EU’s beslutning P7_TA(2011)0427 af 280911 til WHO om at ændre transkønnethed til en ikke-sygeliggørende placering i ICD.


Europa-Parlamentet vedtog torsdag den 28. september 2011 i en beslutning – P7_TA(2011)0427 – at opfordre WHO til at stoppe med at betragte transkønnede mennesker som psykisk syge.
Kønsidentitetsforstyrrelse er i øjeblikket klassificeret som en mental og adfærdsmæssige forstyrrelse i WHO’s International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, hvor den nugældende version er ICD-10.

I beslutningen opfordres Europa-Kommissionen og WHO til at fjerne kønsidentitetsforstyrrelse fra listen over psykiske og adfærdsmæssige forstyrrelser og sikre, at transkønnethed omklassificeres til en ikke-sygeliggørende placering, i forhandlingerne om den 11. udgave af International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems – ICD, som er under revision. Revisionen forventes i 2015.

Herunder gengives den vedtagne tekst i sin helhed

Europa-Parlamentets beslutning – P7_TA(2011)0427 – af 28. september 2011 om menneskerettigheder, seksuel orientering og kønsidentitet i De Forenede Nationer

Europa-Parlamentet,
  • der henviser til Verdenserklæringen om menneskerettigheder, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og EU’s charter om grundlæggende rettigheder,
  • der henviser til resolution A/RES/60/251 fra FN’s Generalforsamling om oprettelse af De Forenede Nationers MenneskerettighedsrÃ¥d (UNHRC),
  • der henviser til erklæringen af 16. marts 2006 fra formandskabet for RÃ¥det for Den Europæiske Union pÃ¥ vegne af Den Europæiske Union om oprettelsen af MenneskerettighedsrÃ¥det,
  • der henviser til sin beslutning af 10. marts 2011 om den 16. samling i MenneskerettighedsrÃ¥det(1),
  • der henviser til sin beslutning af 16. december 2010 om Ã¥rsberetningen om menneskerettighederne i verden 2009 og EU’s menneskerettighedspolitik(2),
  • der henviser til tidligere fælleserklæringer og redegørelser i De Forenede Nationer, herunder fælleserklæringen i UNHRC af 22. marts 2011 om at bringe voldshandlinger og dertil knyttede krænkelser af menneskerettighederne pÃ¥ grund af seksuel orientering og kønsidentitet til ophør og erklæringen i generalforsamlingen af 18. december 2008 om menneskerettigheder, seksuel orientering og kønsidentitet,
  • der henviser til UNHRC‘s resolution A/HRC/17/19 af 17. juni 2011 om menneskerettigheder, seksuel orientering og kønsidentitet,
  • der henviser til 17. samling i UNHRC, som vedtog resolution A/HRC/17/19 om menneskerettigheder, seksuel orientering og kønsidentitet, og til 19. samling i UNHRC, som vil afholde den paneldrøftelse, der er givet mandat til i resolution A/HRC/17/19,
  • der henviser til EuroparÃ¥dets Parlamentariske Forsamlings resolution 1728 af 29. april 2010 om forskelsbehandling pÃ¥ grund af seksuel orientering og kønsidentitet og EuroparÃ¥dets Ministerkomités anbefaling CM/Rec(2010)5 af 31. marts 2010 om foranstaltninger til bekæmpelse af forskelsbehandling pÃ¥ grund af seksuel orientering eller kønsidentitet,
  • der henviser til Organisationen af Amerikanske Staters resolution AG/RES. 2653 af 7. juni 2011 om menneskerettigheder, seksuel orientering og kønsidentitet,
  • der henviser til rapporten af november 2010 fra Agenturet for Grundlæggende Rettigheder om homofobi, transfobi og diskrimination pÃ¥ grund af seksuel orientering og kønsidentitet,
  • der henviser til EU-traktatens artikel 2, artikel 3, stk. 5, artikel 18, 21 og 27 i traktaten om Den Europæiske Union og artikel 10 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmÃ¥de,
  • der henviser til RÃ¥dets værktøjssæt til fremme og beskyttelse af alle menneskerettigheder for lesbiske, bøsser, bi- og transseksuelle (LGBT-personer),
  • der henviser til redegørelse fra næstformanden i Kommissionen/Unionens højtstÃ¥ende repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik om menneskerettigheder, seksuel orientering og kønsidentitet i De Forenede Nationer,
  • der henviser til forretningsordenens artikel 110, stk. 2,
  1. der henviser til, at respekt for og fremme og beskyttelse af menneskerettighedernes universalitet er en del af EU’s etiske og juridiske regelværk og en af hjørnestenene i den europæiske enhed og integritet;
  2. der henviser til, at talrige krænkelser af menneskerettighederne i tilknytning til seksuel orientering og kønsidentitet finder sted hver dag, såvel i EU som i tredjelande;
