Finanslovforslag – L 65 – fra Regeringen for finansÃ¥ret 2023 fremsat den 23. marts 2023.


Regeringen, der bestÃ¥r af Socialdemokratiet (S), Venstre (V) og Moderaterne (M) fremsatte den 23. marts 2023 finanslovforslag – L 65. Samling 2022-23 (2. samling) – for finansÃ¥ret 2023.
På grund af folketingsvalg og regeringsskifte blev der ikke vedtaget en finanslov for 2023 inden årsskiftet. Derfor vedtog Folketinget i december 2022 en midlertidig bevillingslov for finansåret 2023. Den er gældende, indtil finansloven for 2023 er vedtaget.

Det samlede finanslovforslag er på 3.657 sider.
Herunder vises de LGBTI-relevante punkter fra finanslovforslaget.

* * *
Pdf side 110.
10. Tilskud til oplysningsarbejde mv.

Forventet udmøntning
1.000 kr. 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
LGBT+ handlingsplan 0 0 100 300 300 300 0

Kontoen er forhøjet med 0,3 mio. kr. årligt i 2023-2025 som følge af Aftale mellem den daværende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om udmøntning af ramme til LGBT+ handlingsplan 2022-2025 af maj 2022.

Pdf side 818.
84. Reserve vedrørende opkvalificering af personale på asylcentre Som led i Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om en ny LGBT+ handlingsplan af december 2021 er der afsat 0,9 mio. kr. i 2024 og 2025 til undervisningsforløb til opkvalificering af personalet på asylcentre om de særlige forhold, der relaterer sig til etniske minoriteter, æresrelaterede problemstillinger og asylansøgere med LGBT+ identitet.

Pdf side 897 og 898.
14.69.11. Styrket indsats for dobbeltminoriteter

Budgetspecifikation
Mio. kr. R
2020
R
2021
B
2022
F
2023
B01
2024
B02
2025
B03
2026
20. Nyt krisecenter målrettet dobbeltminoriteter 5,1 5,1 5,4 5,4
30. Styrket rådgivning til minoritetsetnis 3,9

20. Nyt krisecenter målrettet dobbeltminoriteter
Som led i Aftale mellem den daværende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020 afsættes 5,0 mio. kr. årligt i 2021-2024 til indsatsen for dobbeltminoriteter, det vil sige LGBT+personer med etnisk minoritetsbaggrund. Indsatsen skal fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+-personer med minoritetsbaggrund. Det skal ske gennem oprettelse af et nyt krisecenter til målgruppen med en specialiseret rådgivnings- og vejledningsindsats baseret på viden om særlige problemstillinger for målgruppen. Krisecentret skal desuden medvirke til at generere ny viden om målgruppen.

30. Styrket rådgivning til minoritetsetniske LGBT+ personer
Som led i Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om en ny LGBT+ handlingsplan af december 2021 er der afsat 3,7 mio. kr. i 2023 til udvikling og implementering af et rådgivningstilbud til minoritets-etniske LGBT+ personer, som skal rådgive om seksuel sundhed, grænsesætning, seksuelle overgreb mv. samt tilbyde støtte herunder psykologhjælp. Initiativet udmøntes som en ansøgningspulje i 2023.

Pdf side 899 og 900.
14.69.14. Driftsstøtte til brugerorganisationer mv.

Budgetspecifikation
Mio. kr. R
2020
R
2021
B
2022
F
2023
B01
2024
B02
2025
B03
2026
80. Sabaah 0,8 1,7 1,7 1,8 0,5 0,5 0,5
81. LGBT Asylum 0,5 0,5 0,5 0,5

Pdf side 903.
80. Sabaah
Som led i Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2018 af november 2017 på det daværende Social- og Indenrigsministeriets område er der afsat bevilling til projektstøtte til foreningen Sabaah, som arbejder for at forbedre vilkårene for LGBTI-personer med etnisk minoritetsbaggrund. Støtten har til formål at udvide og styrke foreningens rådgivning og oplysning, herunder med en social- og psykologfaglig kompetence, så alle minoritetsetniske LGBTI-personer samt deres pårørende har lige adgang til rådgivning.

