Titel | Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023 |
Sprog | Dansk |
Udgivet af | Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet Ligestillingsafdelingen |
Udgivet | 28. februar 2023 |
Antal sider | 24 |
ISBN-13 | 978-87-94449-00-7 |
Indhold
Forord.
Baggrund for ligestillingsindsatsen i Danmark.
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv.
Frihed og lige rettigheder for alle.
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer.
Ligestilling og rettigheder globalt.
Status for initiativer fra Perspektiv- og handlingsplan 2022.
* * *
Redegørelsens side 17 til 20:
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer.
Seksuel orientering og kønsidentitet skal ikke være afgørende for den enkeltes trivsel og muligheder i livet. Alle skal kunne være trygge ved at være den, de er, og ved at elske dem, de gør, uden at skulle frygte fordomme, diskrimination eller vold.
Det gælder både i Danmark og internationalt.
Styrke rettigheder globalt og nationalt.
LGBT+ personers rettigheder er under pres internationalt, og i flere lande sker der tilbageskridt. Også i Europa er der lande, som har lovgivning, der begrænser ytringsfriheden og oplysning om seksuel orientering og kønsidentitet. Danmark er kommet langt i forhold til LGBT+ personers rettigheder og fik i 2022 en andenplads i ILGA-Europes årlige internationale rangering af landes LGBT+ lovgivning (Rainbow Europe Map).
Men også i Danmark er LGBT+ personer i højere grad end andre udsat for diskrimination, seksuelle overgreb og vold, herunder partnervold. Ca. tre ud af 10 homo- og biseksuelle har været udsat for vold inden for det seneste år. Det samme gælder ca. fire ud af 10 transkønnede.
Nydanske LGBT+ personer er særligt udsatte. Næsten fire ud af 10 nydanske LGBT+ personer har været udsat for et seksuelt overgreb, og mange har haft en opvækst præget af vold og mangel på tryghed og omsorg.
Der er behov for at stå fast på LGBT+ personers rettigheder både i Danmark og internationalt og for målrettet at yde rådgivning og hjælp til udsatte LGBT+ personer.
Fakta
Kilder: VIVE (2022) Kortlægning af homo- og biseksuelles samt transpersoners levevilkår og samfundsdeltagelse, Rigspolitiet (2023) hadforbrydelser i 2021, Justitsministeriet (2023) Udsathed for vold og andre former for kriminalitet – Offerundersøgelserne 2005-2021, Als Research (2022) Nydanske LGBT+ personers levevilkår og støttebehov.
|
Øge trivsel og lige muligheder.
LGBT+ personer oplever større mistrivsel end befolkningen generelt. De er i langt højere grad end andre ramt af angst, depression, ensomhed, selvskade og selvmordstanker. Og mange LGBT+ personer føler f.eks. ikke, at de kan være fuldt åbne om deres seksuelle orientering på arbejdspladsen, eller at de er inkluderet i fællesskabet i idrætsforeninger. Mistrivslen er særligt stor blandt biseksuelle, transpersoner og LGBT+ børn og unge. Mere end hver anden LGBT+ elev har eller har haft selvmordstanker, og mange føler ikke, de kan være fuldt åbne om, hvem de er.
Antallet af regnbuefamilier er steget markant de seneste 10 år, men nogle familier, særligt dem med to fædre eller med flere end to forældre, kan opleve udfordringer f.eks. i mødet med offentlige myndigheder.
Der er behov for fortsat at arbejde for at nedbringe mistrivslen hos LGBT+ personer og skabe plads til forskellighed – både på arbejdsmarkedet, i uddannelse og i familie- og idrætslivet.
Fakta
Kilder: VIVE (2022) Kortlægning af homo- og biseksuelles samt transpersoners levevilkår og samfundsdeltagelse, Analyse & tal (2020) Udfordringer & barrierer blandt LGBT+ personer i idrætsforeninger, LGBT+ Danmark og LGBT+ Ungdom (2021) Stop diskrimination i skolen – LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen, Danmarks Statistik (2022) Statistikbanken: FAM44N.
|
Initiativer.
