Kønsidentitet i børnehaven – En empirisk feltundersøgelse af børns muligheder for kønsidentitetsdannelse i børnehaven. 22.maj 2013.


Kønsidentitet i børnehaven
Kønsidentitet i børnehaven

Titel Kønsidentitet i børnehaven
En empirisk feltundersøgelse
af børns muligheder for
kønsidentitetsdannelse
i børnehaven
Udfærdiget af Signe Johansen og Sofie Gaard
Udgivet af Roskilde Universitet
Udgivet 22. maj 2013
Sprog Dansk
Antal sider 64

Dette projekt tager udgangspunkt i en fænomenologisk sociologisk og samfundskritisk teoretisk empirisk undersøgelse om kønsidentitet i børnehaven og ligeså en objektrelationsteoretisk udviklingspsykologi.
Vi er af den overbevisning, at køn både er biologisk og socialt. Vi har valgt at tage udgangspunkt i, hvordan børns muligheder for selvudfoldelse (i forhold til køn) er i børnehaven. For at få et billede af dette, har vi set på er tre interaktionsdimensioner: børn-børn, pædagog-barn og institutionelle rammer-barn.
Børnenes egen kultur er ikke mobbende eller ekskluderende.
Pædagogerne synes at have en ligestillingspædagogik, men der ses dog stadig, at de behandler drenge og piger forskelligt. De institutionelle rammer er ikke optimale.
Trods dette vurderes det, at børnene har gode muligheder for at udfolde deres (køns)identitet. Disse kunne dog godt optimeres.

* * *
Rapporten hos Docplayer.