Køn og identitet. Tidsskrift for læreruddannelse og skole.


Køn og identitet.
Køn og identitet.

Titel Køn og identitet
Tidsskrift for læreruddannelse og skole
Nr. 124. 42. årgang.
Forfatter Forskellige
Sprog Dansk
Forlag KvaN
Udgivet 1. december 2022
Antal sider 101
ISSN 0107-4016

KvaN er et tidsskrift for læreruddannelse og skole.
KvaN om tidsskriftet:
I vores samfund deles mennesker traditionelt op i to grupper, henholdsvis mænd og kvinder. Men denne binære kønsforståelse debatteres og udfordres i disse år, og flere vælger at se på køn ud fra flere perspektiver. Udover det genitale (biologiske) køn kan man tale om det oplevede køn, det sociale køn og det samfundsskabte køn. Tanker om, at det enkelte individ blandt andet udvikler sin kønsidentitet i en form for vekselvirkning med kønsnormerne i samfundet, er interessant for skolen og rejser spørgsmål som: Hvad er køn, og hvordan er køn forbundet med identitet? I folkeskolen er køn og identitet relevante emner både som indhold i undervisningen og som noget, som vedrører og har betydning for alle deltagere i denne undervisning – noget, vi gør. Temanummeret vil belyse begreberne køn og identitet og komme med bud på, hvordan vi som skole kan favne de muligheder og udfordringer, som debatten og de nye perspektiver rejser.
Indhold:
Tekla Canger: Kønsbevidst pædagogik – hvad, hvorfor og hvordan?
Laura Østergaard Bussenius: Hunedderkopper og HÃ¥ndkøbsdamer – et normkritisk blik pÃ¥ litteraturlæremidler
Dorthe Staunæs: Nærmere en kønsklog skole
Sanni Nimb og Ida Flörke: Køn og identitet i det danske sprog
Ann Elisabeth Knudsen: Hjernens betydning for udvikling af køn og identitet
Line Anne Roien, Venka Simovska og Christian Graugaard: Seksualundervisning i grundskolen
Karin Cohr Lützen: Homoseksualitet og identitet
Kristina Malmer Rasmussen: Inklusion og eksklusion af drengene

* * *
Omtale af tidsskriftet hos KvaN, hvor det også kan købes.