Normalitet. I kønnenes grænseland. 26. oktober 2007.


Af: Nina Trige Andersen.
26. oktober 2007.

For mere end 25 Ã¥r siden blev homoseksualitet slettet fra listen over psykiske lidelser – men transseksualitet stÃ¥r der stadig. Diagnosen kønsidentitetsforstyrrelse er adgangsbilletten til kønsskifteoperation, men fastholder samtidig diskriminationen af mennesker, hvis kønsidentitet bryder med gængse normer.

Køns-identitets-forstyrrelse – en klinisk diagnose fra grænselandet mellem M/K.
“Jeg forstÃ¥r verdens forvirring over mig, men vælger at fejre den,” siger “kønsmonster” Misster Scratch Pervert. Scratch vil ikke diagnosticeres. “Jeg kan være begge køn eller ingen, eller mere af det ene end det andet. En modsætning, en overgang. Omskiftelig,” siger Scratch, der identificerer sig som transkønnet eller kønsfri. “Jeg vil kunne antage et hvilket som helst kønstegn eller afvise dem alle,” siger Scratch.

Mennesker som Scratch forstyrrer kønsordenen. Men i modsætning til mange, der er ukomfortable med det køn, de er blevet tildelt ved fødslen, ønsker Scratch ikke at skifte til det “modsatte køn“, men vil forblive i grænselandet og konstant udfordre stereotyperne.

Psykisk lidelse
“Vi er ikke forstyrrede!” lød parolen til en international protest i Barcelona i oktober, der krævede diagnosen Gender Identity Disorder afskaffet: “At opbygge sit køn uden for de normer, som lægevidenskaben og regeringer har etableret, betyder ikke, at vi er forstyrrede. Vi vil have ret til at bestemme over vores egen krop, og vi kræver, at sygeliggørelsen af trans-identiteter ophører.”

I 1980 blev homoseksualitet fjernet fra den internationale liste over psykiske lidelser. Men transseksualitet stÃ¥r fortsat pÃ¥ listen. “Først var vi “syge”, da vi var kvinder og lesbiske, og sÃ¥ blev vi “raske”, da homoseksualitet ikke længere blev set som en sygdom. Nu, hvor vi har skiftet køn, er vi sÃ¥ pludselig “syge” igen. Det er jo latterligt,” siger Johnny Erschens fra Alternative Maskuliniteter, et netværk for folk, der er født som kvinder, men identificerer sig maskulint.

Ole Andersen fra Sundhedsstyrelsen ved ikke, hvorfor transseksualitet stadig stÃ¥r som en adfærdsforstyrrelse pÃ¥ listen over psykiske lidelser i det internationale diagnosesystem ICD-10. “Det er nok et holdningsspørgsmÃ¥l i samfundet. For dem, der ønsker behandling, kan en diagnose vel være en hjælp. Men for dem, der ikke gør, mÃ¥ det være stærkt ubehageligt at fÃ¥ diagnosticeret en personlig oplevelse af sin identitet,” siger Ole Andersen, der ogsÃ¥ studser over, at fetichisme optræder som diagnose i afsnittet “Forstyrrelser i personlighedsstruktur og adfærd” i ICD-10. “Det er jo ikke noget, vi ellers blander os i,” siger Ole Andersen.

Kriterierne for diagnosen Gender Identity Disorder (GID) er blandt andet en stærk og varig trang til at identificere sig som det modsatte køn og et vedholdende ubehag ved sit biologiske køn eller de sociale forventninger, der hører til. Under GID hører forskellige underdiagnoser, som f.eks. NOS – Not Otherwise Specified (ikke nærmere specificeret).

Grænseland
Et fuldstændigt kønsskifte giver i vidt omfang mulighed for at forsvinde i mængden af “normale” M/K’er. Det er dog langt fra alle, der ønsker at blive optaget i det gængse kønssystem.

“Der er mange som mig, der ikke passer ind i stereotyperne og ikke vil placeres i en kategori. Jeg er ikke en pige, der gerne vil være en dreng. Jeg er, som jeg er – stærkere og klogere for hver dag,” siger Scratch, der ikke stoler pÃ¥ det officielle behandlingssystem, fordi det fratager folk retten til selv at definere deres kønsidentitet.

“MÃ¥ske vil jeg gerne bruge hormoner eller operationer i min forvandling, men jeg ønsker ikke at passere i biologisk forstand. Jeg vil bare være alt, hvad jeg ønsker, men det finder verden uacceptabelt,” siger Scratch, og spørger:

“Hvorfor vil folk vide, hvordan mit køn hænger sammen med, hvem jeg elsker og har sex med? Det gør det ikke.”

Transfobi
Nogle transseksuelle ser diagnosen Gender Identity Disorder som en fordel, fordi et sygdomsstempel medfører nogle officielle rettigheder til behandling, som f.eks. operation eller hormoner.

