Skr. af 12. november 2002 fra trans-danmark.dk til folketingsudvalg, ministre og partier om Civilretsdirektoratets midlertidige ordning for fornavneskift og problemer med personnummeret.


Trans-Danmark
Trans-Danmark
trans-danmark.dk skrev den 12. november 2002 til folketingsudvalg, ministre og partier om Civilretsdirektoratets midlertidige ordning for fornavneskift og problemer med personnummeret.

Skrivelsen gengives herunder

Tirsdag den 12. november 2002

Sundhedsudvalget
Folketinget
Christiansborg,
1240 København K.

Vedr. Civilretsdirektoratets midlertidige ordning transsexuelles mulighed for at skifte fornavn og problemerne ved at dette ikke også gælder personnummeret og kønsbetegnelsen i pas.

Foreningen trans-danmark.dk formål er at fremme befolkningens forståelse for og accept af transvestitters og transseksuelles særlige forhold og søge at sikre, at lovgivningen i størst mulig udstrækning tilgodeser sammes forhold.

trans-danmark.dk henvender sig til Dem, for at gøre Dem opmærksom pÃ¥, at en gruppe borgere – de transsexuelle – har store vanskeligheder i deres dagligdag foranlediget af, at lovgivningen omkring navneskift og personnummerskift administreres uhensigtsmæssigt.

Civilretsdirektoratet har i Ã¥r indført en midlertidig ordning efter hvilken transsexuelle under visse betingelser kan fÃ¥ tilladelse til at skifte fornavn sÃ¥ledes at deres fornavn svarer til det køn, de gerne vil leve som, uden at eller inden de har gennemgÃ¥et et operativt kønsmodificerende indgreb (“kønsskifteoperation“), der ellers er betingelsen for et sÃ¥dant navneskift.
Civilretsdirektoratet har fastsat, at en af følgende to betingelser skal være opfyldt for at få tilladelsen til navneskiftet efter forsøgsordningen.
  1. Ansøgere, der går i et observationsforløb på Sexologisk Klinik med henblik på senere at søge tilladelse til kønsskifte.
  2. Ansøgere, der ikke aktuelt ønsker kønsskifte, men som gennem længere tid har levet som det andet køn.
Civilretsdirektoratet indhenter en erklæring fra Sexologisk Klinik på Rigshospitalet om ansøgeren og forbeholder sig endvidere retten til at forelægge sagen for Retslægerådet.


Gennem mange Ã¥r har en fast bestanddel i Sexologisk Klinik været, at ansøgere til et operativt kønsmodificerende indgreb, skal gennemleve en “real life” test, hvor de i ikke under et Ã¥r skal leve som det køn, de ønsker at tilhøre.
Imidlertid har det ikke været muligt at få et navn eller et personnummer, som svarede til det køn, de pågældende under testen levede som.
Det har selvfølgelig gjort det unødigt vanskeligt at gennemleve “real life” testen. Dette indebar videre, at de ikke kunne legitimere sig pÃ¥ behørig vis, idet der ikke var overensstemmelse mellem deres legitimation og deres udseende og det navn, som de ønskede at anvende.
Dette har selvfølgelig gjort forholdene for disse personer yderst vanskelige – ja fuldstændig uacceptable.

Endvidere er der en gruppe transsexuelle, som ønsker at leve fuldt ud som det modsatte køn, men som af forskellige grunde så som alder ikke ønsker at gennemføre et operativt kønsmodificerende indgreb. Disse personer havde overhovedet ingen mulighed for på noget tidspunkt at opnå tilladelse til navneskift til et navn, der svarede til det køn, som de fremtrådte som og ønskede at leve som.

Med den midlertidige navneordning, som Civilretsdirektoratet har indført, har de to grupper af transsexuelle fået det væsentligt bedre.
Men forholdene er stadig unødvendigt vanskelige. På nogle punkter kan de endog vise sig endnu vanskeligere.
Civilretsdirektoratets midlertidige ordning vedrører alene fornavnet – ikke personnummeret eller andre betegnelser af kønsbestemt art.

