Forslag til et nyt trans-info-projekt. Layla Nielsen 5. november 2003.


Af Layla Nielsen.
Den 13. oktober meldte jeg mig på transgender-listen som aktiv deltager i et projekt til formidling af information om og til transseksuelle og transvestitter. Der har været en del formodninger om, hvad jeg egentlig ville. Derfor præsenterer jeg dette forslag.

* * *
Forslag til et nyt trans-info-projekt
Af Layla Nielsen, transvestit på deltid

Den 13. oktober 2003 havde jeg stor lyst til at være aktiv, gerne sammen med andre. Det skrev jeg om til transgender-listen. Jeg foreslog et projekt, der skal formidle information om og til transseksuelle og transvestitter.

Det mest nærliggende mÃ¥l er at udarbejde en ny informationspjece. Hvis vi tager udgangspunkt i TiD‘s pjece fra ca. 1999, kan vi beskrive nogle ligheder og forskelle i forhold til den pjece vi vil lave.

TiD‘s pjece handler om Transvestisme (det er titlen). I pjecen findes denne sætning: “Hvis man ønsker kønsskifte, er man ikke transvestit, men transseksuel“, men ellers ingen yderligere omtale af transseksuelle. Vores pjece skal omhandle bÃ¥de transseksuelle og transvestitter. Et stykke af vejen har vi fælles problemer, og f.eks. er TiD‘s pjece i høj grad ogsÃ¥ relevant for transseksuelle, men vi vil tage direkte fat pÃ¥ de særlige problemer den transseksuelle stÃ¥r over for, f.eks. ønsket om at arbejde som det valgte køn.

TiD‘s pjece skriver ogsÃ¥ “de fleste af os er mænd, men nogle er kvinder”. Vi vil adressere bÃ¥de MtF og FtM, selv om der ogsÃ¥ i denne forbindelse er mange fælles problemstillinger, men ogsÃ¥ forskelle, f.eks. interesserer den kvindelige transvestit (FtM) sig sjældent for make-up og parykker.

MÃ¥lgrupper
TiD‘s pjece indeholder: “Uanset om du selv er transvestit, lever sammen med en transvestit eller blot er interesseret i at fÃ¥ mere at vide.”. Her har vi i hvert fald tre mÃ¥lgrupper. I vores tilfælde vil transvestitter og transseksuelle (bÃ¥de MtF og FtM) være en mÃ¥lgruppe, især dem der ikke er noget sÃ¥ langt og mÃ¥ske gÃ¥r alene med problemerne (og glæderne). Den anden mÃ¥lgruppe er de relaterede: Familie, venner, kollegaer, arbejdsgiverne eller holdkammeraterne pÃ¥ hÃ¥ndboldholdet. Der er en flydende overgang mellem denne mÃ¥lgruppe og den tredje: Den brede offentlighed. Det er f.eks. kassedamen, der ekspederer en transvestit, eller manden pÃ¥ gaden der passerer en transseksuel og fÃ¥r en mistanke om at det vist ikke er en helt almindelig kvinde. Den sidste mÃ¥lgruppe er politikere og andre beslutningstagere, f.eks. ledelsen i fagforeningen, arbejdsgiverforeningen eller sportsklubben.

Det er ikke indlysende, at alle disse målgrupper skal have den samme information. Ja, det er ikke engang klart, at hver af de fire målgrupper skal have samme information, som omtalt ovenfor i forbindelse med de forskellige behov som f.eks. transvestitter og transseksuelle kan have.

Vi kan også opdele målgrupperne på en helt anden måde. F.eks. kan vi sige, at vi gerne vil gennemføre noget oplysningsarbejde blandt unge. Det kan være den unge transvestit, der er meget flov over lysten til at tage nylonstrømper på. Så er der klassekammeraterne, lærerne, skolebestyrelsen osv. Tænk hvis den unge transvestit en dag har taget et par trusser på, og der er nogen der opdager det i skolen, fordi der stikker lidt sorte blonder op af cowboybukserne.

Et andet vigtigt område er arbejdsmarkedet. Her er det typisk transseksuelle, der gerne vil arbejde som det valgte køn. Der kan være behov for information til kollegaer, arbejdsgiveren, den tilfældige kunde der bliver betjent af den transseksuelle. Også fagforeninger og arbejdsgiverforeninger kan inddrages, og politikere, f.eks. arbejdsministeren.

Form og formidling
TiD‘s pjece er trykt pÃ¥ papir – endda glitterpapir og med lidt farve. Pjecen er omdelt til danske biblioteker og apoteker. Ifølge den tidligere formand for TiD kostede det alt i alt mere end 50.000 kr, som dels blev betalt med 40.000 kr. fra tipsmidlerne og dels med bidrag fra TiD‘s pengekasse.
I dag har langt flere adgang til Internettet, end det var tilfældet for 4-5 år siden. Så det er en oplagt mulighed at lægge pjecen på Internettet og så spare pengene til trykning og distribution.

En elektronisk pjece er ogsÃ¥ langt mere fleksibel end en papirpjece. Det er f.eks. nemt at rette i den, hvis f.eks. www-adressen ændres (som det f.eks. er sket med TiD‘s siden pjecen kom). Den elektroniske pjece giver ogsÃ¥ meget bedre mulighed for at strukturere informationen, sÃ¥ det bliver muligt at trække forskellige del-pjecer ud, f.eks. rettet til forskellige mÃ¥lgrupper. F.eks. kan det være transvestitten, der gerne vil give noget information til sin mor. Jeg husker stadig, da jeg i 1999 inviterede min mor pÃ¥ frokost pÃ¥ hendes fødselsdag. Jeg havde advaret hende over telefonen, at hun ville fÃ¥ en lille overraskelse. Og der stod jeg sÃ¥, som Layla, da jeg Ã¥bnede døren. Hun tog det meget pænt, og vi havde en lang hyggelig eftermiddag, hvor hun bl.a. fik TiD‘s nye pjece med hjem. Senere fortalte hun, at hun havde læst den flere gange “og tænk, der er ogsÃ¥ sagførere og læger!”.

