Tina Thranesens båltale ved Trans-Danmarks Sankthansaftenfest lørdag den 23. juni 2007 hos Signe Kruse på Djursland.
* * *
Tina Thranesens båltale
Det er mig bekendt første gang, at transpersoner holder fælles Sankthansfest og jeg er meget glad for at Ulla Rørvig opfordrede mig til at holde båltalen.
Det vil være dejligt, om denne Sankthansaftenfest 2007 kan blive starten på en tradition.
Hvem er Sankt Hans?
Sankt Hans er en helgen – nemlig Johannes Døberen.
Den 24. juni er Johannes Døberens helgendag – den dag, hvor han blev gjort til helgen.
PÃ¥ dansk er hans navn – Johannes, blevet til Hans, og dagen før hans helgendag er derfor Sankthansaften.
Midsommervisen
Holger Drachmann skrev Midsommervisen i 1885 og den stammer fra eventyrspillet “Der var en gang”, der havde premiere pÃ¥ Det kongelige Teater i 1887.
Visen udtrykker glæde over vores land, dets rige muligheder og de skiftende årstider med sommeren som højdepunktet.
Og så udtrykker den også ønsket om fred og fordragelighed.
BÃ¥let
At samles om bÃ¥let – om ilden kan føres tilbage lige sÃ¥ langt, som der er beretninger om mennesket.
Ilden var både livgivende og frygtet.
Ilden gav varme og mulighed for at tilberede mad. Men den kunne også forårsage katastrofer, når den kom ud af kontrol.
Det er derfor naturligt, at ilden – bÃ¥let ogsÃ¥ fik symbolsk kraft, og at mennesker samledes omkring bÃ¥let bÃ¥de til hverdag og til fest.
Heksen – hekseprocesser
I slutningen af 1800 tallet – ca. samtidig med, at Drachman skrev Midsommervisen, blev der introduceret den særlige skik med at sætte en heks pÃ¥ toppen af bÃ¥let og lade hende gÃ¥ op i flammer og symbolsk sende heksen til Bloksbjerg.
Bloksbjerg er det højeste punkt i Harzen, og i senmiddelalderen (1300 til 1500) blev bjerget betragtet som heksenes festplads på Valborgsaften den 30. april.
Det er derfor nærliggende at tro, at hekseafbrændingerne er en hedensk skik, men rent faktisk kender vi først til hekseprocesser og heksebrændinger efter reformationen, der startede med Martin Luther i 1517.
Den første heks, der blev brændt pÃ¥ bÃ¥let i Danmark, foregik i Stege i 1540 og den sidste “officielle” hekseafbrænding skete i 1693.
SÃ¥ sent som i 1722 kom en “heks” dog pÃ¥ bÃ¥let i Salling, og i 1897 blev en sÃ¥kaldt “heks” lynchet i Vendsyssel.
Alene i Danmark mistede op mod tusinde “hekse” livet i flammerne.
Midsommervisen og bålet med heksen
Kombinationen af Midsommervisen og heksen på bålet blev formentlig første gang brugt ved en midsommerfest på Jelling seminarium omkring 1900.
I Midsommervisen skriver Drachmann jo heller ikke om hekseafbrænding, men at vi vil holde dem fra livet med glædesblus. De sorte kræfter har det jo ikke så godt med lys.
Det er derfor i dag en symbolsk handling, – et ønske om at holde det onde fra livet.
Og det at holde det onde fra livet kan jo fortolkes på mange måder.
Forbundet af 1948
Sankthansaften i 1948 var Axel Lundahl Madsen, der senere fik navneforandring til Axel Axgil til bålfest.
Axel var bøsse og netop denne aften talte han med ligesindede om de vanskeligheder bøsser havde i samfundet.
Det blev starten på Forbundet af 1948, som han senere samme år stiftede sammen med andre ligesindede.
Axel levede gennem en menneskealder sammen med Eigil Eskildsen.
De fik begge bevilliget navneskift, sÃ¥ledes, at de begge fik efternavnet Axgil, der blev dannet af deres fornavne – AX som de to første bogstaver i Axel og GIL, som de sidste tre bogstaver i Eigil.
De var i øvrigt det første par, som blev gift ved en ceremoni på Københavns Rådhus den 1. oktober 1989, hvor loven om registreret partnerskab trådte i kraft.
Forbundet af 1948 har siden skiftet navn til Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske – LBL.