Her i landet har vi kønsbestemte fornavne og et personnummer, hvis endetal også er kønsbestemt, ligesom vore pas er forsynet med kønsbetegnelse.

Den midlertidige navneordning løser derfor ikke de transsexuelles legitimationsproblemer.
Ordningen er et skridt i den rigtige retning, men ikke tilstrækkelig.

Ordningen må udvides til også at omfatte et nyt personnummer, hvis kønsbestemte endetal svarer til det fornavn, de pågældende får lov til at skifte til og det køn, som de fremtræder som og ønsker at leve som, ligesom kønsbetegnelsen i passet tilsvarende skal ændres.

At tildele en person et kønsbestemt fornavn, et kønsbestemt personnummer og ændre kønsbetegnelsen i passet, så det svarer til den pågældende persons ydre kønsmæssige udseende, kan i visse situationer medfører vanskeligheder af samme karakter, som i dag eller endog værre.
Ved kontakt med myndigheder så som politi og toldvæsenet f. eks. i forbindelse med udlandsrejser eller ulykke med akut hospitalsindlæggelse til følge, vil kunne åbenbare det indlysende misforhold mellem personens oprindelige køn og den pågældendes ydre fremtoning og legitimationspapirernes indhold.

Der bør derfor efter anmodning eller som fast procedure udstedes yderlig et legitimationskort til disse transsexuelle, som kort og klart oplyser, at den pågældende er transsexuel og har fået myndighedernes tilladelse til at skifte fornavn, personnummer og kønsbetegnelsen i sit pas.

Uagtet disse personer ønsker at leve som det modsatte køn, så vil de fleste ved nærmere betragtning for ikke at tale om lægelige undersøgelser eller visitationer ikke kunne skjule deres oprindelige køn.

Hvis det kun er fornavnet, der udskiftes, så vil et udstedt legitimation virke forkert, idet der er et umiddelbart misforhold mellem det kønsbestemte fornavn og det kønsbestemte endetal i personnummeret.
Dette vil derfor let – mÃ¥ske i særdeleshed i udlandet – kunne give mistanke om, at legitimationen er falsk.
Hvis personnummeret og kønsbetegnelsen i passet derimod svarede til fornavnet, ville denne risiko minimeres betragtelig.
Og ved udstedelse af et supplerende legitimationskort må risikoen for, at sådanne problemer opstår betragtes som tilnærmelsesvis ikke eksisterende.

Det synes heller ikke nødvendigt, at disse sager skal forelægges for Retslægerådet. Det er for bureaukratisk og gør forløbet fra ansøgningen indgives til et svar meddeles unødvendig lang.

Efter at have gjort Dem opmærksom på disse forhold, er det foreningens håb, at De vil medvirke til, at forholdene for de transseksuelle forbedres efter de retningslinier, vi har anført, og at det sker snarest muligt.

Afslutningsvis vil jeg gøre opmærksom på, at foreningen er i færd med at lave et større analysearbejde om forholdene for de transseksuelle.
Dette vil danne grundlag for en senere henvendelse med beskrivelse af de transsexuelles forhold og forslag om, hvorledes forholdene kan forbedres.

Karin Astrup
Formand for trans-danmark.dk

Dette brev er sendt dels som almindeligt brev og dels som e-mail til:
Justitsministeren, Socialministeren, Sundhedsministeren, Kirkeministeren og Folketingets retsudvalg, socialudvalg, sundhedsudvalg og kirkeudvalget samt Folketingets partiers organisationer.

* * *
Skrivelsen fra trans-danmark.dk til Sundhedsudvalget i pdf-format. Bortset fra modtagerangivelsen er skrivelsen til de øvrige modtagere identisk med denne.

Folketingets journal vedrørende skrivelsen hos Kirkeudvalget – Bilag 47.
Folketingets journal vedrørende skrivelsen hos Retsudvalget – Bilag 281.
Folketingets journal vedrørende skrivelsen hos Sundhedsudvalget – Bilag 205.

De øvrige modtagere har ikke offentliggjort skrivelsen på deres hjemmesider.