Titel | Stop diskrimination i skolen LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen |
Ansvarshavende redaktør | Nicolaj Laue Juhl |
Redigering | Andreas Beck Kronborg, Alex Lauridsen Delamare og Sidsel Sofie Poulsen |
Faglig sparring | Andreas Beck Kronborg, Alex Lauridsen Delamare, Mads Hvid og Susanne Branner Jespersen |
Udfærdiget og udgivet af | LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark |
Sprog | Dansk |
Udgivet | 8. februar 2021 |
Antal sider | 126 |
LGBTQ+ elever mistrives markant mere end deres skolekammerater. De føler sig seks gange oftere ensomme og bliver udsat for mere mobning og diskrimination. Det viser Danmarks første rapport om LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen fra LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark.
Mere end 9 ud af 10 af de adspurgte elever oplever homofobiske og transfobiske skældsord som “bøsse“, “lebbe“, “homo“, “tranny” eller “gay” i skolen.
91 % transkønnede kvinder og mænd har tænkt over deres kønsidentitet inden de fylder 16 år.
57 % transkønnede kvinder og mænd har talt med nogen om deres kønsidentitet inden de fylder 16 år.
Kun 23 % af har lært om forskellige seksuelle orienteringer i skolen, og kun 9 % har lært om forskellige kønsidentiteter i skolen.
En af forklaringerne på den høje mistrivsel blandt LGBTQ+ elever skal muligvis findes i den manglende undervisning og viden, som skolen præsenterer for eleverne.
75 % af LGBTQ+ eleverne mener, at vidste lærerne mere om seksuelle orienteringer og kønsidentiteter og talte mere åbent derom, så vil undervisningen blive bedre og mere tryg.
Ovennævnte og meget mere vises i rapporten, der er udarbejdet på baggrund af en omfattende spørgeskemaundersøgelse i perioden 30. september til 24. oktober 2020 med besvarelser fra 910 nuværende og tidligere LGBTQ+ elever i alderen 13 til 25 år
- Årlig trivselsmåling af LGBTQ+ elevers trivsel i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
- Landsdækkende skolekampagne mod mobning og skældsord rettet mod LGBTQ+ personer.
- Lovkrav om LGBTQ+ undervisning i grundskolen som en integreret del af undervisningsmaterialet og pensumlister.
- Nedsættelse af arbejdsgruppe til fremme af en mere inkluderende og mangfoldig skole.
- Læreruddannelsen skal indeholde viden om forskellige kønsidentiteter og
seksuelle orienteringer samt viden om forebyggelse af diskrimination.
* * *
Herunder gengives nogle få af de stillede spørgsmål og de analyserede svar.
Tabel 1.1: Hvad er din kønsidentitet?
Transkønnet mand 7 % (64).
Transkønnet kvinde 2 % (15).
Tabel 2.3: Hvor gammel var du første gang du tænkte over din kønsidentitet?
54 % inden 12 år.
77 % inden 14 år.
91 % inden 16 år.
95 % inden 18 år.
6 % i aldersintervallet 18-21 år.
Svarmuligheden 12-13 år er den hyppigst valgte blandt transkønnede kvinder og mænd.
Tabel 2.4: Tabel 2.4: Hvor gammel var du første gang du talte med nogen om din kønsidentitet?
9 % inden 12 år.
22 % inden 14 år.
43 % inden 16 år.
63 % inden 18 år.
20 % mellem 18 og 25 år.
16 % har aldrig talt åbent om deres kønsidentitet.
Svarmuligheden 14-15 år er den hyppigst valgte blandt ikke-ciskønnede personer.
Tabel 3.9: Har du oplevet at have selvmordstanker, f.eks. tanker om at livet ikke er værd at leve eller tanker om at tage livet af dig selv?
64 % har/har haft selvmordstanker.
34 % har ikke haft selvmordstanker, men er bekymret for at få det.
40 % har haft selvmordtanker flere gange om ugen eller flere gange om måneden.
Tabel 4.2: Har du oplevet, at ord som “bøsse“, “lebbe“, “svans”, “tranny” eller “gay” bliver brugt som skældsord på din skole?
42 % hver dag.
30 % et par gange om ugen.
12 % et par gange i måneden.
9 % én eller to gange.
7 % har slet ikke har oplevet homofobiske og transfobiske skældsord i skolen.
Tabel 4.3: Har du oplevet at blive mobbet på baggrund af din kønsidentitet og/eller dit kønsudtryk, f.eks. valg af tøj, frisure eller omgang med andre på skolen?
57 % har ikke oplevet mobning.
21 % er blevet mødt med fordomme.
19 % har oplevet drillerier, latterliggørelse eller mobning.
17 % har oplevet nedladende eller hadefulde kommentarer.
12 % har oplevet tilråb og skældsord.
6 % har oplevet trusler om vold.
5 % har været udsat for vold.
Tabel 5.3: Har du på skolen lært om forskellige kønsidentiteter, f.eks. non-binær, transkønnet eller akønnet?
9 % har lært om forskellige kønsidentiteter i skolen.
88 % har ikke lært om forskellige kønsidentiteter i skolen.
3 % svarer ved ikke.
Tabel 5.11: I hvilken grad oplever du, at dine lærere eller pædagoger har viden om forskellige kønsidentiteter, f.eks. non-binær, transkønnet eller genderqueer?
2 % svarer i meget høj eller høj grad.
10 % svarer i nogen grad.
80 % svarer i mindre grad eller slet ikke.
* * *
Rapporten hos LGBT+ Danmark.
Den 8. februar 2021 blev der stillet spørgsmål 138 i anledning af rapporten.
Den 24. februar 2021 blev der stillet spørgsmål 153 i anledning af rapporten.