Den 19. september 2008 har Retsudvalget med baggrund i det Ã¥bne samrÃ¥d om hate crime (samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l AK), som fandt sted torsdag den 18. september 2008, stillet spørgsmÃ¥l 1157 – Alm. del 2007-08 (2. samling) – om hate crime til justitsminister, Brian Mikkelsen, der efter indhentning af informationer i Sverige og England svarede den 17. marts 2009.
(Der blev samtidig også stillet spørgsmål 1158 og spørgsmål 1159).
* * *
Spørgsmålet
Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del – samrÃ¥dsspm AK om hatecrimes den 18. september 2008 redegøre for de svenske erfaringer med udfyldelse af en særlig rubrik om hatecrime i anmeldelsesskemaet og oplyse, om ministeren er villig til at anbefale Rigspolitiet at arbejde videre med en tilsvarende ordning i Danmark?
Svaret
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
“Rigspolitiet har til brug for belysning af de svenske ordninger pÃ¥ omrÃ¥det indhentet bidrag fra de relevante svenske myndigheder, og man kan herefter oplyse følgende:
Rikspolisstyrelsen og den svenske anklagemyndighed indgik i 2007 et samarbejde med henblik på så tidligt som muligt at sikre identifikation af lovovertrædelser, hvor motivet for forbrydelsen kan være begrundet i forurettedes race, seksuelle orientering, religion mv.
Der blev i den forbindelse bl.a. indført nye administrative retningslinjer for politiets optagelse af anmeldelser. Svensk politi skal herefter i forbindelse med, at der optages anmeldelse af en lovovertrædelse, bl.a. tage stilling til, om lovovertrædelsen kan være begrundet i forurettedes race, seksuelle orientering, religion mv. Politiet skal således i forbindelse med, at anmeldelsen opdateres i svensk politis it-baserede anmeldelsessystem, udfylde et tekstfelt, hvor der besvares bekræftende eller benægtende på, om der foreligger mistanke om, at lovovertrædelsen kan være begrundet i et sådant motiv.
Rikspolisstyrelsen og anklagemyndigheden har i forbindelse med årsberetningen for 2007 redegjort for forventningerne til markeringen i anmeldelsessystemet, og det anføres i den forbindelse, at systemet forventes at ville forbedre muligheden for at føre statistik vedrørende kriminalitet, hvor motivet kan være begrundet i race, seksuel orientering, religion mv., ligesom det forventes at ville højne kvaliteten i behandlingen af de omhandlede anmeldelser.
Det kan i øvrigt oplyses, at der ikke, efter det for Rigspolitiet af det svenske justitsministerium oplyste, i Sverige er etableret en ordning, hvor der udpeges en forbindelsesofficer til at forestÃ¥ kontakten mellem politiet og det homoseksuelle miljø.”
Jeg kan supplerende henvise til min besvarelse af 30. januar 2009 af spørgsmÃ¥l 279 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf det fremgÃ¥r, at Politiets Efterretningstjeneste har udvidet den hidtidige indberetningsordning vedrørende racisme til at omfatte alle kriminelle forhold med en mulig ekstremistisk baggrund – dvs. alle former for hate crime.
Indberetningsordningen er blevet udvidet med virkning fra den 1. januar 2009. I den forbindelse er den praktiske procedure ændret således, at der foretages en løbende gennemgang af politiets anmeldelses- og døgnrapporter med henblik på at identificere de sager, hvor der kan være tale om mulig hate crime.
* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret i pdf-format hos Folketinget.
* * *
Besvarelsen bevirkede, at der den 18. marts 2009 blev yderlige stillet § 20-spørgsmÃ¥l S 1708 – Samling: 2008-09 – om implementering af hate crimes.