Titel | Normkritik i pædagogisk praksis |
Redigeret af | Karen Liebing Madsen, Janne Jørgensen og Jacob Graack fra pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole |
Sprog | Dansk |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Udgivet | 1. juni 2022 |
Antal sider | 360 |
ISBN-13 | 9788702319217 |
Fra bogens bagside:
I pædagogiske miljøer er der stigende interesse for begrænsende normer og deres indvirkning på børn, unge og voksnes deltagelsesmuligheder. Alt for mange udsættes stadig for forskelsbehandling og andetgørelse på baggrund af deres køn, etnicitet eller seksuelle orientering. Dette er sjældent bevidst og netop derfor vanskeligt for den enkelte pædagog at få øje på.
Bogen klæder pædagogstuderende på til at blive bevidste om og udfordre de stereotype forestillinger og fortællinger, der knytter sig til både køn, race, seksualitet og handicap. Bogen er desuden relevant for uddannede pædagoger, der ønsker at arbejde mere normbevidst med deres praksis. Der er tre centrale dele i bogen, som indeholder teori og praksiseksempler samt forslag til refleksion og handling:
Del l Centrale begreber i det pædagogiske arbejde med normkritik
Del 2 Normkritik i pædagogisk praksis
Del 3 Erfaringer med udviklingen af normkritiske miljøer
Bogen indeholder bidrag fra undervisere, forskere og praktikere, der tilsammen sikrer en grundig udfoldelse af det normkritiske arbejdes mange facetter.
Den er praksisnær og skrevet i et let tilgængeligt sprog i alle dens dele.
* * *
LGBTI-forhold er omtalt jævnt gennem bogen.
Især gøres der opmærksom pÃ¥: Kapitel 7. Køn og normkritik i dagtilbud, der pÃ¥ side 128 skriver om “Jeg vil bare gerne være Storm”.
* * *
Omtale af bogen hos Hans Reitzels Forlag, hvor den også kan købes.
Omtale af bogen hos Saxo, hvor den også kan købes.
Omtale af bogen hos Bog&Idé, hvor den også kan købes.
Omtale af bogen hos Gucca, hvor den også kan købes.
Omtale af bogen hos William Dam, hvor den også kan købes.