Styrket rådgivning til minoritetsetniske LGBT+ personer:
I perioden 2022-2025 udvikles og implementeres et rådgivningstilbud til minoritetsetniske LGBT+ personer vedr. seksuel sundhed, grænsesætning, seksuelle overgreb mv. samt tilbud om støtte, herunder psykologhjælp. Der udbydes en ansøgningspulje i 2023.
Opkvalificering af fagprofessionelle på volds- og socialområdet:
LGBT+ personer, der er udsat for vold i nære relationer, seksuelle overgreb eller på anden måde er i krise, føler sig ikke altid trygge ved at bruge de eksisterende muligheder for rådgivning og hjælp. I 2023-2025 gives tilskud på 0,4 mio. kr. årligt til LGBT+ Danmark til at opbygge viden om LGBT+ området hos relevante organisationer og fagprofessionelle, der rådgiver og tilbyder hjælp til personer udsat for partnervold og seksuelle overgreb, f.eks. personale på krisecentre, herberger mv.
Forebyggelse af partnervold, seksuelle overgreb og krænkelser:
For at mindske antallet af LGBT+ personer, som oplever vold i deres parforhold eller krænkelser og seksuelle overgreb fra andre, iværksættes i 2023 et projekt under LGBT+ Danmark for at øge bevidstheden og dialogen om udfordringerne internt i LGBT+ miljøet.
Anerkendelse af medfaderskab i børneloven og barselsloven:
For at anerkende medfaderskab og dermed give barnet og medfaren de samme rettigheder og pligter som en far, mor og en medmor, fremsætter regeringen et lovforslag, som skal gøre det muligt at anerkende forældreskab, herunder medfaderskab, i forbindelse med fødslen ved altruistiske surrogataftaler. Som konsekvens heraf vil barselsloven ligeledes blive ændret, så medfædre får rettigheder efter barselsloven som forældre til et barn, der er født som følge af en altruistiske surrogataftaler.
Ekspertgruppe om anerkendelse af forældreskab ved kommercielle surrogataftaler:
En ekspertgruppe skal opstille mulige modeller for, hvordan og i hvilket omfang man kan anerkende forældreskab ved kommercielle surrogataftaler, der giver tiltænkte forældre ret til at blive retlige forældre, herunder til at blive medfædre, og samtidig sikrer beskyttelse af kvinder samt børns rettigheder. Ekspertgruppen forventes at afrapportere i 2023.
Viden om LGBT+ familier med flere end to forældre:
Der gennemføres en undersøgelse af forskellige forældrekonstellationer i LGBT+ familier og deres udfordringer. Undersøgelsen gennemføres af VIVE på vegne af Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet og forventes færdiggjort i 2023. På baggrund af undersøgelsen iværksættes evt. en tværministeriel opfølgning.
Oplysning, støtte og rådgivning til børn og unge:
LGBT+ børn og unge skal kunne være trygge i skolen, og de skal i højere grad kunne få rådgivning og støtte. I perioden 2023-2025 gives støtte på i alt 3,5 mio. kr. til to projekter under hhv. LGBT+ Danmark og Foreningen til Støtte for Transkønnede Børn. Projekterne skal bidrage til at oplyse om og bekæmpe fordomme over for LGBT+ børn og unge samt til at give rådgivning til dem, deres forældre, lærere m.fl.
Undersøgelse af LGBT+ elevers trivsel:
Børne- og Undervisningsministeriet har igangsat en undersøgelse af LGBT+ elevers trivsel i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, som skal sikre mere systematisk viden om trivslen blandt LGBT+ elever. Undersøgelsen gennemføres af VIVE og forventes færdig i 2023.
