Titel | Evaluering af Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) |
Udarbejdet af | Als Research for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet |
Forfattet af | Bjarke Følner, Mia Kathrine Jensen og Tue Nejst Larsen |
Sprog | Dansk |
Udgivet | 18. januar 2019 |
Antal sider | 82 og bilag til rapporten på 274 sider |
ISBN-13 | 978-87-93373-29-7 |
På vegne af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har Als Research i efteråret 2018 gennemført en evaluering af det obligatoriske emne Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) i folkeskolen og på frie grundskoler fra børnehaveklassen til 9. klasse.
Undersøgelsen peger på, at undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i grundskolen ikke prioriteret højt nok.
Der mangler ledelsesmæssig prioritering og en klar ansvarsfordeling i forhold til undervisningen i det obligatoriske emne sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Både ledere og lærere efterspørger mere faste rammer, så undervisningen i emnet kan blive prioriteret højere.
* * *
Et citat fra rapporten:
En mangelfuld undervisning på dette felt kan således i særlig grad være problematisk i et trivselsperspektiv for elever, som ikke er ciskønnede, eller som har en kønsidentitet, der adskiller sig fra flertallet.
* * *
Der er i rapporten ikke direkte spurgt ind til transkønnethed, men kønsidentitet er nævnt nogle gange uden, at det er nærmere præciseret, hvad det dækker.
* * *
Undersøgelsen er baseret på syv spørgeskemaundersøgelser blandt skolechefer, skoleledere, undervisere, elever i (4., 7., 9. klasse) og forældre samt et casestudie i form af interviews med elever, lærere og skoleelever på tre folkeskoler og to frie grundskoler.
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab er et obligatorisk emne i folkeskolen fra børnehaveklassen til 9. klasse. Emnet er ikke tildelt et selvstændigt timetal, men skal indgå i undervisningen i de obligatoriske fag. Skolelederen skal træffe beslutning om, hvilke fag undervisningen skal foregå i. Undervisningen på de frie grundskoler i emnet skal stå mål med den undervisning, der almindeligvis kræves i folkeskolen.
* * *
Omtale af rapporten hos Undervisningsministeriet, hvor rapporten og bilagene også kan downloades.
Rapporten i pdf-format hos Undervisningsministeriet.
Bilag til rapporten i pdf-format hos Undervisningsministeriet.
Rapporten i pdf-format hos Als Research.