Digital selvbetjening for borgere ved henvendelse til det offentlige på en række området. Lov nr. 558 af 18. juni 2012 og Lov nr. 622 af 12. juni 2013.


Christiansborg
Christiansborg

Lov nr. 558 om overgang til obligatorisk digital selvbetjening af 18. juni 2012 var “første bølge” om indførelse af obligatorisk digital selvbetjening for borgere.
Loven trådte i kraft den 1. december 2012.

Lov nr. 622 af 12. juni 2013 var “anden bølge” om obligatorisk indførelse af obligatorisk digital selvbetjening for borgere.
Loven trådte i kraft den 1. december 2013.

Lovene gør det muligt for de offentlige myndigheder at afvise henvendelser, som ikke er digitale, og har til følge, at papirblanketter og brevpost udfases frem mod 2015.

Med de to love skal der anvendes digital selvbetjening ved:
  • Cykeltyveri m.v., Anmeldelse af (2013-loven).
  • Dagtilbud, Ansøgning om plads i (2012-loven).
  • Faderskab, Indgivelse af erklæring om (2013-loven).
  • Flytning, Anmeldelse af (2012-loven).
  • Fripladstilskud, Ansøgning om økonomisk 2013-loven).
  • Indskrivning i folkeskole og skolefritidsordning (2012-loven).
  • Lægevalg, Meddelelse om (2013-loven).
  • Navngivning og navneændring, Ansøgning om (2013-loven).
  • Sundhedskort og EU-sygesikringskort, Ansøgning om (2012-loven).

Lov nr. 558 af 18. juni 2012 på Retsinformation.
Lovforslag L 159 (Samling: 2011-12), der med vedtagelsen blev til LOV nr. 558 af 18. juni 2012, hos Folketinget.

Lov nr. 622 af 12. juni 2013 på Retsinformation.
Lovforslag L 198 (Samling: 2012-13), der med vedtagelsen blev til LOV nr. 622 af 12. juni 2013, hos Folketinget.