Out in the Open (Rapport af 17. maj 2016 fra UNESCO).


Out in the Open
Out in the Open

Titel Out in the Open
Education sector responses
to violence based on
sexual orientation and
gender identity/expression
Dansk titel
(uautoriseret)
Ud i det fri
Uddannelsessektorens
reaktioner på vold baseret
på seksuel orientering og
kønsidentitet/kønsudtryk
Forfatter Flere bidragsydere
Udgivet af UNESCO
Udgivet 17. maj 2016
Antal sider 142.Resumérapporten 62.
Sprog Engelsk
ISBN-13 978-92-3-100150-5

Det fremgår af rapporten, at vold og diskrimination mod LGBT-børn og -unge er en krænkelse af disses menneskerettigheder. Vold og diskrimination har med stor sandsynlighed også negative konsekvenser for de unges akademiske resultater, jobmuligheder og trivsel generelt.

PÃ¥ baggrund af rapporten vedtog de tilstedeværende ministre pÃ¥ konferencen “Call for Action“, som børne, undervisning og ligestillingsminister Ellen Trane Nørby den 16. juni 2016 meddelte, at Danmark tilslutter sig.

* * *
I rapporten anføres det bl.a., at det havde været svært at få relevante oplysninger især fra lande som Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige, da undersøgelsen var baseret på tilgængelige oplysninger på engelsk, fransk og spansk. På trods af dette konkluderedes det, at de manglende oplysninger fra forskellige lande ikke indikerede, at homofobisk og transfobisk vold ikke forekom i disse lande. Tværtimod kunne det skyldes, at der ikke var gjort en politiske indsats på området, og at der ikke var indsamlet data derom.

* * *
Fra resumérapporten gengives herunder en danske oversættelse af resuméet (side 11 og 12).
Der tages forbehold for oversættelsen. Ved brug som dokumentation henvises til den originale tekst.
Tina Thranesen.

Resumé
Vold i skoler og andre uddannelsesinstitutioner er et verdensomspændende problem. Studerende, der opfattes ikke at være i overensstemmelse med gældende seksuelle og kønsmæssige normer herunder lesbiske, bøsser, biseksuelle eller transkønnede (LGBT), er mere sårbare. Vold på grundlag af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk, der også betegnes som homofobisk og transfobisk vold, er en form for skolerelateret kønsbaseret vold. Det omfatter fysisk, seksuel og psykisk vold og mobning, ligesom andre former for skolerelateret vold også kan forekomme i klasser, legepladser, toiletter og omklædningsrum, på vej til og fra skole og online. Denne rapport sammenfatter resultaterne af en global gennemgang bestilt af UNESCO af homofobisk og transfobisk vold i skoler og uddannelsessektoren reaktioner.

Problemets omfang
En betydelig del af LGBT-eleverne oplever homofobisk og transfobisk vold i skolen. Det fremgår konsekvent af data fra Afrika, Asien, Europa, Latinamerika og Caribien, Nordamerika og Stillehavet, hvor andelen spænder fra 16 procent i Nepal til 85 procent i USA. LGBT-studerende udsættes mere for sådan vold i skolen end i hjemmet eller i samfundet i øvrigt.
LGBT-elever udsættes også i højere grad for vold i skolen end deres ikke-LGBT jævnaldrende.
I New Zealand, for eksempel, havde lesbiske, bøsser og biseksuelle studerende tre gange større sandsynlighed for at blive mobbet end deres heteroseksuelle jævnaldrende og i Norge havde 15 – 48 procent af lesbiske, bøsser og biseksuelle studerende at blive mobbet mod 7 procent af heteroseksuelle studerende.
Studerende, der ikke er LGBT, men opfattes ikke at svare til kønsrelaterede normer, er også udsatte. I Thailand, for eksempel, havde 24 procent heteroseksuelle studerende oplevet vold, fordi deres kønsudtryk blev opfattet som ikke-overensstemmende, og i Canada oplevede 33 % mandlige studerende verbal vold relateret til deres faktiske eller opfattede seksuel orientering, inklusive dem, der ikke identificerer sig som bøsse eller biseksuel.
Skolerelaterede homofobisk og transfobisk vold påvirker elevernes uddannelse, beskæftigelsesudsigter og trivsel. Sådanne udsatte studerende er mere tilbøjelige til at føle sig usikre i skolen, udeblive fra undervisningstimer eller droppe ud af skolen. For eksempel følte 70 procent af LGBT-studerende i USA sig usikre i skolen, i Thailand havde 31 procent af de studerende, som var blevet drillet eller mobbet for at være eller blive opfattet at være LGBT, oplyst, at de havde haft fravær fra skole i den seneste måned, og i Argentina var 45 procent af de transkønnede studerende droppede ud af skolen. Resultatet fir studerende, der oplever homofobisk og transfobisk vold, kan være, at de opnår dårligere faglige resultater end deres jævnaldrende.
LGBT-studerende rapporterede om lavere faglige resultater i Australien, Kina, Danmark, El Salvador, Italien og Polen. homofobisk og transfobisk vold har også negative virkninger på mental sundhed, herunder øget risiko for angst, frygt, stress, ensomhed, tab af tillid, lavt selvværd, selvskadende adfærd, depression og selvmord, hvilket også påvirker indlæring.

