Titel | Barnets dannelse af kønsidentiteten |
Udfærdiget af | Katja Rohde Mia Holm Hansen Cecilie Kim Nimb Williams Helena Heðinsdóttir À Krákusteini |
Udgivet af | Roskilde Universitet |
Udgivet | 15. december 2014 |
Sprog | Dansk |
Antal sider | 94 |
Projektet omhandler, hvorledes børns kønsidentitet dannes. Hertil inddrages forældres, pædagogers, andre børns og samfundets indvirkning samt de hjernemæssige forskelle mellem kønnene som influerende faktorer.
For at undersøge, hvordan de forskellige faktorer kan siges at påvirke barnets kønsidentitet, er der indsamlet store mængder egen-empiri i form af en surveyundersøgelsen, der bl.a. viser, hvilke kønsstereotyper, der ligger til grund for kønsnormativiteten i samfundet og dermed påvirker børns muligheder for kønsidentitetsdannelsen.
Hvorledes disse kønsforskelle skal forstås som biologisk funderede eller som byggende på vilkårlige konstruerede sandheder undersøges derfor ud fra to teorier af Dorte Marie Søndergaard og Ann-Elisabeth Knudsen, der har gjort sig bemærkede i den offentlige kønsdebat, og som hver varetager en af disse tilgange til køn.
Datamaterialet bliver sammenanalyseret med teorierne for at kunne undersøge de to kønsforståelsers aktualisering og validitet i forhold til børns adfærd i prasis.
Konkluderende på bearbejdningen af empirien kan det siges, at børns kønsidentitetsdannelse kan tolkes som værende delvist determineret af biologiske forudsætninger, men samtidig præget af de samfundsmæssige forståelser af kønsegenskaber, hvormed rammerne for kønnene begrænses.
I et bilag (Bilag 1 til 8) til rapporten findes stillede spørgsmål, transskriberinger, diagrammer mm.
* * *
Rapporten hos Docplayer med link til at downloade rapporten.