Som led i Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2019 af november 2018 på det daværende Social- og Indenrigsministeriets område er kontoen opjusteret med 0,4 mio. kr. i 2021 og 0,5 mio. kr. i 2022 til forlængelse af driftstilskuddet til Sabaah.

Der er afsat 0,5 mio. kr. årligt i 2021 og frem. Midlerne er overført fra § 15.71.08. Reserve til videreførelse af tidligere satspuljeprojekter.

I forbindelse med finansloven for 2022 er kontoen opjusteret med 0,7 mio. kr. i 2022 og 1,2 mio. kr. i 2023 med henblik på at styrke indsatsen for at forbedre vilkårene for LGBTI-personer med etnisk minoritetsbaggrund, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om finansloven for 2022 af december 2021. Dette sker igennem driftsstøtten til Sabaah, der bidrager til at sikre alle minoritetsetniske LGBTI-personer samt deres pårørende har lige adgang til rådgivning.

81. LGBT Asylum
Som led i Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberale Alliance og Kristendemokraterne om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af november 2021 afsættes der 0,5 mio. kr. årligt i 2022-2025. Der gives driftsstøtte til LGBT Asylum med henblik på at sikre, at organisationen kan støtte LGBT+ personer i asylsystemet.

Pdf side 970.
10. Almindelig virksomhed
På kontoen afholdes udgifter og indtægter, der relaterer sig til departementets virksomhed.
Pdf side 971.
Kontoen er forhøjet med 0,5 mio. kr. i 2022, 0,2 mio. kr. Ã¥rligt i 2023-2024 og 0,1 mio. kr. i 2025 (2022-pl) til etablering og drift af en hjemmeside, der skal bidrage til en styrkelse af vejledning og rÃ¥dgivning til LGBT+ personer […].

Pdf side 976.
10. Sundhedsstyrelsen: Almindelig virksomhed
Kontoen er forhøjet med 0,4 mio. kr. i 2024 og 0,4 mio. kr. i 2025, jf. Aftale mellem den daværende S-regering og Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om udmøntning af ramme til LGBT+ handlingsplan 2022-2025 af juni 2022.

Pdf side 1026.
15.12.73. Driftsstøtte til organisationer mv. vedr. familieret

Budgetspecifikation
Mio. kr. R
2020
R
2021
B
2022
F
2023
B01
2024
B02
2025
B03
2026
10. LGBT+ Danmark 0,6 0,8 0,8 0,4

10. LGBT+ Danmark
Kontoen er oprettet med 0,6 mio. kr. i 2022, 0,8 mio. kr. årligt i 2023-2024 og 0,4 mio. kr. i 2025 (2022-pl) til LGBT+ Danmark til et juridisk rådgivningstilbud, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal Alliance og Kristendemokraterne om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af november 2021.

Pdf side 1386.
10. Almindelig virksomhed.
Pdf side 1388 nederst og 1389.
Som led i Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om udmøntning af ramme til LGBT+ handlingsplan 2022-2025 af den maj er der afsat 0,4 mio. kr. i 2023, 2,0 mio. kr. i 2024 og 3,1 mio. kr. i 2025. Midlerne fordeler sig som følgende:
– 0,4 mio. kr. i 2024 og 1,3 mio. kr. i 2025 til udarbejdelse af national handlingsplan for elimination af hiv i Danmark med fokus pÃ¥ bl.a. mÃ¥lrettet forebyggelse, opsporing og behandling af smittede samt problemstillinger relateret til at leve med hiv hos allerede smittede.
– 0,2 mio. kr. i 2023 til revision af Sundhedsstyrelsens vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og nedsættelse af en arbejdsgruppe med faglige repræsentanter og organisationer, som skal rÃ¥dgive om udviklingen pÃ¥ omrÃ¥det og revisionen.
– 0,1 mio. kr. i 2025 til supplerende rÃ¥dgivning af personer med kønsidentitetsforhold og udvidelse af mÃ¥lgruppen til ogsÃ¥ at omfatte personer, som er pÃ¥ venteliste til et udredningsforløb.
– 0,2 mio. kr. i 2023, 1,6 mio. kr. i 2024 og 1,7 mio. kr. i 2025 til videreførelse af Videnscenter for sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold, der understøtter bl.a. fælles forskning og samarbejde pÃ¥ tværs af landet i de tre centre, som varetager udredning og behandling mv.

