§ 20-spgsm. S 1778 af 6. april 2010 om pædagogers faglige arbejde med køn i daginstitutioner. Svar 13. april 2010.


Den 6. april 2010 stillede Pernille Vigsø Bagge (SF) § 20-spørgsmÃ¥l S 1778 – Samling: 2009-10 – om pædagogers faglige arbejde med køn i daginstitutioner til socialminister, Benedikte Kiær, der svarede den 13. april 2010.

Spørgsmål
Er ministeren enig i nødvendigheden af, at pædagogers faglige arbejde med køn i daginstitutioner styrkes som det blev konkluderet i DPU’s rapport »Flere end to slags børn – en rapport om køn og ligestilling i børnehaver« fra 2008, og er ministeren enig i nævnte rapports konklusion om, at køn skal være et tema i de pædagogiske læreplaner for at sikre, at der i børnehaverne bliver sat fokus pÃ¥ alle barnets potentialer og kompetencer for at ruste det enkelte barn til at begÃ¥ sig i livet?

Svar
Undersøgelser viser, at forældre er særdeles tilfredse med de dagplejere, pædagoger og pædagogmedhjælpere, som hver dag drager omsorg for og udfordrer deres børn. Jeg er således tryg ved det pædagogiske personales indsats. Samtidig er det selvfølgelig vigtigt, at f.eks. uddannelse og efteruddannelse løbende bliver justeret i forhold til nye krav og udfordringer på området i de fora, der har kompetencen til dette. Som inspiration til bl.a. disse drøftelser offentliggør jeg snarest en rapport, der kortlægger, om eksisterende efteruddannelsestilbud imødekommer de væsentligste udfordringer på dagtilbudsområdet. Rapporten er en opfølgning på regeringens kvalitetsreformstrategi.

De pædagogiske læreplaner er et meget væsentligt fælles arbejdsredskab i de danske dagtilbud. Bl.a. ‘Evalueringen af loven om pædagogiske læreplaner’ (NIRAS Konsulenterne m.fl. 2008) viser, at personalet bruger læreplanerne, og at faglighed og børns generelle udvikling har draget nytte af arbejdet med de pædagogiske læreplaner. Af bemærkningerne til dagtilbudsloven fremgÃ¥r det, at ‘Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes i det enkelte dagtilbud for at sikre, at arbejdet med læring forankres lokalt, og for at dagtilbuddet kan tage højde for lokale forhold sÃ¥som børnegruppens sammensætning (aldre, køn, handicap, familiebaggrunde m.v.), geografisk placering og fysiske muligheder.’ Overvejelser vedrørende børns køn er sÃ¥ledes et element, der naturligt skal medtænkes i forbindelse med arbejdet med læreplanerne. Dette er jeg helt enig i. Jeg mener derfor heller ikke, at det er nødvendigt at ændre i de seks kendte og meget anvendte læreplanstemaer (alsidig personlig udvikling, sociale kompetencer, sproglig udvikling, krop og bevægelse, natur og naturfænomener samt kulturelle udtryksformer og værdier), idet der netop i forbindelse med lovgivningen om pædagogiske læreplaner indgÃ¥r hensynet til bl.a. barnets køn.

Benedikte Kiær.

* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret hos Folketinget i pdf-format.