Ministrenes opfordring “Call For Action”, der er den første af sin art om homofobisk og transfobisk vold i uddannelsen, blev udstedt den 18. maj 2016 under UNESCO‘s møde, hvor rapporten Out in the Open blev præsenteret.
Formålet med mødet var at øge den politiske fremdrift for en meningsfuld aftale om at tackle volden i undervisningsmiljøer.
Opfordringen samlede ministre og repræsentanter fra regeringen, civilsamfundet, FN-organer og andre multilaterale organisationer.
Børne- undervisnings- og ligestillingsministeriet meddelte den 16. juni 2016, at Danmark tilslutter sig ministrenes opfordring.
Herunder gengives opfordringen “Call For Action” i dansk oversættelse. Der tages forbehold for oversættelsen. Ved brug som dokumentation henvises til den originale tekst.
Tina Thranesen.
* * *
Inkluderende og retfærdig uddannelse for alle elever i et miljø uden diskrimination og vold.
- Indledning
Vi, ministre og deres udpegede repræsentanter for Østrig, Belgien, Bolivia (Den flernationale stat), Cabo Verde, Chile, Costa Rica, El Salvador, Fiji, Finland, Frankrig, Guatemala, Italien, Japan, Madagaskar, Malta, Mauritius, Moldova (Republikken), Montenegro, Mozambique, Holland, Nicaragua, Panama, Sydafrika, Spanien, Swaziland, Sverige og USA samlet i maj 2016 efter indbydelse fra generaldirektøren for UNESCO i Paris, Frankrig til det internationale ministermøde om uddannelsessektoren reaktion på vold begrundet i seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk:- Minder om, at retten til uddannelse er nedfældet i verdenserklæringen om menneskerettigheder (1948) og UNESCO-konventionen mod diskrimination i Uddannelse (1960); såvel som børns rettigheder til ikke-forskelsbehandling og skal beskyttes mod enhver form for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbrug, som fastsat i konventionen om barnets rettigheder barnets (1989);
- Hilser UNESCO‘s rapport “Out in the Open: Education sector responses to violence based on sexual orientation and gender identity/expression” velkommen;
- Bekræfter vores engagement i 2030 mÃ¥lene for en bæredygtig udvikling, som indeholder mÃ¥l til at sikre inkluderende og retfærdig kvalitetsundervisning og fremme mulighederne for livslang undervisning for alle (SDG4) og specifikke mÃ¥l vedrørende om at “sikre at alle elever tilegner sig viden og færdigheder i at fremme en bæredygtig udvikling, herunder bl.a. gennem uddannelse i bæredygtig udvikling og bæredygtig livsstil, menneskerettigheder, ligestilling, fremme af en kultur af fred og ikke-vold, globalt borgerskab og værdsættelse af kulturel mangfoldighed og kulturens bidrag til bæredygtig udvikling (mÃ¥l 4.7) og “bygning og opgradering af uddannelsesfaciliteter, der er børne-, handicap- og kønsfølsomme og giver sikre, ikke-voldelige, inklusive og effektive læringsmiljøer for alle “(mÃ¥l 4.a);
- Erkender, at enhver form for forskelsbehandling og/eller vold, herunder mobning i undervisningsmiljøer er en hindring i udøvelse af retten til uddannelse og til lige adgang til uddannelsesmuligheder for elever, og at intet land kan opnå rummelig og retfærdig kvalitetsuddannelse eller lige adgang til uddannelsesmuligheder, hvis nogen elever bliver diskrimineret eller udsat for vold på grund af deres faktiske eller opfattede seksuelle orientering og kønsidentitet/kønsudtryk;
- Bekræfter vores ansvar for at fremme menneskelig udvikling, herunder uddannelse og sundhed, samt at gennemføre effektive strategier til at uddanne alle børn og unge personer og beskytte dem mod enhver form for diskrimination og vold; gennem harmonisk udvikling af deres potentiale og evner, værdsættelse og respekt for deres forskelle og ligheder, samt sikre den fulde udøvelse af grundlæggende rettigheder alle personer og samfund.