Pdf side 1390.
75. Ældre og sundhed

Pdf side 1393.
Som led i Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om udmøntning af ramme til LGBT+ handlingsplan 2022-2025 af den maj er der afsat 0,4 mio. kr. årligt i 2024 og 2025 til indkøb af undervisnings- og informationsmateriale i form af e-læring til alle medarbejdere i ældreplejen, der understøtter, at LGBT+ borgerne føler sig inkluderet og trygge, når der ydes ældrepleje.

Pdf side 1482 nederst – 1483.
16.21.42. Supplerende rådgivning af personer med kønsidentitetsforhold

Særlige bevillingsbestemmelser:
Mio. kr. R
2020
R
2021
B
2022
F
2023
B01
2024
B02
2025
B03
2026
10. Supplerende rådgivning af personer med kønsidentitetsforhold 0,3 0,3 0,4 0,4 0,3

10. Supplerende rådgivning af personer med kønsidentitetsforhold
Som led i udmøntningen af supplerende rådgivning af personer med kønsidentitetsforhold er der afsat i alt 1,1 mio. kr. i perioden 2023-2025, fordelt med 0,4 mio. kr. i 2023, 0,4 mio. kr. i 2024 og 0,3 mio. kr. i 2025 til gennemførelse af et rådgivningstilbud, hvor personer med kønsidentitetsforhold kan modtage supplerende rådgivning, der er uafhængig af den øvrige udredning og behandling. Formålet er at give transkønnede eller personer med overvejelser omkring deres kønsidentitet et rådgivningstilbud, som er placeret uafhængigt af de speciallæger og teams, der varetager selve udredningen og den eventuelle kønsmodificerende behandling, da dette er et stort ønske fra brugersiden. Ønsket er at sikre brugerne psykosocial støtte fra personale, der ikke har beslutningskompetence ift. behandlingstilbuddet. Sundhedsstyrelsen vurderer, at det er væsentligt, at de personer, der skal foretage denne rådgivning, dels er sundhedsfagligt kvalificerede til det og har et særligt sundhedsfagligt kendskab til området, dels at de er bekendt med det udrednings- og behandlingsforløb, den pågældende gennemgår, samt indgår i et tværfagligt samarbejde omkring løbende faglig dialog, uddannelse og erfaringsopsamling. Det er endvidere væsentligt, at der findes et offentligt finansieret rådgivningsforløb, som er af høj kvalitet.

Pdf side 2758.
21.61. Idræts- og fritidsfaciliteter
Pdf side 2759.

Særlige bevillingsbestemmelser:
Mio. kr. R
2020
R
2021
B
2022
F
2023
B01
2024
B02
2025
B03
2026
62. LGBTI-personer i idrætsforeninger 0,6 0,9 0,8 1,3 1,1

Pdf side 3105.

1. Budgetoversigt
Mio. kr. R
2020
R
2021
B
2022
F
2023
B01
2024
B02
2025
B03
2026
40. Ligestillingspolitik 17,8 13,6 14,8 14,8 14,7 14,5 10,9

PÃ¥ ligestillingsomrÃ¥det bidrager ministeriet endvidere til at fremme og koordinere regeringens ligestillings– og LGBT+-politik i samarbejde med KvinderÃ¥det og LGBT+ Danmark. Herudover er ministeriet ansvarlig for Danmarks internationale ligestillingsarbejde i bl.a. FN‘s Kvindekommission (CSW), EU, EuroparÃ¥det, Nordisk MinisterrÃ¥d samt Danmarks internationale arbejde pÃ¥ LGBT+-omrÃ¥det.
Departementet har herudover en generel tilsynsforpligtigelse med institutionerne på ministerområdet.

Pdf side 3106.
5. Opgaver og mål
MÃ¥l
[…] Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet skal desuden udvikle, formulere og gennemføre regeringens ligestillingspolitik. Ministeriet bidrager endvidere til at
fremme og koordinere regeringens ligestillings– og
LGBT+-politik.

