Titel | Homophobia, Transphobia and Discrimination on grounds of Sexual Orientation and Gender Identity. 2010 Update. Comparative Legal Analysis |
Oversat titel | Homofobi, transfobi og diskrimination pga. seksuel orientering og ønsidentitet. 2010. En omfattende opdateret juridisk analyse |
Udfærdiget og udgivet af |
European Union Agency for Fundamental Rights (FRA) (Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder) |
Sprog | Engelsk |
Udgivet | 30. november 2010 |
Antal sider | 66 |
ISBN-13 | 978-92-9192-631-2 |
Den 30. november 2010 offentliggjorde Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder – European Union Agency for Fundamental Rights – FRA – sin rapport om homofobi, transfobi og forskelsbehandling pÃ¥ grund af seksuel orientering og kønsidentitet for medlemmer af Europa-Parlamentet.
I forordet indleder direktør for FRA, Morten Kjærum med ordene “Udviklingen i de seneste Ã¥r været vidne til den stigende bevidsthed om rettigheder lesbisk, bøsser, biseksuelle ogtransseksuelle (LGBT) personer pÃ¥ EU-plan og internationalt plan” og slutter med “Agenturet vil fortsat yde evidensbaseret rÃ¥dgivning for at støtte yderligere forbedringer i lovgivningen pÃ¥ dette omrÃ¥de”.
Rapporten er en ajourføring af den tilsvarende rapport fra 2008 og viser situationen, som den så ud ved udgangen af 2009.
Pressemeddelelse fra European Union Agency for Fundamental Rights – FRA
30. november 2010
EU-landene bevæger sig i forskellige hastigheder
I dag fremlægger Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder sin rapport om homofobi, transfobi og forskelsbehandling på grund af seksuel orientering og kønsidentitet for medlemmer af Europa-Parlamentet. Rapporten fra FRA viser, at nogle EU-medlemsstater styrker deres lovgivning og praksis med hensyn til beskyttelse af lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner (LGBT), mens andre medlemsstater begrænser eller forbigår LGBT-personers rettigheder. Der er dermed stor forskel på, hvor meget LGBT-personers rettigheder beskyttes i Europa.
Denne rapport fremlægges efter Europa-Parlamentets anmodning om en grundig undersøgelse af situationen for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner (LGBT) som følge af den restriktive lovgivning om deres rettigheder i visse EUmedlemsstater.
I rapporten fremhæves tre underliggende problemer for LGBT-personer i EU: De er tvunget til at leve en tilværelse i ubemærkethed, de bliver udsat for voldelige angreb og de behandles ikke på lige fod med andre, f.eks. på arbejdspladsen, af udlejere eller ved flytning til at andet EU-land.
FRA’s direktør, Morten Kjærum, siger følgende: “Vores undersøgelser har vist positive udviklinger, men ogsÃ¥ omrÃ¥der, hvor kun lidt har ændret sig siden vores sidste undersøgelse i 2008, eller hvor forholdene ligefrem er blevet værre. For eksempel anerkender et stigende antal EU-medlemsstater retten til at indgÃ¥ ægteskab for par af samme køn, mens andre ikke gør. Dette giver anledning til retlige og praktiske problemer for borgere, som ønsker at flytte fra et EU-land til et andet. I rapporten fremstÃ¥r negative holdninger og stereotype opfattelser som de dybeste Ã¥rsager til de manglende tiltag eller negative udviklinger i et antal medlemsstater“.
De retlige tendenser dækker følgende omrÃ¥der: Retlig beskyttelse mod forskelsbehandling, forsamlings- og ytringsfrihed, hadefulde udtalelser og hadkriminalitet, betydningen af “familiemedlem” i forbindelse med fri bevægelighed, asyl og beskyttelse af LGBT-personer, og muligheder og krav i forbindelse med transpersoners ret til adgang til kønsskiftebehandling og at fÃ¥ deres kønsskifte anerkendt via lovgivningen.