Men de rettigheder kan være dyrekøbte, siger Sam Winter, professor ved Hong Kong Universitet. Han har forsket i sammenhængen mellem GID og graden af transfobii samfundet – det vil sige fordomme mod eller diskrimination af transseksuelle/transkønnede. Diskriminationen kan have mange former – fra voldelige overfald pÃ¥ gaden til sarkastiske bemærkninger i paskontrollen eller manglende adgang til arbejdsmarkedet.

“Psykiatriens sygeliggørelse af transidentiteter fordrer transfobi, og diagnosen GID er en social katastrofe for transpersoner,” siger Sam Winter, der dog ikke forestiller sig, at transfobi vil forsvinde, blot fordi diagnosen forsvinder.

“Vi kender jo alle mennesker, der stadig ser homoseksuelle som psykisk syge! Men det er et sted at starte. Det er pÃ¥ høje tid, at vi mere højlydt end nogensinde slÃ¥r fast, at transpersoner udtrykker menneskelig mangfoldighed snarere end mental forstyrrelse, og at verden er rigere, fordi de eksisterer,” siger Sam Winter.

Transfobi rammer ikke kun transseksuelle, mener formanden for den britiske trans-organisation Press For ChangeStephen Whittle.

“De fleste gay-bashings (overfald pÃ¥ homoseksuelle, red.) sker, nÃ¥r folk gÃ¥r alene pÃ¥ gaden. Hvordan kan folk sÃ¥ se, hvilket køn, man retter sit begær mod? Det kan de selvfølgelig ikke. Gay-bashere reagerer pÃ¥ folk, der udtrykker kønnet “forkert”, som f.eks. en feminin mand eller en maskulin kvinde.”

Transkønnede i historin
Transidentiteter har altid eksisteret, men haft varierende status og betydninger i forskellige kulturer gennem tiden. PÃ¥ Glyptoteket i København findes mange vidnesbyrd om transkønnede og hermafroditter – personer med bÃ¥de bryster og penis – men de fleste stÃ¥r i kældersamlingen og pÃ¥ depotet, der ikke er Ã¥bent for publikum. Marie-Louise Holm, sekretær i NeMM – Netværk for Forskning om Mænd og Maskuliniteter – stødte pÃ¥ transkønnede skulpturer fra den græsk-romerske antik, da hun som arkæologistuderende fik en rundvisning i Glyptotekets depot. En af skulpturerne var en nøgen kvinde med langt hÃ¥r, opsat i en klassisk græsk kvindefrisure. Hun lÃ¥ pÃ¥ siden, og hendes penis lÃ¥ hen ad den sten, hun lÃ¥ pÃ¥.

“Der findes mange af den slags skulpturer, for transkønnede, eller hermafroditter, var idealiseret i den græsk-romerske antik. De blev betragtet som de lykkeligste mennesker, nærmest en slags superhelte, fordi de rummede alle egenskaber, bÃ¥de maskuline og feminine, i sig. De var fri for kønnets begrænsninger,” siger Marie-Louise Holm.

“Det er jo en temmelig anderledes opfattelse, der gør sig gældende i dag, hvor transkønnede nærmere betragtes som uforstÃ¥elige misfostre.”

Ifølge den amerikanske transaktivist Leslie Feinberg, har transkønnede altid indtaget en central plads i historien og været i front i sociale oprør. Men i den officielle historieskrivning er de enten udeladt eller deres transidentitet er underspillet eller helt forbigÃ¥et. I bogen Transgender Warriors – Transkønnede krigere – gennemgÃ¥r Leslie Feinberg tusinder af Ã¥rs transkønnede i forskellige kulturer: Fra præster i oldtidens Grækenland, der kastrerede sig selv for at indtræde i gudinden Cybeles kult, over det 14. Ã¥rhundredes franske heltinde og martyr, Jeanne d’Arc, til Stonewall-oprøret i USA i 1969, hvor transkønnede og homoseksuelle slog igen mod New Yorks politistyrker, der havde for vane at lave voldelige razziaer pÃ¥ diskoteker i Greenwich Village.

Anne Philips, professor ved LSE – Gender Institute i London, skriver i en anmeldelse af Transgender Warriors: “Dette er en politisk bog. Som mange andre queer-teoretikere ser Leslie undertrykkelse af køn og seksualitet som en vigtig nøgle til at forstÃ¥ den barske sandhed bag at herske med magt. Retten til at definere og kontrollere ens eget liv, hvem man elsker, hvilken familie man ønsker, hvilket tøj man bærer, hvad slags arbejde man udfører og hvilke navne man tager, er en central del af identiteten, som ikke kan anbringes hos statsmagten, uden at man mister andre, mere skrøbelige frihedsrettigheder.”

Eksperter i vores eget liv?
I Danmark har Sexologisk Klinik eneret pÃ¥ at afgøre, hvem der kvalificerer sig til at blive opereret for deres kønsidentitetsforstyrrelse. For at fÃ¥ tilladelse til at gennemgÃ¥ den fysiske forvandling til det “modsatte” køn skal man gÃ¥ til samtaler pÃ¥ klinikken i mindst to Ã¥r, hvorefter RetslægerÃ¥det træffer en afgørelse, som man – hvad der er ganske enestÃ¥ende – ikke kan anke.