At læse LBL‘s historie er pÃ¥ mange mÃ¥der som at læse historien om transvestitter og transseksuelle –
interne stridigheder og mange små fraktioner. I dag fremstår LBL imidlertid som en enig og meget stærk forening, som også transpersoner nyder godt af.
Heksejagt er desværre heller ikke noget ukendt begreb nyere tid
NEKKAB
Den 21. juni 1919 blev foreningen Nekkab stiftet. Den blev kendt ulovlig af domstolen og opløst endeligt ved Højesterets dom af 30. april 1924.
Foreningen blev stiftet af en kreds af kunstnere med tilknytning til Dyrehavsbakken. Deraf ogsÃ¥ foreningens navn, der jo er “BAKKEN” stavet bagfra.
Foreningen omtales som Danmarks første homofile forening, men det er næppe muligt at afklare. Det er dog en kendsgerning, at homofile fandt et fristed i foreningen. Et sted, hvor de kunne mødes til dans, karnevaler, aftenunderholdning og skovture.
Ved foreningens sammenkomster fandt også mange transpersoner et fristed, hvor de i selskab med andre kunne vise sig klædte som kvinder.
Politivedtægten
Helt frem til slutningen af 1960’erne var det ifølge fortolkningen af politivedtægten ulovligt for mænd at færdes offentligt iført dametøj.
Mange transvestitter og transseksuelle blev anholdt af politiet og idømt bøder af domstolen.
Danske transforeninger
I 1966 blev den første danske transvestitforening stiftet. Det var FPE-NE. Det var en fælles skandinavisk forening.
Den var forbeholdt heteroseksuelle transvestitter.
Interne stridigheder gjorde imidlertid, at flere medlemmer først i 1990’erne blev ekskluderet.
Nogle af disse stod i 1994 bag stiftelsen af TiD.
I 2002 blev først Trans-Danmark og derefter PfT stiftet.
Det skete indirekte på grund af manglende enighed om, hvordan foreningerne skulle arbejde.
Stigende forståelse
Gennem de senere år har vi heldigvis set en stigende forståelse for de særlige problemer, som transpersoner har.
I dag er vi nået langt i vore bestræbelser på at opnå accept og forståelse i befolkningen og hos politikerne.
Forskning og lovgivning
Fra begyndelsen af 1900-tallet og helt frem til midten af århundredet skelnede læger og videnskabsfolk ikke mellem homofile, transvestitter og transseksuelle.
Herefter blev begreberne skarpt adskilte og fik individuelle diagnoser, som der dog aldrig er blevet rigtig enighed om.
I de seneste år ser vi nu, at forskere begynder at kæde begreberne sammen igen. Ikke, at de som tidligere siger, at det er det samme, men fordi de finder tegn, som kan tyde på, at der er årsagssammenhænge.
Men en ting er den videnskabelige forskning om årsagen. Noget andet og for de fleste nok mere nærværende er den almene accept i samfundet af såvel homofile som transvestitter og transseksuelle.
Og der er sket store fremskridt – især i de seneste Ã¥r.
Aktuelt lovgivningsarbejde
Netop i denne tid er der et større udvalgsarbejde i gang i Sundhedsudvalget i Folketinget.
Det er derfor de største muligheder til dato for, at vi kan få ændret og forbedret de lovgivningsmæssige forhold.
Debatten i Sundhedsudvalget og Folketinget vil uanset resultatet betyde, at de specielle forhold, som gør sig gældende for transpersoner bliver kendt af en endnu større kreds af mennesker. Og det er i sig selv et plus.
Men desværre ser vi, at personstridigheder og enkeltpersoners til tider noget aparte holdning er med til, at vi gør det vanskeligere for os selv.
Sankthansaften for transpersoner
En Sankthanaftenfest som denne er også med til at forbedre forholdene for os alle. Måske i det små, men hver eneste gang transpersoner mødes er et plus. Et plus for den enkelte. Den enkelte får større selvtillid og et større selvværd, hvilket også er et plus for helheden.
Lad os med vores Sankthansbål nyde varmen, sammenholdet og sende vores heks til Bloksbjerg og dermed symbolisere, at vi ønsker at sende fordomme med hende.
Jeg ønsker jer en fortsat god aften og alt godt fremover for os alle.
* * *
Mandag den 25. juni 2007.
Omtale af sammenkomsten ved Tina Thranesen.