  3. der henviser til, at Den Europæiske Union og dens medlemsstater bør sikre, at menneskerettighederne overholdes i deres egne politikker og i praksis, med henblik på at styrke Den Europæiske Unions position i UNHRC gøre den troværdig,
  4. der henviser til, at EU tillægger universelle og udelelige menneskerettigheder den allerstørste betydning;
  5. der henviser til, at seksuel orientering og kønsidentitet allerede indgÃ¥r i EU’s arbejde i De Forenede Nationer, i regionale organer og i nogle af dets bilaterale menneskerettighedsdialoger;
  6. der henviser til, at UNHRC‘s resolution om menneskerettigheder, seksuel orientering og kønsidentitet er den første FN-resolution, der specifikt vedrører seksuel orientering og kønsidentitet;
  7. der henviser til, at stater fra alle regioner, herunder samtlige EU-medlemsstater i UNHRC, stemte for resolutionen om menneskerettigheder, seksuel orientering og kønsidentitet, og at 21 EU-medlemsstater sponsorerede resolutionen;
  8. der henviser til, at adskillige af FN’s traktatfæstede menneskerettighedsorganer, særlige rapportører og agenturer samt FN’s generalsekretær og højkommissær for menneskerettigheder har givet udtryk for alvorlig bekymring over de menneskerettighedskrænkelser, som lesbiske, bøsser og bi- og transseksuelle udsættes for over hele verden;
  9. der henviser til, at andre regionale institutioner, herunder Europarådet og Organisationen af Amerikanske Stater, for nylig har vedtaget resolutioner, der fordømmer menneskerettighedskrænkelser på grund af seksuel orientering og kønsidentitet;
  1. giver på ny udtryk for sin bekymring over de mange menneskerettighedskrænkelser og den udbredte diskrimination på grund af seksuel orientering og kønsidentitet i såvel EU som tredjelande;
  2. anerkender og støtter det arbejde, som MenneskerettighedsrÃ¥det, FN’s generalsekretær, højkommissæren for menneskerettigheder, FN’s traktatfæstede menneskerettighedsorganer, særlige rapportører og andre FN-agenturer allerede har iværksat for at sikre fuld anvendelse af de internationale menneskerettighedsstandarder uanset seksuel orientering og kønsidentitet;
  3. glæder sig over Menneskerettighedsrådets vedtagelse af resolution A/HRC/17/19 om menneskerettigheder, seksuel orientering og kønsidentitet;
  4. henleder opmærksomheden på, at resolutionen, som var foreslået af Sydafrika, blev støttet af stater fra samtlige regioner; gentager, at menneskerettighederne er universelle og udelelige og finder ensartet anvendelse på alle uanset seksuel orientering og kønsidentitet;
  5. støtter afholdelsen af en paneldrøftelse under Menneskerettighedsrådets 19. samling i foråret 2012, der skal give anledning til en konstruktiv, oplyst og gennemsigtig dialog om diskriminerende lovgivning og praksis samt voldshandlinger mod personer på grund af deres seksuelle orientering og kønsidentitet; finder det uomgængelig nødvendigt, at der føres en respektfuld og åben dialog om menneskerettigheder, seksuel orientering og kønsidentitet mellem FN-medlemsstater fra samtlige regioner;
  6. udtrykker tilfredshed med den omstændighed, at EU-medlemsstater og næstformanden i Kommissionen/Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik i mange år har støttet medtagelsen af seksuel orientering og kønsidentitet i Menneskerettighedsrådets og andre FN-organers arbejde, herunder i tidligere fælleserklæringer og redegørelser;
  7. minder om, at værktøjssættet til fremme og beskyttelse af alle menneskerettigheder for lesbiske, bøsser, bi- og transseksuelle (LGBT-personer) fra Europarådets menneskerettighedsgruppe indeholder følgende prioriterede aktivitetsområder: afkriminalisering af homoseksualitet i verden, lighed og ikke-diskrimination samt beskyttelse af menneskerettighedsforkæmpere; mener, at den højtstående repræsentant, samtlige EU-institutioner og medlemsstaterne systematisk bør holde denne prioritering i hævd i deres indenrigs- og udenrigsforbindelser;
  8. opfordrer den højtstående repræsentant og medlemsstaterne til systematisk i partnerskab med tredjelande at fremme beskyttelse af og respekt for menneskerettigheder i tilknytning til seksuel orientering og kønsidentitet i De Forenede Nationer og andre multilaterale fora samt bilateralt i deres menneskerettighedsdialoger;
