Titel | Flere end to slags børn – en rapport om køn og ligestilling i børnehaven |
Projektledelse | Jesper Olesen |
Forfattere | Jesper Olesen, Kenneth Aggerholm og Jette Kofoed |
Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Aarhus Universitet |
Udgivet | 7. marts 2008 |
Sprog | Dansk |
Antal sider | 90 |
ISBN-13 | 978-87-92142-23-8 |
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har for minister for ligestilling gennemført observationsstudier i tre børnehaver i 2007. På baggrund af undersøgelsen blev rapporten udarbejdet.
Fra indledningen citeres følgende brudstykker.
Denne undersøgelse om køn og ligestilling i børnehaven er blevet til på baggrund af et opdrag fra minister for ligestilling. I sin perspektiv- og handlingsplan for 2007 fremsatte minister for ligestilling som sit mål ‘at børn og voksne skal have mulighed for at udfolde sig’. Omgivelsernes fastlåste forventninger til drenge og piger, kvinder og mænd, ‘må ikke begrænse det frie valg for det enkelte menneske’. Herunder formulerede ministeren en række delmål, hvor det første retter sig mod børns og unges institutioner, som skal gøre det muligt for børn og unge at lege, lære og udvikle sig fri for fastlåste kønsroller. Køn i børnehaven Vi foreslår kulturanalyse som en slags ‘fremkaldervæske’. Uden at negligere den biologiske modning som betydningsfuld i børns udvikling retter denne undersøgelse sig mod de sociale og kulturelle processer, der har betydning for, at drenge bliver drenge på en særlig måde, og piger bliver piger på en særlig måde. Man kan sige, at vi interesserer os for kulturelt specificeret ‘drengethed’ og ‘pigethed’. Nyere kønsforskning sætter fokus på de mange måder, det er muligt at være pige og dreng på. At køn ikke blot er et resultat af noget i personen iboende men produceres og gøres i konkrete kontekster, er et centralt perspektiv inden for denne form for tænkning. Dette perspektiv trækkes med ind i nærværende undersøgelse. At køn ‘gøres’, skal forstås således, at mennesker ‘kønnes’. |
I tilslutning til rapporten blev der udarbejdet en inspirationsguide Børnehaver med plads til Pippiprinser og Piratprinsesser
Den 6. april 2010 blev der stillet § 20 spørgsmål S 1778 “om ministeren var enig i nødvendigheden af, at pædagogers faglige arbejde med køn i daginstitutioner styrkes som det blev konkluderet” til Klima- og energiminister og minister for ligestilling, Lykke Friis.
Skrivelse af 22. april 2010 fra Trans-Danmark til Sundhedsudvalget vedrørende transbørn i daginstitutioner på baggrund af rapporten og § 20 spørgsmål S 1778.
* * *
Rapporten i pdf-format.