Ligestillingsudvalget stillede den 8. april 2019 efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT) spørgsmÃ¥l 5 – B 87. Samling: 2018-19 – om pædagoguddannelsen indeholder krav om, at den studerende har viden om kønsidentitet, seksualitet, ligestilling og familieformer, til ligestillingsminister, Eva Kjer Hansen (V), der svarede den 1. maj 2019.
Spørgsmålet
Den danske pædagoguddannelse indeholder i dag krav om, at den studerende har viden om kønsidentitet, seksualitet, ligestilling og familieformer (fra reform 2014). Den studerende skal kunne formulere faglige mål og midler til skabelse af rum for menneskers mangfoldighed og til understøttelse af kønnenes lige muligheder. Foreligger der evalueringer eller andre refleksioner angående undervisningen af disse mål og krav fra uddannelserne?
Svaret
Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at der ikke er udarbejdet en systematisk evaluering af, hvordan køn, seksualitet og mangfoldighed er implementeret på pædagoguddannelsen. Følgegruppen for pædagoguddannelsen har dog drøftet de umiddelbare erfaringer vedrørende køn, seksualitet og mangfoldighed.
Her oplyste professionshøjskolerne, at deres umiddelbare vurdering er, at modulet har styrket pædagoguddannelsen, og at de studerende generelt er glade for modulet – særligt i de større byer. Endvidere anses det som en fordel, at modulet er placeret tidligt i uddannelsen, så det kan bidrage til at skabe opmærksomhed om emnet i det videre uddannelsesforløb.
Følgegruppen for pædagoguddannelsen består af repræsentanter fra Uddannelses- og Forskningsministeriet og professionshøjskolerne.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen
* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret hos Folketinget i pdf-format.