RÃ¥dgivning, oplysning, test og forebyggelse af hiv og andre sexsygdomme:
Gennem Sundhedsfremmepuljen støttes AIDS-fondets lavtærskel rådgivnings-, forebyggelses- og testtilbud målrettet mænd, der har sex med mænd, og andre grupper, der kan have vanskeligt ved at udnytte sundhedsvæsnets eksisterende tilbud.
Styrket sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold:
Sundhedsstyrelsen igangsætter i 2023 en revision af ’Vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold’. Revisionen vil tage udgangspunkt i såvel transkønnedes og sundhedsprofessionelles erfaringer med det sundhedsfaglige tilbud. Vejledningen vil fortsat fokusere på, at børn såvel som voksne, der ønsker sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold, skal have let og lige adgang til sundhedsydelser, mødes på respektfuld vis, og at udredning og behandling skal ske med udgangspunkt i den enkeltes ønsker og behov.
Supplerende rådgivning af personer med kønsidentitetsforhold:
Sundhedsstyrelsen igangsætter i 2023 en ansøgningspulje vedr. tilbud om supplerende rådgivning af personer med kønsidentitetsforhold. Tilbuddet målrettes personer, som er på venteliste eller i gang med et udrednings- og behandlingsforløb ift. kønsidentitetsforhold, som kan have gavn af rådgivning og støtte uafhængigt af forløbet i sundhedsvæsenet.
Indsats om styrket trivsel for LGBT+ personer i foreningsidrætten:
DGI, DIF og Idrættens regnbuekoalitions udvider deres indsats #Gamechanger, der har fokus på styrket trivsel og deltagelse i idrætsmiljøer for LGBT+ personer. Indsatsen sker i perioden 2023-2025 og skal omfatte en større del af Danmark og flere idrætsforeninger. Der arbejdes gennem oplysningskampagner, online platforme, udvikling af metoder og værktøjer til trænere og ledere samt mobilisering af og samarbejde med et betydeligt antal fyrtårnsforeninger.
Drøftelse i Arbejdsmiljørådet om LGBT+ perspektiv i arbejdsmiljøindsatser:
Beskæftigelsesministeren har som opfølgning på LGBT+ handlingsplan 2022-2025 bedt Arbejdsmiljørådet drøfte mulige indsatser til at sætte fokus på LGBT+ personers arbejdsmiljøudfordringer. Arbejdsmiljørådet forventes at sende deres anbefalinger til beskæftigelsesministeren i 1. kvartal af 2023.
Undersøgelse af muligheden for et forbud mod omvendelsesterapi mod mindreårige:
I 2023 offentliggøres en undersøgelse af muligheden for at indføre et forbud mod omvendelsesterapi over for mindreårige LGBT+ personer. På den baggrund vil regeringen tage stilling til, om og eventuelt hvordan et forbud skal etableres.
Europæisk samarbejde på LGBT+ området:
Danmark bidrager aktivt til at sætte fælles europæisk fokus på LGBT+ området i en arbejdsgruppe under Europarådets styringskomite for bekæmpelse af forskelsbehandling, mangfoldighed og inklusion. Danmark deltager desuden i EU’s LGBTIQ Equality Group med en bred kreds af ligesindede lande, der arbejder for at gennemføre EU’s strategi på området.
Samarbejde i Nordisk Ministerråd om LGBT+ dagsordenen:
I 2023 vil Nordisk Ministerråd sætte fokus på ældre LGBT+ personers levevilkår og mødet med den offentlige sundheds- og omsorgssektor. Derudover sætter det islandske formandskab fokus på transpersoners livskvalitet, både med hensyn til retsstilling, inklusion på arbejdsmarkedet, adgang til sundhedsydelser mv.
* * *
Rapporten hos Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet.
Omtale af rapporten hos Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet.
Rapporten hos Folketinget, Ligestillingsudvalget (LIU). Alm. del. Bilag 24. Samling 2022-23 (2. samling).
Omtale af rapporten i: R 7 Ministeren for ligestillings redegørelse om perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2023. Samling 2022-23 (2. samling).
Rapporten. Redegørelse 7 i Folketingstidende. Tillæg G.