Homophobia, transphobia and discrimination on grounds of sexual orientation and
gender identity – 2010 Update (Comparative legalanalysis)
* * *
Rapporten relaterer sig primært til Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheders artikel 2 (retten til livet), artikel 4 (frihed fra nedværdigende behandling), artikel 7 (respekt for privatliv og familieliv
liv), artikel 9 (retten til at gifte sig og stifte familie), artikel 11 (ytringsfrihed og information), artikel 12 (forsamlingsfrihed), artikel 18 (ret til
asyl), artikel 21 (ikke-diskrimination) og artikel 45 (fri bevægelighed og ophold).
Uddrag fra rapporten
Forskelsbehandling og diskrimination
Beskyttelsen af transkønnede er fortsat uklar på trods af EU-retspraksis.
International beskyttelse af LGBT asylansøgere
Mange medlemsstater mener fortsat, at asylansøgere, der søger beskyttelse mod forfølgelse pÃ¥ grund af deres seksuelle orientering eller kønsidentitet ikke har ret til det, hvis de kan leve i deres egne lande uden “afsløre sig selv”.
Kønsskifte
Vanskeligheder med at få adgang (gratis) behandling, juridisk anerkendelse og ligebehandling på de fleste områder af det sociale liv, omend nogle EU-medlemsstaterstater har forbedret situationen.
FRA fremhæve mere specifikt bl.a.
bedre forstÃ¥else af kønsidentitet som et element af privatlivet og selvbestemmelse snarere end som en psykiatrisk lidelse – især i relation til berigtigelse af det registrerede køn eller ændring af navn pÃ¥ officielle dokumenter;
Stærkere og klarere beskyttelse mod
forskelsbehandling på grund af kønsidentitet
Medlemsstaterne opfordres til at sikre, at forskelsbehandling på grund af kønsidentitet er effektivt medtaget i deres lovgivning til gennemførelse af Direktivetet om ligebehandling, med henblik på at tydeliggøre de eksisterende definitioner og udvide beskyttelsen ud over dem, der gennemgår eller har gennemgået et kønsskifte.
I denne forbindelse kunne Europa-Kommissionen overveje udtrykkeligt at inkludere kønsidentitet blandt de forbudte grunde til forskelsbehandling i ligestillingsdirektivet om varer og tjenesteydelser.
Medlemsstaterne kunne overveje at få inspiration fra den seneste tids praksis i nogle medlemsstater om at afskaffe krav om skilsmisse og kirurgisk kønsskifte som forudsætninger for ændring af det registrerede køn eller ændring af navn på officielle dokumenter.
Bedre beskyttelse for LGBT-personer, der søger international beskyttelse
EU-institutionerne og medlemsstaterne bør overveje udtrykkelig anerkendelse af kønsidentitet som begrundelse for forfølgelse i den nuværende reform af kvalifikationsdirektivet i forbindelse med asylpakken.
Det europæiske asylstøttekontor – The European Asylum Support Office – bør i sin udvikling af materiale til støtte for medlemsstaterne, lette forstÃ¥elsen og korrekt hÃ¥ndtering af sager, der rejser spørgsmÃ¥l om seksuel orientering og kønsidentitet.
UNHCR’s vejledende notat om asylansøgninger pÃ¥ grund af seksuel orientering og kønsidentitet fra 2008 er af særlig relevans for vurderingen af asylansøgninger. Dette især med hensyn til en persons pÃ¥stand om seksuel orientering eller kønsidentitet og uanset deres ægteskabelige status, om de har børn eller deres overensstemmelse med stereotyper. Den nuværende brug af nedværdigende og restriktive vurdering af asylansøgeres troværdighed baseret pÃ¥ deres seksuelle orientering og kønsidentitet bør afskaffes.
Afsnit 1 – Regulation of gender reassignment – omhandler alene forhold vedrørende transkønnede og transforhold, idet der for disse er særlige forhold, som ikke kan indpasse i rapportens øvrige afsnit.
* * *
Rapporten i sin helhed i pdf-format.
Omtale af rapporten den 30. november 2010 hos Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder – FRA.
Omtale af rapporten november 2010 hos Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder – FRA – og mulighed for at downloade den.