Flere end to slags børn – en rapport om køn og ligestilling i børnehaven af 7. marts 2008 fra Ligestillingsministeriet.

Titel Flere end to slags børn
– en rapport om køn og ligestilling i børnehaven
Projektledelse Jesper Olesen
Forfattere Jesper Olesen, Kenneth Aggerholm
og Jette Kofoed
Forlag Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
Aarhus Universitet
Udgivet 7. marts 2008
Sprog Dansk
Antal sider 90
ISBN-13 978-87-92142-23-8

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har for minister for ligestilling gennemført observationsstudier i tre børnehaver i 2007. På baggrund af undersøgelsen blev rapporten udarbejdet.

Fra indledningen citeres følgende brudstykker.

  Denne undersøgelse om køn og ligestilling i børnehaven er blevet til pÃ¥ baggrund af et opdrag fra minister for ligestilling. I sin perspektiv- og handlingsplan for 2007 fremsatte minister for ligestilling som sit mÃ¥l ‘at børn og voksne skal have mulighed for at udfolde sig’. Omgivelsernes fastlÃ¥ste forventninger til drenge og piger, kvinder og mænd, ‘mÃ¥ ikke begrænse det frie valg for det enkelte menneske’. Herunder formulerede ministeren en række delmÃ¥l, hvor det første retter sig mod børns og unges institutioner, som skal gøre det muligt for børn og unge at lege, lære og udvikle sig fri for fastlÃ¥ste kønsroller.
Køn i børnehaven
Vi foreslÃ¥r kulturanalyse som en slags ‘fremkaldervæske’. Uden at negligere den biologiske modning som betydningsfuld i børns udvikling retter denne undersøgelse sig mod de sociale og kulturelle processer, der har betydning for, at drenge bliver drenge pÃ¥ en særlig mÃ¥de, og piger bliver piger pÃ¥ en særlig mÃ¥de. Man kan sige, at vi interesserer os for kulturelt specificeret ‘drengethed’ og ‘pigethed’. Nyere kønsforskning sætter fokus pÃ¥ de mange mÃ¥der, det er muligt at være pige og dreng pÃ¥.
At køn ikke blot er et resultat af noget i personen iboende men produceres og gøres i konkrete kontekster, er et centralt perspektiv inden for denne form for tænkning. Dette perspektiv trækkes med ind i nærværende undersøgelse. At køn ‘gøres’, skal forstÃ¥s sÃ¥ledes, at mennesker ‘kønnes’.

I tilslutning til rapporten blev der udarbejdet en inspirationsguide Børnehaver med plads til Pippiprinser og Piratprinsesser

Den 6. april 2010 blev der stillet § 20 spørgsmÃ¥l S 1778 “om ministeren var enig i nødvendigheden af, at pædagogers faglige arbejde med køn i daginstitutioner styrkes som det blev konkluderet” til Klima- og energiminister og minister for ligestilling, Lykke Friis.

Skrivelse af 22. april 2010 fra Trans-Danmark til Sundhedsudvalget vedrørende transbørn i daginstitutioner på baggrund af rapporten og § 20 spørgsmål S 1778.

* * *
Rapporten i pdf-format.