Social- og Ældreministeriets kommenterede høringsnotat over forslag til ændring af børneloven, navneloven og forskellige andre love (Smidiggørelse af registrering af medmoderskab, fastsættelse af transpersoners forældreskab og navneændring for transpersoner m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. juni 2021 til den 18. august 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Advokatrådet, Amnesty International, byretterne, Danmarks Kordegneforening, Dansk Kvindesamfund, Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Den Danske Dommerforening, Departementet for Børn, Unge og Familier (Grønland), Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Familieretshuset, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Institut for Menneskerettigheder, KL, LGBT+ Danmark, LGBT komiteen, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Provsteforeningen, Præsteforeningen, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden i Grønland, Socialministeriet (Færøerne), Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Vestre Landsret og Østre Landsret.
Social- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:
Departementet for Børn, Unge og Familier (Grønland), Familieretshuset, Institut for Menneskerettigheder, KL, LGBT+ Danmark og LGBT komiteen.
Social- og Ældreministeriet har desuden modtaget høringssvar fra BørnerÃ¥det, Dansk Ligestilling og TiD – Transpersoner i Danmark, som ikke er opført pÃ¥ høringslisten.
* * *
Herunder gengives alene de transrelaterede dele af høringsnotatet.
* * *
LGBT+ Danmark bifalder initiativerne i lovudkastet.
LGBT komiteen bemærker generelt, at komiteen er tilfreds med de LGBTI initiativer, regeringen præsenterede i august 2020, herunder på det familieretlige område, navnlig fordi mange af intentionerne med lovudkastet vil forbedre retsstillingen for regnbuefamilier m.v.
Institut for Menneskerettigheder finder det særdeles positivt, at ministeriet med lovudkastet gennemfører en række af de initiativer, som regeringen offentliggjorde i august 2020 i publikationen Frihed til forskellighed – styrkede rettigheder og muligheder for LGBTI-personer.
Dansk Ligestilling finder, at mænds og fædres rettigheder overses, og at
lovudkastet er ensidigt kønsekskluderende.
Social- og Ældreministeriets bemærkninger
[…]
I forhold til bemærkningen fra Dansk Ligestilling om, at mænds og fædres rettigheder overses, og at lovudkastet er ensidigt kønsekskluderende, bemærkes det, at formålet med lovudkastet er at smidiggøre reglerne om registrering af medmoderskab, sikre at transpersoner bliver forældre i overensstemmelse med deres juridiske kønsskifte, og at transpersoner kan få et navn, der passer til deres kønsidentitet. På den baggrund er ministeriet ikke enigt i, at lovudkastet overser mænds og fædres rettigheder, eller at det er kønsekskluderende.
2.2. Kønsneutrale regler
LGBT+ Danmark mener, at børneloven bør gøres kønsneutral. Dansk Ligestilling foreslÃ¥r i den forbindelse, at der i stedet for “moderskab” og “faderskab” anvendes “forældreskab”, eller eventuelt “medforældre”.
LGBT komiteen finder det utilfredsstillende, at lovudkastet både viderefører børnelovens kønsbestemte bestemmelser og tilføjer nye kønsbestemte bestemmelser. Komiteen foreslår, at børneloven forenkles gennem harmonisering af behandlingen af forskellige typer af familier og anvendelse af inkluderende sprogbrug, der tager højde for initiativerne i lovudkastet om transpersoners forældreskab og hjemmeinsemination som grundlag for medmoderskab.
Institut for Menneskerettigheder finder det positivt, at lovudkastet kønsneutraliserer en række regler i retsplejeloven og anbefaler, at ministeriet kønsneutraliserer relevante regler i den øvrige del af lovudkastet.
Social- og Ældreministeriets bemærkninger
For så vidt angår ønsket om en kønsneutral børnelov kan det oplyses, at det er ønsket at tilpasse lovgivningen, så transpersoner kan blive forældre i overensstemmelse med deres juridisk kønsskifte. Dette bør dog ske på den mindst indgribende måde, hvorfor det foreslås at indsætte et nyt kapitel 6 a i børneloven, der generelt regulerer transpersoners forældreskab. Der er således ikke behov for at gøre børneloven kønsneutral
[…]
2.4. Transpersoner, der bliver forældre
LGBT+ Danmark vurderer, at lovudkastet imødekommer et vigtigt behov for transkønnede forældre for at blive forældre i overensstemmelse med deres kønsidentitet uden at fratage forældrene rettigheder knyttet til barselsorlov, forældreorlov m.v. LGBT+ Danmark kvitterer derudover for, at forældrefelterne til registrering af slægtskab i CPR ændres til “mor/far” og “far/medmor”.
Institut for Menneskerettigheder finder det positivt, at ministeriet vil anerkende transpersoners ændring af juridisk køn i relation til forældreskabet, men gør samtidig opmærksom pÃ¥, at det er vanskeligt at fÃ¥ et fuldt overblik over transpersoners rettigheder og pligter. Instituttet anbefaler derfor, at ministeriet udarbejder vejledningsmateriale, der indeholder gennemgang af de love og regler, som giver transpersoner rettigheder og pligter efter henholdsvis det juridiske køn og det ved fødslen tildelte køn. Instituttet bemærker derudover, at det bør overvejes, om det ikke anses for mere retvisende at lade den ikke-fødende far blive anset som barnets medfar i de tilfælde, hvor barnet allerede har en far, der har født barnet, og om det ikke anses for mere retvisende at ændre forældre-felterne i CPR til “mor/medfar” og “far/medmor” i stedet for “mor/far” og “far/medmor”.