  9. tilskynder medlemsstaterne til konstruktivt og i partnerskab med tredjelande at deltage i den universelle regelmæssige gennemgang og i procedurer under traktatfæstede organer for at sikre, at menneskerettigheder i tilknytning til seksuel orientering og kønsidentitet fuldt ud respekteres i EU og i tredjelande; opfordrer i dette øjemed medlemsstaterne og den højtstÃ¥ende repræsentant til at sikre, at der er sammenhæng mellem EU’s optræden udadtil og interne foranstaltninger pÃ¥ menneskerettighedsomrÃ¥det, jf. artikel 21, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Union;
  10. opfordrer den højtstående repræsentant, Kommissionen og medlemsstaterne til i partnerskab med tredjelande yderligere at fremme menneskerettigheder i tilknytning til seksuel orientering og kønsidentitet gennem bilaterale menneskerettighedsdialoger og Det Europæiske Instrument for Demokrati og Menneskerettigheder (EIDHR) sammen med andre eksterne finansieringsinstrumenter;
  11. beklager, at lesbiskes, bøssers og bi- og transseksuelle personers rettigheder ikke altid fuldt ud respekteres i Den Europæiske Union, blandt andet hvad angÃ¥r retten til fysisk integritet, respekt for privatliv og familieliv, menings- og ytringsfrihed, forsamlingsfrihed, ikke-forskelsbehandling og fri bevægelighed – herunder fri bevægelighed for enkønnede par og deres familie, retten til grundlæggende sundhedspleje, retten til lægebehandling – samt asylret;
  12. minder om medlemsstaternes pligt til at yde asyl til statsborgere fra tredjelande, som er flygtet fra eller risikerer forfølgelse i deres hjemlande som følge af deres seksuelle orientering jf. direktiv 2004/83/EC(3)
    om fastsættelse af minimumsstandarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere eller statsløse som flygtninge eller som personer, der af anden grund behøver international beskyttelse, og indholdet af en sådan beskyttelse;
  13. fordømmer kraftigt, at homoseksualitet, biseksualitet og transseksualitet stadig betragtes som en mental sygdom i visse lande herunder visse EU-medlemsstater, og opfordrer de forskellige medlemsstater til at bekæmpe dette fænomen; kræver navnlig fjernelse af transseksualitet og transkønnethed fra psykiatrien, frit valg af behandlingssted, forenkling af proceduren for ændring af identitet og betaling af udgifterne over sygesikringen;
  14. henleder opmærksomheden på de resultater, som Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder nåede frem til i sin rapport om homofobi, transfobi og diskrimination på grund af seksuel orientering og kønsidentitet; opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til i videst muligt omfang at reagere på de konklusioner, der er indeholdt i rapporten;
  15. opfordrer medlemsstaterne, Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten til at afhjælpe disse uligheder fuldt ud; gentager sin anmodning til Kommissionen om at udarbejde en samlet køreplan for bekæmpelse af homofobi, transfobi og diskrimination på grund af seksuel orientering og kønsidentitet;
  16. opfordrer Kommissionen og Werdenssundhedsorganisationen til at fjerne problemer med kønsidentitet fra listen over mentale og adfærdsmæssige sygdomme og sikre, at de omklassificeres som ikke-patologiske under forhandlingerne om den 11. udgave af det internationale klassifikationssystem for sygdomme (ICD-11);
  17. pÃ¥lægger sin formand at sende denne beslutning til næstformanden i Kommissionen/Unionens højtstÃ¥ende repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, RÃ¥det, Kommissionen, medlemsstaternes regeringer og parlamenter, FN’s højkommissær for menneskerettigheder og FN’s generalsekretær.
Noter.
  1. [Retur] Vedtagne tekster, P7_TA(2011)0097.
    Torsdag den 10. marts 2011 – Strasbourg
    16. samling i MenneskerettighedsrÃ¥det (Genève, 28. februar – 25. marts 2011)
    Europa-Parlamentets beslutning af 10. marts 2011 om prioriteringerne med henblik på den 16. samling i Menneskerettighedsrådet og revisionen i 2011.
  2. [Retur] Vedtagne tekster, P7_TA(2010)0489.
    Torsdag den 16. december 2010 – Strasbourg
    Europa-Parlamentets beslutning af 16. december 2010 om Ã¥rsberetningen om menneskerettighederne i verden 2009 og EU’s menneskerettighedspolitik.
  3. [Retur] EU-Tidende nr. L 304 af 30/09/2004 s. 0012 – 0023EUT L 304, 30.9.2004, s. 12.
    Rådets direktiv 2004/83/EF af 29. april 2004 om fastsættelse af minimumsstandarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere eller statsløse som flygtninge eller som personer, der af anden grund behøver international beskyttelse, og indholdet af en sådan beskyttelse.

Den vedtagne tekst på Europa-Parlamentets hjemmeside.