Uddannelsessektorens reaktioner
Uddannelsessektoren har et ansvar for at tilbyde sikre og inklusive undervisningsmiljøer for alle studerende. Indsatse mod homofobisk og transfobisk vold i skolerne er afgørende for effektiv undervisning, for at opfylde menneskerettighedsforpligtelserne, herunder retten til uddannelse og børns rettigheder, og for at opnÃ¥ et bæredygtigt udviklingsmÃ¥l (SDGS), i særdeleshed SDG4 – at sikre et inkluderende og retfærdigt uddannelsesniveau og fremme livslang undervisningsmuligheder for alle.
Uddannelsessektorens effektive reaktioner på homofobisk og transfobisk vold kræver en overordnet tilgang. Det omfatter følgende elementer: effektive politikker, relevante læseplaner og undervisningsmaterialer, uddannelse og støtte til personale, støtte til studerende og familier, information og strategiske partnerskaber og overvågning og evaluering. Det omfatter også både forebyggelse og reaktioner på vold og involverer alle relevante interessenter og skal gennemføres på nationalt og subnationalt niveau.
Kun få lande har alle disse elementerne på plads. I meget få lande har uddannelsessektoren politikker, der omfatter homofobisk og transfobisk vold eller seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk i læseplaner eller undervisningsmaterialer. I de fleste lande mangler personalet uddannelse og støtte til at håndtere seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk og for at forebygge og reagere på homofobisk og transfobisk vold. Selvom mange lande yde støtte til studerende, der oplever vold, er ofte uddannelsesinstitutionerne dårligt rustet til at håndtere homofobisk og transfobisk vold. Partnerskaber med civilsamfundsorganisationer med ekspertise i at forebygge og reagere på homofobisk og transfobisk vold kan bidrage til effektive løsninger. Kun få lande indsamler data om art, forekomst eller konsekvenser af homofobisk og transfobisk vold, hvilket bidrager til ringe bevidsthed om problemet og manglende grundlag for planlægning af effektive løsninger. Kun tre lande har gennemført omfattende evalueringer af programmer til forebyggelse og adressering af homofobisk og transfobisk vold i skolerne.

Vigtigste anbefalinger
Den globale rapport anbefaler, at uddannelsessektoren foretager følgende handlinger for at støtte effektive reaktioner på skolerelaterede homofobisk og transfobisk vold:
  1. Systematisk overvågning af udbredelsen af vold i undervisningsmiljøer, herunder vold på grund af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk.
  2. Etablere omfattende nationale og skolepolitikker til forebyggelse af og reaktion på vold i undervisningsmiljøer, herunder vold på grund af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk.
  3. Sørge for, at læseplaner og undervisningsmaterialer er inkluderende.
  4. Give uddannelse og støtte til lærere og andre uddannelses- og skolepersonale til forebyggelse af og reaktion mod vold i undervisningsmiljøer, herunder vold baseret på seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk.
  5. Sørg for sikre skolemiljøer, der er inkluderende og yder støtte til studerende, der berøres af vold, herunder vold på grund af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk, og deres familier.
  6. Fremme ikke-fordømmende og nøjagtige oplysninger om seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk gennem oplysningskampagner og partnerskaber med civilsamfundet og det samlede skolefællesskab.
  7. Evaluere effektiviteten og virkningen af uddannelsessektorens reaktioner på vold, herunder vold på grund af seksuel orientering og kønsidentitet/kønsudtryk.

