Høringssvar fra LGBT komiteen den 12. november 2020.


LGBT komiteen sendte den 12. november 2020 sit høringssvar vedrørende “Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd, lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., straffeloven og forskellige andre love” til Miljø- og Fødevareministeriet (Ligestillingsafdelingen).

Høringssvaret gengives herunder.

* * *

LGBT komiteen
LGBT komiteen
12. november 2020

Emma Holm
emmhol@mfvm.dk

Neel Pryds Winkel
nepwi@mfvm.dk

Vedr.: “Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd, lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., straffeloven og forskellige andre love
Journalnummer 2020-5853.

LGBT komiteen finder det selvsagt tilfredsstillende, at regeringen nu fremsætter et omfattende lovforslag med henblik på at skabe eller udvide beskyttelsen mod diskrimination, forskelsbehandling og hadforbrydelser på grund af seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakterer.

Når det er sagt, havde vi dog foretrukket, at der i stedet var blevet gennemført en egentlig ligebehandlingsreform med indførelsen af et generelt forbud mod diskrimination. Efter gennemførelsen af dette lovudkast vil f.eks. beskyttelsesgrundene tro, religion og alder stadig kun være beskyttet, som seksuel orientering er beskyttet i dag.

Ordet “kønskarakterer” (trans-).
Under pkt. “1. Indledning” i bemærkningerne anføres i slutningen af sætningen “trans- og interkønnede“.
trans- og interkønnede” og “interkønnede” – er anført flere steder gennem bemærkningerne.

LGBT komiteen gør opmærksom på, at det er uheldigt at bruge ordet “transkønnet” og de deraf afledte bøjningsformer i bemærkningerne.

Ordet/begrebet “transkønnet” er uklart, da det anvendes i to forskellige betydninger.
Mange betragter ordet som en fællesbetegnelse for alle transpersoner, altså inkluderende både transvestitter og, hvad der traditionelt betegnes transseksuelle.
Ordet “transseksuel” anvendes imidlertid ikke ret meget mere, da det for nogle lyder som om, det har noget med
seksualitet at gøre, hvilket dog ikke er tilfældet.
Derfor er der nogle, som bruger ordet” transkønnet” som erstatning for “transseksuel“. En sådan fortolkning vil imidlertid betyde, at den store gruppe af transvestitter ikke vil blive omfattet af den kommende lov. En sådan uklarhed må undgås.

LGBT komiteen anbefaler derfor, at ordet “transkønnet” og afledte bøjningsformer ikke anvendes i bemærkningerne til lovforslaget, når det udfærdiges, men at der i stedet anvendes ordet “transperson“.

* * *
LGBT komiteen bemærker endvidere, at der efter “et legitimt mål” mangler et komma, så § 3 a, stk. 1 får følgende ordlyd:

§ 3 a. Uanset § 2 er denne lov ikke til hinder for forskelsbehandling, hvis levering af varer og tjenesteydelser til personer af det ene køn udelukkende eller først og fremmest er begrundet i et legitimt mål, og midlerne til at opfylde dette mål er hensigtsmæssige og nødvendige.

* * *
Udkastets pkt. 7.
LGBT komiteen anbefaler, at “7. Efter kapitel 2 indsættes:” ændres til “7. Efter § 3 a indsættes:”

* * *
Udkastets pkt. 9.
9. § 3 b, stk. 2 affattes således:
Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på grund af seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika behandles ringere, end en anden bliver, er blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende situation.

LGBT komiteen anbefaler, at § 3 b, stk. 2 i stedet for den foreslåede formulering affattes således:
“Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person behandles ringere på grund af eller antagelse om dennes seksuelle orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika, end andre personer bliver, er blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende situation.”

* * *
Bemærkninger til udkastets “Bemærkninger til lovforslaget. Almindelige bemærkninger”.

1. Indledning

2. afsnit
LGBT komiteen henstiller, at der i forlængelse af 2. afsnit indsættes følgende: “Europarådets anbefaling CM/Rec(2010)5 af 31. marts 2010 indeholder anbefalinger til medlemsstaterne, som dette lovforslag opfylder.”

5. afsnit
Afsnittet indledes med:
“Forslaget indebærer, at der indsættes et forbud mod forskelsbehandling på grund af seksuel orientering, og at forbuddet mod forskelsbehandling på grund af kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika gøres eksplicit i […]”.

LTBT komiteen anbefaler, at der efter “seksuel orientering” indsættes “som også omfatter aseksuelle“, så det er helt klart, at beskyttelsen også omfatter aseksuelle.

7. afsnit
Institut for Menneskerettigheder får desuden et klart mandat til at rejse klagesager om forskelsbehandling på grund af seksuel orientering uden for arbejdsmarkedet samt lave analyser på området.

LGBT komiteen henstiller, at “samt lave analyser på området” slettes, og at der indsættes et afsnit med følgende ordlyd:
Institut for Menneskerettigheder får endvidere et klart mandat til at lave analyser vedrørende seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika“.

* * *
2. Lovforslagets baggrund
6. afsnit
Fælles for lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkønnede og interkønnede er, at de enten bryder med normen om heteroseksualitet, eller at det kønsmæssige udtryk eller den fysiske fremtoning udfordrer den gængse opfattelse af køn i samfundet.

Beskrivelsen “udfordrer den gængse opfattelse af køn” er i sig selv
stigmatiserende, da den indikerer en aktiv provokation fra den omfattede persongruppe.

LGBT komiteen henstiller i stedet at skrive: “Fælles for lesbiske, bøsser, biseksuelle, transpersoner og interkønnede er, at de bryder med normerne for seksualitet og/eller køn.

* * *
3.1.1.3. Forskelsbehandlingsloven
Næstsidste afsnit (om Aarhus-dommen)
“I en dom Århus Byret traf den 9. juni 2015, som der er redegjort for under afsnit 3.1.1.2. om ligebehandlingsloven, fandt retten frem til, at den pågældende var beskyttet både af ligebehandlingsloven og forskelsbehandlingsloven og dermed, at kønsidentitet og kønsudtryk de facto er beskyttet under dansk lovgivning.”

Retten fortolker således i denne sag kønsidentitet og kønsudtryk ind i beskyttelsesgrunden seksuel orientering.

LGBT komiteen bemærker, at retten ikke direkte nævner “seksuel orientering“, men refererer til ligebehandlingsloven og ligebehandlingsloven.

LGBT komiteen henstiller derfor for fuldstændighedens skyld, at sætningen “Retten fortolker således i denne sag kønsidentitet og kønsudtryk ind i beskyttelsesgrunden seksuel orientering.” tilføjes “jf. forskelsbehandlingsloven og i beskyttelsesgrunden “køn” jf. ligebehandlingsloven.”

Endvidere bemærkes, at “Århus” skal staves “Aarhus”.

Med venlig hilsen

LGBT komiteen

Søren Laursen Tina Thranesen

* * *
Høringssvaret af 12. november 2020 fra LGBT komiteen indgår i den samlede oversigt over høringssvar – bilag 1 – hos Folketinget.
Omtale af høringssvaret hos LGBT komiteen.
LGBT komiteens høringsskrivelse i pdf-format hos LGBT komiteen.