- Betragtninger
Der er gjort fremskridt i lande rundt om i verden for at opfylde ovennævnte forpligtelser og ansvar, men der er stadig store udfordringer:- Dokumentation fra Afrika, Asien, Europa, Latinamerika og Caribien, Nordamerika og Stillehavet viser konsekvent, at elever, der opfattes ikke at være i overensstemmelse med kønsnormer eller stereotyper I) rapporterer en langt højere forekomst af vold i forhold til andre, og II) er mere tilbøjelige til at opleve en sådan vold i skolen end hjemme eller i deres
samfundet i øvrigt; - De tilgængelige data på tværs af regioner viser også, at vold på grund af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk forekommer i undervisningsmiljøer, har betydelig negativ virkninger på elevernes aktuelle og langsigtede uddannelse, sundhed og velvære; og derfor er en alvorlig bekymring.
- Dokumentation fra Afrika, Asien, Europa, Latinamerika og Caribien, Nordamerika og Stillehavet viser konsekvent, at elever, der opfattes ikke at være i overensstemmelse med kønsnormer eller stereotyper I) rapporterer en langt højere forekomst af vold i forhold til andre, og II) er mere tilbøjelige til at opleve en sådan vold i skolen end hjemme eller i deres
- Vi anerkender:
- De lovede politikker og praksisser fra en række lande over hele verden, som viser, at en effektiv uddannelsessektors reaktion på skolevold kræver en samlet tilgang, der både fremmer inklusion, mangfoldighed og forhindrer og bekæmper vold i bredere forstand og sammenhængende kontekst. En sådan fremgangsmåde omfatter alle følgende elementer: effektive nationale og skolepolitikker, relevante og hensigtsmæssige læseplaner og undervisningsmaterialer, uddannelse og støtte til personale, støtte til elever og familier, strategiske partnerskaber, systematisk dataindsamling og overvågning af vold, hurtige og effektive reaktioner på voldelige handlinger i skoler, og evaluering af reaktioner. Det involverer alle relevante interessenter og gennemføres på nationalt eller subnationalt niveauer.
- De store huller i vores eksisterende reaktioner på vold på grund af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk i undervisningsmiljøer, idet kun nogle landes uddannelsessektor har de fleste elementer til en omfattende reaktion til at håndtere denne type vold på plads.
- På baggrund af ovenstående overvejelser vil vi arbejde på at udvikle og gennemføre omfattende reaktioner for at forebygge og bekæmpe forskelsbehandling og vold i alle undervisningsmiljøer i vores lande.
Konkret har vi forpligte os til at styrke vores indsats for at forebygge og bekæmpe vold herunder på grund af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk, at reagere mod skolerelateret vold i uddannelsessektoren herunder mobning og samtidig tage hensyn til de særlige forhold i forskellige juridiske og sociokulturelle sammenhænge, og til at sikre samarbejde mellem landene ved at udveksle bedste praksis.
- Systematisk overvåge udbredelsen af vold i undervisningsmiljøer, herunder vold på grund af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk, gennem dataindsamling og andre metoder.
- Etablering af omfattende politikker på et passende niveau (nationalt, subnationalt, skole) for at forebygge og bekæmpe vold i undervisningsmiljøer, herunder vold baseret af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk.
- Sikre elever adgang til alderssvarende, ikke-fordømmende, menneskerettighedsbaserede og præcise oplysninger om skadelige kønsstereotyper og spørgsmål vedrørende kønsafvigende adfærd, herunder eventuelt gennem inklusive læseplaner, undervisningsmaterialer og læringsresultater, informationskampagner, forskning og partnerskaber med civilsamfundet og det bredere skolefællesskab.
- Sikre uddannelse og/eller støtte til lærere og andet pædagogisk og skolepersonale til at forebygge og bekæmpe vold i undervisningsmiljøer, herunder vold baseret af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk.
- Brug af andre tiltag for at sikre rummelige og sikre skolemiljøer for alle studerende og yde støtte til dem, der berøres af forskelsbehandling og/eller vold, herunder diskrimination og/eller vold på grund af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk, samt deres familier.
- Evaluere effekten af uddannelsessektorens reaktion mod vold, herunder vold på grund af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk.
- Vi inviterer alle lande til at deltage i vores bestræbelser og tilkende deres støtte til denne opfordring til handling ved udgangen af juli 2016, så de kan blive tilføjet listen over bekræftende lande.
* * *
Opfordring i pdf-format hos UNESCO.
Opfordring i pdf-format hos UNESCO med forsidebillede.