* * *
I den herunder i dansk oversættelse gengivne pressemeddelelse fra UNESCO den 17. maj 2016 omtales rapporten på følgende måde.
Der tages forbehold for oversættelsen. Ved brug som dokumentation henvises til den originale tekst.
Tina Thranesen.

Pressemeddelelsen

Paris, den 17. maj 2016.
Rapport viser, at homofobisk og transfobisk vold i uddannelse er et globalt problem.

I nogle lande oplever 85 procent LGBT-studerende homofobisk og transfobisk vold i skolen, 45 procent af de transkønnede-studerende dropper ud. homofobisk vold også er rettet mod 33 procent af de studerende, der fejlagtigt opfattes som LGBT, fordi de ikke opfattes som værende i overensstemmelse med de kønsrelaterede normer.

Det er resultater fra “Out in the Open” – en global rapport om uddannelsessektorens reaktioner pÃ¥ vold pÃ¥ grund af seksuel orientering, kønsidentitet og kønsudtryk. Rapporten er udarbejdet af UNESCO for “the International Day of Action Against Homophobia, Transphobia and Biphobia (IDAHOT)” og afslører arten, omfanget og virkningen af volden, status for uddannelsessektorens reaktion og anbefalinger til det videre forløb.

Rapporten blev udgivet på et internationalt møde for uddannelsesministre arrangeret af UNESCO i Paris den 17. og 18. maj 2016, den største forsamling på så højt niveau for at bekæmpe homofobisk og transfobisk vold i uddannelsen. Ministrene forventes at fremsætte en opfordring til handling for at bekræfte deres forpligtelse til at sikre alle elever retten til uddannelse af høj kvalitet.

“PÃ¥ FN‘s topmøde i 2015 om bæredygtig udvikling fremsatte verdens ledere et løfte om at levere inkluderende og retfærdig uddannelse af høj kvalitet til alle, sikre et sundt liv og fremme trivsel for alle i 2030,” mindede Irina Bokova, generaldirektør for UNESCO. “UNESCO anerkender dog, at intet land kan opnÃ¥ dette mÃ¥l, hvis eleverne bliver diskrimineret eller oplever vold herunder mobning pÃ¥ grund af deres faktiske eller opfattede seksuel orientering eller kønsidentitet”, tilføjede hun.

Klare skadelige virkninger
Denne rapport giver for første gang nogensinde globale sammenfattende data om vold på grund af seksuel orientering, kønsidentitet og kønsudtryk i undervisningsmiljøer, og eksisterende reaktioner fra uddannelsessektorer på tværs af regioner. Selv om der ikke er data tilgængelige for alle lande, fandt rapporten, at homofobisk og transfobisk vold har en betydelig indvirkning på elevernes uddannelse, beskæftigelsesmuligheder, sundhed og velvære.

59 procent af de adspurgte LGBT-personer i en undersøgelse i Kina svarede, at mobning havde påvirket deres akademiske præstationer negativt, og i Australien var der en høj sammenhæng mellem offergørelse og manglende koncentration i klassen, lavere karakterer og deltagelse for transkønnede unge.

Homofobisk og transfobisk vold er også forbundet med fysisk og mental sundhed, der er under gennemsnittet, herunder øget risiko for angst, frygt, depression, selvskadende adfærd og selvmord. Undersøgelser fra Belgien Holland, Polen og USA tyder på, at LGBT-studerende og -unge er dobbelt og fem gange mere tilbøjelige til at overveje eller forsøge selvmord end deres heteroseksuelle jævnaldrende.

UNESCO anbefaler, at reaktionen fra uddannelsessektoren skal være rettighedsbaseret, elevcentreret og inkluderende, deltagelsesdemokratisk, kønsopmærksom og ændringsparat, evidensbaseret, alderssvarende, og kontekst specifik og kulturelt følsom.

Ministre fra flere lande vil tilslutte sig ledere fra civilsamfundet og multilaterale organisationer den 18. maj 2016 til at fremsætte en opfordring til handling for at løse den skolerelaterede homofobiske og transfobiske vold, som er afsløret i denne rapport. Det vil være den første opfordring udstedt af beslutningstagere på dette niveau.

* * *
Rapporten i pdf-format hos UNESCO.
Resumérapport i pdf-format hos UNESCO.
Pressemeddelelsen af 17. maj 2016 hos UNESCO.