Titel | Hvordan kan vi følge LGBTI-elevernes trivsel i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne? |
Forfatter | Mikkel Windfeld Pedersen Astrid Fyrstenborg Christensen Randi Bruhn Mannion Helene Borgholm |
Sprog | Dansk |
Udarbejdet af | Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) for Undervisningsministeriet |
Udgivet | 2018 |
Antal sider | 45 |
Rapporten er en forundersøgelse af hvordan LGBTI-elevers trivsel kan monitoreres i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
Forundersøgelsens indhold.
Baggrund
Begrebsafklaring
Metoder i forundersøgelsen
Resultater af desk reseach
Juridiske overvejelser
Etiske og særlige opmærksomhedspunkter
Sammenfatning og anbefalinger
Litteraturliste
Bilag – Spørgsmålseksempler
Uddrag af rapporten.
Resumé
Forundersøgelsen konkluderer at kompleksiteten mellem etiske og juridiske forhold gør det svært entydigt at pege på én model for den videre monitorering af LGBTI-elevers trivsel. Det er eksempelvis en konkret afvejning om netop denne gruppes trivsel kan knyttes til Den nationale trivselsmåling uden at der samtidig tages højde for andre minoritetsgrupper – og uden at målgruppen vil opleve inddragelsen af LGBTI-spørgsmål som stigmatiserende.
Ligeledes vil det fremgå af forundersøgelsen at flere juridiske forhold rent operationelt og ressourcemæssigt vanskeliggør en måling der knyttes op på Den nationale trivselsmåling. Ud fra en samlet afvejning anbefaler Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) derfor at en måling af LGBTI-elevers trivsel foretages som en selvstændig undersøgelse uafhængig af Den nationale trivselsmåling.
* * *
Interviews med LGBTI-elever
I forbindelse med forundersøgelsen har vi desuden foretaget interviews med fem elever fra målgruppen. Eleverne blev blandt andet spurgt om hvilke områder de mente kunne være interessante at afdække i en trivselsmåling, deres holdning til bestemte spørgsmålsformuleringer og teknikker samt eventuelle særlige hensyn i forbindelse med en måling.
* * *
Hvad har man undersøgt?
Generelt synes LGBTI-elevernes udsathed at være gennemgående på en række områder. Dette gælder både i relation til mobning, diskrimination, relationer til kammerater og lærere, selvmordstanker og depression. En eventuel monitorering kunne derfor med fordel adressere flere af disse tematikker med henblik på at højne den samlede viden på området.
Sammenfatning af juridiske overvejelser
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) anbefaler at:
- undersøgelsen gennemføres anonymt da dette vil ligge uden for forordningens
anvendelsesområde. Opbevaring mv. vil derfor ikke give anledning
til yderligere overvejelser
Dette kræver at:
- forældremyndighedsindehavere samtykker for elever under 15 år eller elever over 15 år uden den fornødne alder og modenhed jf. art. 9(2a).
- elever over 15 år med den fornødne alder og modenhed samtykker selv
- alle elevers forældremyndighedsindehavere informeres jf. forældreansvarsloven
Den videre behandling (registrering, opbevaring, sletning mv.) skal ske under iagttagelse af forordningens principper, herunder om og hvor længe det er nødvendigt at opbevare de pågældende data. Under alle omstændigheder skal forordningens art. 89 om tilstrækkelige garantier overholdes.
LGBTI-undersøgelsen kan ikke gennemføres som en del af Den nationale trivselsmåling. Hvis målingen gennemføres i et lignende format i forbindelse med Den nationale trivselsmåling, skal det ske som et selvstændigt tillægsmodul, og det skal tydeligt fremgå at målingen er anonym. Ved samtykkebaseret undersøgelse skal samtykkeforholdet være afklaret på forhånd så elever uden afgivet, gyldigt samtykke ikke kan svare.
På baggrund af forundersøgelsens desk research, interviews med eksperter og unge fra målgruppen og dialogmøderne med udvalgte interessenter anbefaler Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) at:
- deltagelse i målingen er frivillig.
- målingen foretages anonymt med henblik på at mindske risikoen for ’falske’ besvarelser og outing af eleven.
- det tydeliggøres at målingen er anonym, at ingen svar er rigtige eller forkerte, og at undersøgelsens formål er at bidrage med viden til området.
- spørgsmålene udarbejdes i samspil med centrale interessenter for at undgå uhensigtsmæssige formuleringer.
- spørgerammen aldersdifferentieres så spørgsmålene passer til elever i forskellige aldre.
- spørgsmål om særligt følsomme emner, såsom selvmordstanker og selvskade, præsenteres sent I undersøgelsen. Derved opnår respondenten større tryghed ved spørgerammen inden de følsomme spørgsmål præsenteres.
- elever og lærere placeres på en måde, at de ikke har mulighed for at se andres besvarelser.
- målingen tager afsæt i en nedre aldersgrænse på 15 år.
På side 35 til 44 er der forslag til spørgsmålseksempler.
* * *
Omtale af forundersøgelsen hos EMU Danmarks læringsportal.
Forundersøgelsen i pdf-format hos EMU Danmarks læringsportal.