Titel | Den 4. morgen |
Teater | Bora Bora |
Koncept og iscenesættelse | Signe Klejs & Jon R. Skulberg |
Medvirkende | Lisbeth Sonne Andersen Anne Mette Gravgaard Malene Andreasen Finn Adrian Jorkjen Irmelin Rønsholdt/Alma Stent |
Vises | 31. januar – 3. februar 2017 |
Sprog | Dansk |
Et videoværk og en forestilling, der skaber et billede af det senmoderne menneske – i et møde mellem tanke og handling.
En skabelsesberetning forklarer hvordan den velkendte verden begyndte og hvordan mennesket kom ind i den. Skabelsesberetninger bliver udfordret i forholdet mellem religion og videnskab. Kan man overhovedet referere til dem i vores tid, hvor sekulære tanker og rationelle forklaringer dominerer? Og kan et samfund overhovedet eksistere uden?
Uanset hvordan menneskets skabelse fandt sted, er det et faktum, at vi er en konsekvens af den. At vi vågner om morgenen og stiger ud af sengen, er en forlængelse af denne bevægelse, der startede for milliarder af år siden.
En ny morgen, en ny begyndelse, en ny fortælling.
Fænomener som teknologi, kirurgi og globalisering har medført et stort udvalg af muligheder for både menneskelig skabelse og genskabelse. Hvilken betydning har det for den måde, vi anskuer og handler i vores liv?
I “Den 4. morgen” møder vi tre personer i rollen som sig selv. Bla. præst Anne Mette Gravgaard, der har mistet en arm og et ben i en trafikulykke, transkønnede Malene Andreasen og Finn Adrian Jorkjen, hvis ophav stammer fra hver sin side af jorden. Performer Lisbeth Sonne Andersen gestalter Den GÃ¥defulde. Forestillingens fortæller er et barn.
I et visuelt og koreografisk forløb mødes variationer af kropslige erfaringer, levet liv og det mystiske, samlet i et san- sende rum i forandring.
* * *
Omtale hos Convoi Exceptionnel.