoptionsloven [3], så reglerne om stedbarnsadoption bedre svarer til anvendelse i familier, hvor lesbiske par får børn ved kunstig befrugtning med anonym donorsæd.

Regeringen fremsætter selv i indeværende samling i forlængelse af en folketingsbeslutning [4] forslag om revision af adoptionsloven, så par af samme køn får adgang til at blive prøvet som adoptanter, jfr. lovkataloget.

Fjern diskrimination af danske statsborgere
Partnerskabsloven indeholdt oprindeligt væsentlige restriktioner i forhold til partnernes statsborgerskab. Disse er gennem årene blevet lempet i meget vid udstrækning. Der findes stadig et besynderligt forbud mod at en dansk statsborger, der bor i udlandet, ikke kan indgå registreret partnerskab med en udlænding i Danmark. En bestemmelse der er klart diskriminerende i forhold til den del at befolkningen, der kan indgå ægteskab.

Partnerskabsloven indeholder en bestemmelse om, at justitsministeren kan bestemme, at statsborgere fra lande med tilsvarende lovgivning ligestilles med danske statsborgere. I loven er nu indskrevet de skandinaviske lande [5], mens Holland siden er tilføjet administrativt [6]. Siden da har bÃ¥de Holland, Sverige og Norge indført kønsneutralt ægteskab. Et ægteskab mellem personer af samme køn anerkendes i Danmark blot som registreret partnerskab. Hvis en dansk statsborger indgÃ¥r ægteskab i Norge med en person af samme køn, vil de i Danmark opføres som registrerede partnere [7]. Dette er utilfredsstillende: Man har givet tilsagn om at indgÃ¥ ægteskab – man har ikke givet tilsagn om at indgÃ¥ et registreret partnerskab.

Transpersoners ægteskab: God praksis med inkonsekvens
Der har tidligere været en praksis, at et ægteskab eller registreret partnerskab skulle opløses forud for et kønsskifte. Denne praksis er dog nu ændret [8], således ægteskabet/partnerskabet består efter kønsskifte. Det betyder altså, at det i Danmark er muligt for to personer af samme køn at være gift, såfremt ægteskabet er indgået før den ene partners kønsskifte. Det er tilfredsstillende, at tidligere tiders tvangsopløsning af ægteskaber [9] er ophørt, men det udstiller samtidig inkonsekvensen i lovgivningen.

Giv trossamfundene selvbestemmelse
Folkekirken har med sin udarbejdelse af velsignelsesritual gjort hvad den kan indenfor egne rammer for at sidestille registreret partnerskab med ægteskab. Landsforeningen finder, at forbuddet mod, at trossamfund kan indstifte registreret partnerskab er en urimelig indgriben i trossamfundenes indre anliggender. Også derfor finder foreningen det tilfredsstillende, at åbne ægteskabet for par af samme køn. Det skal for god ordens skyld bemærkes, at trossamfund eller præster i trossamfund kan afstå fra at forestå en vielse af personer af samme køn under henvisning til religiøse forbehold.

Der er derfor intet, der taler for, at Danmark ikke skulle tilslutte sig den efterhånden lange række af lande, der har ryddet op i lovgivningen og åbnet ægteskabet for par af samme køn.

Med venlig hilsen
LGBT Dannmark

Søren Laursen
Retspolitisk talsperson

* * *
Noter
  1. [Retur] http://www.guardian.co.uk/world/2009/nov/29/latin-america-first-gay-wedding
  2. [Retur] 1998-99 L 70A
  3. [Retur] 2008-09 L 105
  4. [Retur] 2008-09 B 36
  5. [Retur] LBK nr 938 af 10/10/2005
  6. [Retur] BEK nr 1285 af 08/12/2006
  7. [Retur] CIS nr 9674 af 25/08/2009
  8. [Retur] Jfr. besvarelsen af 2007-08 (II) L 67, spm. 3
  9. [Retur] En sådan tvangsopløsning af ægteskabet er ikke foreneligt med menneskeretlige principper om beskyttelse af familielivet, herunder hensynet til barnets tarv, hvis der er børn i ægteskabet. Afgørelser fra såvel den østrigske forfatningsdomstol [BverfG, 1 BvL 1/04 (18. juli 2006)] som den tyske [BVerfG, 1BvL 10/05 (27. maj 2008)] har bestemt, at der ikke kan stilles krav om opløsning af ægteskabet. Europarådets menneskerettighedskommissær har da også netop dette punkt med blandt sine anbefalinger vedrørende transpersoners forhold i medlemslandene [Human Rights and Gender Identity, Issue Paper, Commissioner for Human Rights, Council of Europe, CommDH/IssuePaper(2009)2, Juli 2009]

* * *
[Til indhold] Spørgsmålet
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 30/11-09 fra LGBT Dannmark – Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, jf. B 56 – Bilag 1.

[Til indhold] Svaret
I henvendelsen fra LGBT Dannmark (Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner) er det bl.a. anført, at landsforeningen finder det rigtigt at indføre et kønsneutralt ægteskab i Danmark, således som det findes i en række andre lande. Der gives i den forbindelse udtryk for, at det er kritisabelt, at der skal være parallellovgivning for forskellige befolkningsgrupper.

Det er endvidere bl.a. anført i henvendelsen, at kravene om tilknytning til Danmark for at kunne indgå registreret partnerskab her i landet er klart diskriminerende i forhold til den del af befolkningen, der kan indgå ægteskab. Ifølge landsforeningen er det desuden utilfredsstillende, at et ægteskab indgået mellem to personer af samme køn i andre lande blot anerkendes som registreret partnerskab i Danmark.

Med beslutningsforslag nr. B 56 lægges der op til, at “Folketinget skal pÃ¥lægge regeringen at fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de fornødne administrative ændringer, der skal til for at indføre en ægteskabslovgivning, som ligestiller homoseksuelle par med heteroseksuelle, sÃ¥ledes at alle, der indgÃ¥r ægteskab, opnÃ¥r samme rettigheder og bliver pÃ¥lagt samme pligter”.

Justitsministeren vil under 1. behandlingen den 19. januar 2010 af beslutningsforslaget redegøre nærmere for regeringens holdning til forslaget og dermed også til de synspunkter, der fremføres i landsforeningens henvendelse.

* * *
[Til indhold] Kildehenvisning
Folketingets journal vedrørende henvendelsen.
Henvendelsen fra LGBT Danmark i pdf-format hos Folketinget.
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret i pdf-format hos Folketinget.