LGBT komiteen kan ikke tilslutte sig forslaget om transpersoners forældreskab, da komiteen finder forslaget for uklart og utilfredsstillende. TiD – Transpersoner i Danmark er tilfreds med intentionen om, at transpersoner, der bliver forældre, omtales i det rigtige køn, men finder ikke, at det med forslaget sker pÃ¥ en tilfredsstillende mÃ¥de og tilslutter sig i øvrigt LGBT komiteens bemærkninger til forslaget.
LGBT komiteen pÃ¥peger endvidere, at den foreslÃ¥ede bestemmelse i § 31 b i børneloven om transpersoners forældreskab i relation til lovens § 27 a, stk. 1, ikke omfatter et par bestÃ¥ende af to kvinder, hvoraf den ene har gennemført juridisk kønsskifte fra mand til kvinde. Børnelovens § 27 a, stk. 1, vedrører “en kvinde, der er gift med en kvinde”, men det følger af den foreslÃ¥ede § 31 b, at en person, der har gennemført et juridisk kønsskifte fra mand til kvinde, har rettigheder og pligter som en mand, hvorfor parret ikke vil være omfattet af § 27 a.
I relation til beskrivelsen af juridisk kønsskifte foreslÃ¥r Institut for Menneskerettigheder og LGBT komiteen, at terminologien “gennemført juridisk kønsskifte” ændres.
LGBT komiteen og TiD – Transpersoner i Danmark finder det tilfredsstillende, at retsplejelovens referencer til “moderen” ændres til “den, der har født barnet”. Dansk Ligestilling bemærker omvendt, at de foreslÃ¥ede ændringer af retsplejeloven giver anledning til sproglig forvirring.
Social- og Ældreministeriets bemærkninger
For så vidt angår bemærkningerne vedrørende forældrefelterne i CPR bemærkes det, at det er en konsekvens af det foreslåede kapitel 6 a i børneloven om forældre, der har gennemført juridisk kønsskifte inden barnets fødsel, at der vil kunne være situationer, hvor begge forældre anses som far til deres fælles barn. Det skyldes, at en kvinde, der har gennemført juridisk kønsskifte til mand, og som derefter føder et barn, vil blive anset som far til barnet. Samtidig følger det af de gældende regler, at denne mands mandlige partner også vil blive anset som barnets far, uanset om han er genetisk far til barnet, eller han anses som far til barnet gennem ægteskab eller anerkendelse af faderskabet. I overensstemmelse hermed vil forældrefelterne i CPR blive ændret således, at det bliver muligt at registrere begge forældre som far til deres fælles barn.
Til de generelle bemærkninger fra LGBT komiteen og TiD – Transpersoner i Danmark om udformningen af forslaget om transpersoner, der bliver forældre, og Institut for Menneskerettigheders efterspørgsel af vejledningsmateriale kan det oplyses, at lovudkastet i de almindelige bemærkninger under punkt 2.2.3. indeholder en gennemgang af retsvirkningerne af forslaget, herunder i relation til retten til barselsorlov og en række andre relevante offentlige ydelser.
Lovudkastet indeholder ikke en udtømmende opregning af retsvirkningerne af forslaget, men eksempler på hvilken betydning forslaget vil have for en række bestemmelser, der er af særlig betydning i relation til forældreskab.
Bestemmelser, der ikke er beskrevet i lovudkastet, vil skulle fortolkes på samme måde som de beskrevne bestemmelser. Det er således ministeriets vurdering, at der ikke er behov for en udtømmende gennemgang af retsvirkningerne af forslaget. Hertil kommer, at det er vurderingen, at det ikke er realistisk at identificere alle relevante bestemmelser.
Ministeriet vurderer i øvrigt ikke, at de foreslåede ændringer af retsplejeloven er sprogligt forvirrende.
Med hensyn til forslagene om ændring af terminologien “gennemført juridisk kønsskifte” bemærkes det, at terminologien stemmer overens med den terminologi, der anvendes i relation til reglerne om juridisk kønsskifte i CPR-loven.
2.5. Navneændring for transpersoner
LGBT komiteen og TiD – Transpersoner i Danmark finder det meget tilfredsstillende, at navnelovens bestemmelser om transpersoners adgang til navneskift foreslÃ¥s ændret, men bemærker, at § 1, stk. 2, i navneloven bør konsekvensændres sÃ¥dan, at “moderens” ændres til “den fødendes”.
Social- og Ældreministeriets bemærkninger
I relation til bemærkningen fra LGBT komiteen og TiD – Transpersoner i Danmark vedrørende § 1 i navneloven kan det oplyses, at det fremgÃ¥r af punkt 2.2.3.3.1. i de almindelige bemærkninger til lovudkastet, at den foreslÃ¥ede bestemmelse i § 31 b i børneloven vil medføre, at en kvinde, der har gennemført juridisk kønsskifte til mand, og som derefter føder et barn, vil være omfattet af bestemmelsen i § 1 i navneloven.
* * *
Folketingets journal over høringssvarene.
Det kommenterede høringsnotat i pdf-format hos Folketinget.