Barnets dannelse af kønsidentiteten. 15. december 2014.


Barnets dannelse af kønsidentiteten
Barnets dannelse af kønsidentiteten

Titel Barnets dannelse af kønsidentiteten
Udfærdiget af Katja Rohde
Mia Holm Hansen
Cecilie Kim Nimb Williams
Helena Heðinsdóttir À Krákusteini
Udgivet af Roskilde Universitet
Udgivet 15. december 2014
Sprog Dansk
Antal sider 94

Projektet omhandler, hvorledes børns kønsidentitet dannes. Hertil inddrages forældres, pædagogers, andre børns og samfundets indvirkning samt de hjernemæssige forskelle mellem kønnene som influerende faktorer.
For at undersøge, hvordan de forskellige faktorer kan siges at påvirke barnets kønsidentitet, er der indsamlet store mængder egen-empiri i form af en surveyundersøgelsen, der bl.a. viser, hvilke kønsstereotyper, der ligger til grund for kønsnormativiteten i samfundet og dermed påvirker børns muligheder for kønsidentitetsdannelsen.
Hvorledes disse kønsforskelle skal forstås som biologisk funderede eller som byggende på vilkårlige konstruerede sandheder undersøges derfor ud fra to teorier af Dorte Marie Søndergaard og Ann-Elisabeth Knudsen, der har gjort sig bemærkede i den offentlige kønsdebat, og som hver varetager en af disse tilgange til køn.
Datamaterialet bliver sammenanalyseret med teorierne for at kunne undersøge de to kønsforståelsers aktualisering og validitet i forhold til børns adfærd i prasis.
Konkluderende på bearbejdningen af empirien kan det siges, at børns kønsidentitetsdannelse kan tolkes som værende delvist determineret af biologiske forudsætninger, men samtidig præget af de samfundsmæssige forståelser af kønsegenskaber, hvormed rammerne for kønnene begrænses.

I et bilag (Bilag 1 til 8) til rapporten findes stillede spørgsmål, transskriberinger, diagrammer mm.

* * *
Rapporten hos Docplayer med link til at downloade rapporten.