Forskelsbehandling på arbejdsmarkedet 2014-2016. Rapport af 22. december 2017 fra Beskæftigelsesministeriet.


Beskæftigelsesministeriets undersøgelse om omfanget af forskelsbehandling på arbejdsmarkedet 2014-2016 indeholder en gennemgang af sager om diskrimination på arbejdsmarkedet på baggrund af både ligebehandlingsloven og forskelsbehandlingsloven.
Undersøgelsen omfatter dermed alle beskyttede kriterier i lovgivningen, som bl.a. er race, hudfarve, religion, tro, alder, handicap og køn.
Rapporten er registreret hos Ligestillingsudvalget (LIU) som: Bilag 39 Alm. del- Samling: 2017-18.

Undersøgelsen viser, at der kun er én sag i kategorien “seksuel orientering“, som i undersøgelsen ogsÃ¥ omfatter kønsidentitet/kønsudtryk.

Herunder gengives uddrag af rapporten.

Beskæftigelsesministeriets undersøgelse af forskelsbehandling på arbejdsmarkedet 2014-2016
(Side 3)
1. Indledning
1.1. Generelt
Beskæftigelsesministeriet har udarbejdet nærværende undersøgelse om omfanget af forskelsbehandling på arbejdsmarkedet ved at se på afgørelser i sager om forskelsbehandling. Undersøgelsen er en gennemgang af sager om forskelsbehandling på arbejdsmarkedet på baggrund af forskelsbehandlingsloven og ligebehandlingsloven, som beskrives kort i afsnit 2.
[…]
Undersøgelsen omfatter domme og afgørelser i sager om forskelsbehandling i perioden fra 1. januar 2014 til 30. september 2016.
[…]

Undersøgelsen omfatter alle beskyttede kriterier i forskelsbehandlingsloven og ligebehandlingsloven:
  • race eller hudfarve
  • religion eller tro
  • politisk anskuelse
  • seksuel orientering
  • alder
  • handicap
  • national, social eller etnisk oprindelse
  • køn, herunder graviditet og/eller barsel

(Side 18)
6. Gennemgang af sagerne
6.1 Sager om forskelsbehandling i forbindelse med ansættelse
Domstolene
(Side 19)
Dom af 9.6.2015 (BS 72-45/2014), Retten i Århus (overtrædelse af LBL og FBL, køn og seksuel orientering)
En transseksuel kvinde nedlagde pÃ¥stand om at hun var blevet afvist fra et konkret jobtræningstilbud pÃ¥ baggrund af hendes transseksualitet, og at hun de facto havde skiftet køn, uanset at hun ikke havde undergÃ¥et en kønsskifteoperation. Byretten fandt, at hun var blevet diskrimineret i strid med forbuddet mod forskelsbehandling pÃ¥ grund af køn og/eller seksuel orientering. Byretten lagde vægt pÃ¥, at forskelsbehandlingen af sagsøgeren var omfattet af sÃ¥vel ligebehandlings– som forskelsbehandlingsloven og var af en sÃ¥ diskriminerende og krænkende karakter, at godtgørelsen bør fastsættes til 30.000 kr., ogsÃ¥ selv om sagsøgeren var to dage henne i et arbejdsprøvningsforløb, som kunne have ført til et flexjob.

* * *
Denne sag blev indbragt for domstolen af fagforbundet 3F på foranledning af og med bistand fra LGBT Danmark og med baggrund i et notat om sagen udfærdiget af Tina Thranesen.

* * *
Undersøgelsesrapporten i sin helhed i pdf-format hos Folketinget.
Folketingets journal vedrørende undersøgelsen.
Følgeskrivelse fra Beskæftigelsesministeriet til Ligestillingsudvalget i pdf-format hos Folketinget.