Det største problem med en elektronisk pjece er at nÃ¥ mÃ¥lgrupperne. Hvor mange i den brede offentlighed gÃ¥r ind pÃ¥ en trans-forenings hjemmeside. Nogle enkelte gør det mÃ¥ske for at lede efter nogle frække billeder af trans‘er. Vi har masser af ideer til, hvordan vi kan fÃ¥ en større gruppe mennesker til at læse pjecen. Et eksempel er at fÃ¥ lagt links pÃ¥ andre Web-steder, f.eks. findes i dag en Ã…rhus-portal med link til bøsser og lesbiske. Vi kunne ogsÃ¥ sende e-mails til politikere m.fl. Det kan ogsÃ¥ være en person træder frem i pressen og sÃ¥ overtaler journalisten til lige at nævne, hvor pjecen findes. Eller foreningerne kunne udsende en fælles pressemeddelelse, og sÃ¥ kan vi hÃ¥be, at der er nogen der bider pÃ¥.

Vi er lige ved at starte projektet og har bestemt ikke afskrevet muligheden for at lave en fysisk papir-pjece, men så skal vi selvfølgelig ud og skaffe nogen penge.

Man kunne med nogen ret hævde at den information vi vil formidle allerede findes på Internettet. Det vil nu ikke afholde os fra at give vores bud på en ny informationspjece.

Andre former for information
En af mine smÃ¥ kæpheste er postkort, eller GoCards til uddeling pÃ¥ cafeer, klubber, foreninger osv. Ideen er et billede, der f.eks. viser en en smuk efterÃ¥rsskov, og en kvinde der gÃ¥r tur og nyder det gode vejr. SÃ¥ tænker cafegæsten, hvad er det mon reklame for og vender kortet: “Trans i skoven”. Første reaktion er nok at vende korte og studere billedet nærmere, “jo, er der ikke antydning af skægvækst, og den holdning kan jo kun være en mand” – det kunne i øvrigt være sjovt at tage billedet af en født kvinde og sÃ¥ se, om ikke der kommer samme reaktion. Billede og tekst har en selvstændig funktion som informationsformidler, men der kan godt lige blive plads pÃ¥ tekstsiden til en henvisning til en Internet-adresse, hvor man kan læse mere om transvestitter og transseksuelle, f.eks. en foreningsadresse, hvor den nye informationspjece kan findes.

Med postkortet er vi igen ovre i de fysiske medier, der koster penge. Vi har mange andre ideer: F.eks. en Trans2005-kalender (grundlæggende set samme ide som postkortet). Selv om vi holder os til de elektroniske medier kan et billede jo ogsÃ¥ godt være med til at tiltrække opmærksomheden, f.eks. til et link anbragt pÃ¥ en passende hjemmeside. For en god ordens skyld skal jeg nævne at vi kun har tænkt os at bruge “pæne” billeder af “pæne” mennesker, altsÃ¥ ikke noget med porno.

Hvad med foreningerne?
Er dette ikke en foreningsopgave? Jo måske, men der er jo så mange foreninger i dag. Skulle vi så ikke få dem til at arbejde sammen? Jo måske, hvis der er nogen der gider forsøge at etablere et samarbejde.

Jeg forestiller mig en projektgruppe, der bestÃ¥r af aktive personer, der gerne vil gøre noget for “sagen”, uden at skulle vente i Ã¥revis pÃ¥ at foreningerne finder ud af at samarbejde.

Vi er ikke imod foreningerne, og vi er heller ikke ved at starte en ny forening. Vi vil meget gerne trække pÃ¥ foreninger, f.eks. søge penge, bruge foreningernes hjemmesider, eller bruge foreningernes navne i forskellige sammenhænge. Det mest oplagte er, at vi kan henvise til foreningernes hjemmesider mv. i vort materiale. Vi vil meget gerne have mere end en forening som sponsorer. Som et skridt i den retning vil vi oprette en følgegruppe. Følgegruppen skal først og fremmest give feedback til projektgruppens ideer og udkast. Men samtidig er følgegruppen en mulighed for at deltagerne i denne kan følge arbejdet pÃ¥ tæt hold, og mÃ¥ske pÃ¥virke det. Derfor henvender vi os til flere foreninger, og spørger om de vil deltage i følgegruppen. Der kan ogsÃ¥ være andre stærke personligheder, der gerne vil deltage i følgegruppen. Vi understreger, at følgegruppen ikke behøver at mødes og ikke behøver være enig. Og en forening, der f.eks. er repræsenteret ved et bestyrelsesmedlem i følgegruppen, har heller ikke forpligtet sig til at støtte vores resultater – det er en selvstændig beslutning, men selvfølgelig hÃ¥ber vi, det bliver lettere at fÃ¥ foreningernes støtte, hvis de deltager i følgegruppen.

Så projektgruppen styrer, følgegruppen hjælper, og foreningerne er sponsorer.

Har vi brug for mere hjælp?
Ja bestemt. Jo flere vi er, jo mere kan vi opnå. Det kan være du bare vil give os nogle gode ideer. Det kan være, du gerne vil med i projektet, enten i projektgruppen eller i følgegruppen. Vi har en uformel godkendelsesprocedure i projektet for nye deltagere, dvs. vi spørger lige hinanden om det er ok.

Responsen på min mail til transgender-listen den 13.oktober har været overvældende, og jeg glæder mig virkeligt til arbejdet.