Borgerrådgiveren i Københavns Kommune udtalte den 28. marts 2011 kritik af forvaltning i Kbh. pga. manglende hensyntagen til en borgers kønsidentitet.



Københavns Kommune, Borgerrådgiveren meddelte den 28 marts 2011:
Borgerrådgiveren har udtalt kritik af Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen på grund af Forvaltningen har udvist manglende hensyn til en borger ved, at en sagsbehandler fortsat har omtalt borgeren som “hun” og “hende” i journalen, efter at borgeren har besluttet af skifte køn.
Borgerrådgiveren finder sprogbrugen i de pågældende journalnotater hensynsløs og kritisabel, idet det virker krænkende at anvende en betegnelse for borgerens biologiske køn, når det ifølge sagens oplysninger er åbenbart, at borgeren er en (transseksuel) mand.

Borgerrådgiveren konstaterer, at det på den ene side strengt taget er juridisk korrekt at anvende “hun” og “hende” i journalen på grund af borgerens personnummer og på den anden side, at det er hensynsløst over for borgeren at fastholde den juridiske terminologi, når der ikke er anført administrative behov eller andre saglige begrundelser for det.

Man må almindeligvis antage, at beslutningen om at skifte køn er en meget stor og indgribende beslutning, hvorfor det er væsentligt for en myndighed at udvise særlig omhyggelighed i sin hensyntagen på dette punkt, da man må formode, at man som transperson har en meget stærk kønsidentitet og derfor har særligt behov for at manifestere sig i sit køn, i dette tilfælde som (transseksuel) mand.

Borgerrådgiveren finder det meget beklageligt, at borgeren har følt sig respektløst behandlet af forvaltningen. Borgerrådgiveren har – ud over at udtale kritik af forvaltningen – tilkendegivet, at en kønsneutral journalføring fremadrettet vil være mere hensigtsmæssig i en sådan situation.

* * *
Siden med kritikken af 28. marts 2011 fra Borgerrådgiveren i Københavns Kommune findes ikke mere på Københavns Kommunes hjemmeside. [14. oktober 2020. Tina Thranesen]