Evaluering af Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF). 18. januar 2019.


Evaluering af Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF)
Evaluering af Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF)

Titel Evaluering af Sundheds- og
seksualundervisning
og familiekundskab (SSF)
Udarbejdet af Als Research
for Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet
Forfattet af Bjarke Følner, Mia Kathrine Jensen
og Tue Nejst Larsen
Sprog Dansk
Udgivet 18. januar 2019
Antal sider 82 og bilag til rapporten på 274 sider
ISBN-13 978-87-93373-29-7

På vegne af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har Als Research i efteråret 2018 gennemført en evaluering af det obligatoriske emne Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) i folkeskolen og på frie grundskoler fra børnehaveklassen til 9. klasse.

Undersøgelsen peger på, at undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i grundskolen ikke prioriteret højt nok.

Der mangler ledelsesmæssig prioritering og en klar ansvarsfordeling i forhold til undervisningen i det obligatoriske emne sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Både ledere og lærere efterspørger mere faste rammer, så undervisningen i emnet kan blive prioriteret højere.

* * *
Et citat fra rapporten:
En mangelfuld undervisning på dette felt kan således i særlig grad være problematisk i et trivselsperspektiv for elever, som ikke er ciskønnede, eller som har en kønsidentitet, der adskiller sig fra flertallet.

* * *
Der er i rapporten ikke direkte spurgt ind til transkønnethed, men kønsidentitet er nævnt nogle gange uden, at det er nærmere præciseret, hvad det dækker.

* * *
Undersøgelsen er baseret på syv spørgeskemaundersøgelser blandt skolechefer, skoleledere, undervisere, elever i (4., 7., 9. klasse) og forældre samt et casestudie i form af interviews med elever, lærere og skoleelever på tre folkeskoler og to frie grundskoler.

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab er et obligatorisk emne i folkeskolen fra børnehaveklassen til 9. klasse. Emnet er ikke tildelt et selvstændigt timetal, men skal indgå i undervisningen i de obligatoriske fag. Skolelederen skal træffe beslutning om, hvilke fag undervisningen skal foregå i. Undervisningen på de frie grundskoler i emnet skal stå mål med den undervisning, der almindeligvis kræves i folkeskolen.

* * *
Omtale af rapporten hos Undervisningsministeriet, hvor rapporten og bilagene også kan downloades.
Rapporten i pdf-format hos Undervisningsministeriet.
Bilag til rapporten i pdf-format hos Undervisningsministeriet.
Rapporten i pdf-format hos Als Research.