Flere transpersoner, der har gÃ¥et til samtaler pÃ¥ klinikken, klager over, at det “tæller ned”, hvis man samtidig opfatter sig som homoseksuel og at det i det hele taget er uklart, hvad der kvalificerer til behandling. Hvad afgør, om man fÃ¥r stemplet “transseksuel tilstand” eller i stedet bliver bare betegnet som “forvirret” eller fetichistisk transvestit?

At Sexologisk Klinik og transpersoner har eneret pÃ¥ at bestemme, om en person har ret til kønsskifteoperation – hvilket i Danmark er en forudsætning for, at man uproblematisk kan skifte navn og cpr-nummer, sÃ¥ det stemmer med ens sociale fremtoning – affødte i forÃ¥ret en længere debat i Folketinget. Enhedslisten havde stillet et forslag om transseksuelle/transkønnedes rettigheder, herunder at myndige personer efter grundig vejledning og rÃ¥dgivning selv skal kunne afgøre, om de vil opereres eller have hormoner. Regeringspartiernes udtalte skepsis overfor forslaget fik Lone Dybkjær (S) til at foreslÃ¥, at statsministerens nytÃ¥rstale blev medtaget i det efterfølgende udvalgsarbejde; “For der sagde statsministeren meget klart sagde, at han ikke var tilhænger af eksperter. Han sagde: Vi er alle sammen eksperter i vores eget liv.”

At dømme efter Sexologisk Kliniks egen beskrivelse af transseksualitet, er det da også snarere omverdenens end transseksuelles egen mentale tilstand, der er roden til de psykiske problemer:

“Gennem puberteten og voksenlivet kæmper de fleste transseksuelle med misforholdet mellem deres følelse af kønsidentitet og udseendet af deres kønsorganer. Mange har derfor psykiske problemer med depressioner og tendens til isolation, og disse problemer afhænger i høj grad af omverdenens reaktioner og forstÃ¥else for deres situation.”

Kønskorrekthed
Vi tildeles alle et køn ved fødslen, med dertil hørende “kønskorrekt” navn, som det hedder i den danske lovgivning. Kønskorrekte navne er vigtige, sagde Marion Pedersen (V) under folketingsdebatten, fordi ellers “kunne vi risikere mænd med kvindenavne og kvinder med mandenavne. Det ville give en oplagt mulighed for forviklinger, og det vil Venstre ikke være med til.”

Foreningen Transdanmark.dk mener derimod, at det er den manglende mulighed for at skifte navn, der giver forviklingerne: “Vi er sikre pÃ¥, at det vil medføre praktiske lettelser i dagligdagen for den pÃ¥gældende, at navnet pÃ¥ legitimationspapirer m.v. svarer til den pÃ¥gældende persons ydre fremtoning. Derved slipper pÃ¥gældende for mange ydmygende situationer,” skev Transdanmark.dk i deres anbefaling til Navnelovsudvalget i 2003.

Vi skammer os ikke!
Sidste år blev Gisberta, en immigrant fra Brasilien, der var hjemløs og åben transseksuel, brutalt myrdet ved byen Porto i Portugal. Hun blev fundet i en brønd i nærheden af en bro, hun plejede at overnatte under. Mishandlet til døde af en gruppe 10-16 årige børn.

Siden har portugisiske transaktivister lavet bloggen Nao Temos Vergonha – Vi skammer os ikke: “Mindet om Gisberta fortjener, at vi stÃ¥r frem som borgere i verden. Vi skal ikke skamme os over, hvem eller hvad vi er. I respekt for alle verdens Gisberta’er og Gisberto’er, der har følt diskriminationen pÃ¥ deres krop pÃ¥ grund af deres kønsidentitet – tiden er kommet, hvor vi skal nægte at leve i det skjulte.”

PÃ¥ bloggen opretter transpersoner fra hele verden profiler med billeder:

“Jeg, Ethan, skammer mig ikke. Min tante var en transseksuel kvinde, der blev myrdet i 1995, blot fordi hun var transseksuel. Jeg har dedikeret mit liv til at stoppe al diskrimination og vold mod transkønnede. Ethan, Ã¥ben og stolt FtM (FemaletoMale).”

Sam Winter fra Hong Kong Universitet, pÃ¥peger, hvad han kalder “psykiatriens korrumpering”: “Bemærkelsesværdigt nok betragter mainstream vestlig psykiatri transpersoner som mere eller mindre mentalt forstyrrede pÃ¥ grund af deres transkønnethed. Mens transfobiske personer tilsyneladende opfattes som velfungerende.”

* * *
Ovenstående artikel blev den 26. oktober 2007 bragt i Information.
Journalist, Nina Trige Andersen har den 31. oktober 2007 venligst givet mig tilladelse til at bringe artiklen i Vidensbanken.