Pdf side 3107.
40. Ligestillingspolitik
På kontoen afholdes udgifter vedrørende løn og øvrig drift i Ligestillingsafdelingen. Ministeren for digitalisering- og ligestilling kan over kontoen igangsætte og yde tilskud til initiativer vedrørende ligestilling, herunder LGBT+-området.

Der er afsat 0,1 mio. kr. til generel administration af tilskudsordningerne vedrørende § 25.13.01. Fremme af kønsligestilling blandt kvinder og mænd.

På finansloven for 2022 er bevillingen på 3,0 mio. kr. årligt til en koordinerende funktion på LGBT+-området videreført i perioden 2022-2025.

Pdf side 3126 – 3128.
25.13. Ligestillingspolitik
Aktivitetsområdet omfatter ministeriets opgavevaretagelse på ligestillingsområdet.
Særlige bevillingsbestemmelser:
Regel der fraviges eller suppleres
Beskrivelse
Der er adgang til at yde tilsagn om tilskud i fremtidige finansår på § 25.13.01.35. […] LGBT+ handlingsplan.

Budgetspecifikation:
Mio. kr. R
2020
R
2021
B
2022
F
2023
B01
2024
B02
2025
B03
2026
31. Initiativer til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 0,7 1,7
33. Driftstilskud til LGBT+ Danmark 4,0 4,0 4,0 4,2 4,2 1,6 1,6
39. LGBT+ handlingsplan 6,2
41. Tilskud til LGBT+ Danmark til styrket opkvalificering 4,0 4,0 4,0

Pdf side 3129.
31. Initiativer til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
På kontoen afholdes udgifter til initiativer under ministeren for ligestilling i handlingsplanen til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2018 af november 2017 og efterfølgende Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af rammen til initiativer, der kan fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer af januar 2018.
Der budgetteres ikke længere på kontoen.

33. Driftstilskud til LGBT+ Danmark
Der er afsat 1,5 mio. kr. årligt fra 2019 og frem til et driftstilskud til LGBT+ Danmark, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2019 af november 2018.

Driftstilskuddet til LGBT+ Danmark skal bidrage til indsatsen med bl.a. at støtte, rådgive og skabe netværksmuligheder for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transkønnede. Som en del af driftstilskuddet forpligtes LGBT+ Danmark til at understøtte samarbejde og udvikling på tværs af organisationerne på LGBTI-området.

På finansloven for 2021 er kontoen forhøjet med 2,5 mio. kr. i 2021. Midlerne er tilført som yderligere driftstilskud til LGBT+ Danmark til udbredelse af foreningens tilbud, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020.

På finansloven for 2022 er kontoen forhøjet med 2,5 mio. kr. årligt i 2022-2024 i yderligere driftstilskud til LGBT+ Danmark til udbredelse af foreningens tilbud, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om finansloven for 2022 af december 2021.

Pdf side 3131.
39. LGBT+ handlingsplan
På finansloven for 2022 er kontoen oprettet med 6,2 mio. kr. årligt i perioden 2022-2025 til en LGBT+ handlingsplan, der skal indeholde initiativer, som kan fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om finanslov for 2022 af december 2021.
LGBT+ handlingsplanen udmøntes på finansloven for 2023, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om udmøntning af ramme til LGBT+ handlingsplan 2022-2025 af maj 2022.

41. Tilskud til LGBT+ Danmark til styrket opkvalificering
Kontoen er oprettet med 0,4 mio. kr. årligt i 2023-2025 som tilskud til LGBT+ Danmark til styrket opkvalificering af fagprofessionelle og organisationer på volds- og socialområdet, der f.eks. rådgiver og tilbyder hjælp til personer udsat for partnervold og seksuelle overgreb samt socialt udsatte borgere, som led i udmøntning af LGBT+ handlingsplan 2022-2025, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om udmøntning af ramme til LGBT+ handlingsplan 2022-2025 af maj 2022.

* * *
Folketingets journal vedrørende L 65. Forslag til finanslov for finansåret 2023.
L 65. Forslag til finanslov for finansåret 2023 i pdf-format hos Folketingets journal.