Stop diskrimination i skolen: LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen. 8. marts 2021.


Stop diskrimination i skolen
Stop diskrimination i skolen

Titel Stop diskrimination i skolen
LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen
Ansvarshavende redaktør Nicolaj Laue Juhl
Redigering Andreas Beck Kronborg, Alex Lauridsen Delamare
og Sidsel Sofie Poulsen
Faglig sparring Andreas Beck Kronborg, Alex Lauridsen Delamare,
Mads Hvid og Susanne Branner Jespersen
Udfærdiget og udgivet af LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark
Sprog Dansk
Udgivet 8. februar 2021
Antal sider 126

LGBTQ+ elever mistrives markant mere end deres skolekammerater. De føler sig seks gange oftere ensomme og bliver udsat for mere mobning og diskrimination. Det viser Danmarks første rapport om LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen fra LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark.

Mere end 9 ud af 10 af de adspurgte elever oplever homofobiske og transfobiske skældsord som “bøsse“, “lebbe“, “homo“, “tranny” eller “gay” i skolen.
91 % transkønnede kvinder og mænd har tænkt over deres kønsidentitet inden de fylder 16 år.
57 % transkønnede kvinder og mænd har talt med nogen om deres kønsidentitet inden de fylder 16 år.

Kun 23 % af har lært om forskellige seksuelle orienteringer i skolen, og kun 9 % har lært om forskellige kønsidentiteter i skolen.
En af forklaringerne på den høje mistrivsel blandt LGBTQ+ elever skal muligvis findes i den manglende undervisning og viden, som skolen præsenterer for eleverne.

75 % af LGBTQ+ eleverne mener, at vidste lærerne mere om seksuelle orienteringer og kønsidentiteter og talte mere åbent derom, så vil undervisningen blive bedre og mere tryg.

Ovennævnte og meget mere vises i rapporten, der er udarbejdet på baggrund af en omfattende spørgeskemaundersøgelse i perioden 30. september til 24. oktober 2020 med besvarelser fra 910 nuværende og tidligere LGBTQ+ elever i alderen 13 til 25 år

I rapporten anføres følgende anbefalinger udarbejdet på baggrund af elevernes egne bud på løsninger:
  1. Årlig trivselsmåling af LGBTQ+ elevers trivsel i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
  2. Landsdækkende skolekampagne mod mobning og skældsord rettet mod LGBTQ+ personer.
  3. Lovkrav om LGBTQ+ undervisning i grundskolen som en integreret del af undervisningsmaterialet og pensumlister.
  4. Nedsættelse af arbejdsgruppe til fremme af en mere inkluderende og mangfoldig skole.
  5. Læreruddannelsen skal indeholde viden om forskellige kønsidentiteter og
    seksuelle orienteringer samt viden om forebyggelse af diskrimination.

* * *
Herunder gengives nogle få af de stillede spørgsmål og de analyserede svar.

Tabel 1.1: Hvad er din kønsidentitet?
Transkønnet mand 7 % (64).
Transkønnet kvinde 2 % (15).

Tabel 2.3: Hvor gammel var du første gang du tænkte over din kønsidentitet?
54 % inden 12 år.
77 % inden 14 år.
91 % inden 16 år.
95 % inden 18 år.
6 % i aldersintervallet 18-21 år.
Svarmuligheden 12-13 år er den hyppigst valgte blandt transkønnede kvinder og mænd.

Tabel 2.4: Tabel 2.4: Hvor gammel var du første gang du talte med nogen om din kønsidentitet?
9 % inden 12 år.
22 % inden 14 år.
43 % inden 16 år.
63 % inden 18 år.
20 % mellem 18 og 25 år.
16 % har aldrig talt åbent om deres kønsidentitet.
Svarmuligheden 14-15 år er den hyppigst valgte blandt ikke-ciskønnede personer.

Tabel 3.9: Har du oplevet at have selvmordstanker, f.eks. tanker om at livet ikke er værd at leve eller tanker om at tage livet af dig selv?
64 % har/har haft selvmordstanker.
34 % har ikke haft selvmordstanker, men er bekymret for at få det.
40 % har haft selvmordtanker flere gange om ugen eller flere gange om måneden.

Tabel 4.2: Har du oplevet, at ord som “bøsse“, “lebbe“, “svans”, “tranny” eller “gay” bliver brugt som skældsord på din skole?
42 % hver dag.
30 % et par gange om ugen.
12 % et par gange i måneden.
9 % én eller to gange.
7 % har slet ikke har oplevet homofobiske og transfobiske skældsord i skolen.

Tabel 4.3: Har du oplevet at blive mobbet på baggrund af din kønsidentitet og/eller dit kønsudtryk, f.eks. valg af tøj, frisure eller omgang med andre på skolen?
57 % har ikke oplevet mobning.
21 % er blevet mødt med fordomme.
19 % har oplevet drillerier, latterliggørelse eller mobning.
17 % har oplevet nedladende eller hadefulde kommentarer.
12 % har oplevet tilråb og skældsord.
6 % har oplevet trusler om vold.
5 % har været udsat for vold.

Tabel 5.3: Har du på skolen lært om forskellige kønsidentiteter, f.eks. non-binær, transkønnet eller akønnet?
9 % har lært om forskellige kønsidentiteter i skolen.
88 % har ikke lært om forskellige kønsidentiteter i skolen.
3 % svarer ved ikke.

Tabel 5.11: I hvilken grad oplever du, at dine lærere eller pædagoger har viden om forskellige kønsidentiteter, f.eks. non-binær, transkønnet eller genderqueer?
2 % svarer i meget høj eller høj grad.
10 % svarer i nogen grad.
80 % svarer i mindre grad eller slet ikke.

* * *
Rapporten hos LGBT+ Danmark.

* * *
Rapporten er sendt til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg (BUU) og den 8. februar 2021 blev der stillet spørgsmål S 869 til Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil foranlediget af rapporten.

Den 8. februar 2021 blev der stillet spørgsmål 138 i anledning af rapporten.
Den 24. februar 2021 blev der stillet spørgsmål 153 i anledning af rapporten.