Tri-Ess.


Tri-Ess
Tri-Ess

Tri-Ess
USA
29. juni 2021:
Hjemmesiden død.

Foreningen Tri Ess også betegnet Society of the Second Self blev stiftet af Virginia Prince i 1962 sammen med en gruppe abonenter af Transvestia.
Foreningen blev dog først stiftet under navnet the Hose and Heels Club. Navnet blev dog ret hurtigt ændret til Phi Pi Epsilon ogsÃ¥ kendt som FPE (Full Personality Expression) (ogsÃ¥ betegnet som “Foundation for Personality Expression”) og senere til sit nuværende navn Tri Ess (Society of the Second Self).

Det blev ret hurtigt dannet afdelinger rundt om i USA, hvilket gav transvestitter sikre sted, hvor de kunne mødes med ligesindede.
Virginia brugte næsten al fritid og det meste af sine penge på at rejse rundt i efterhånden hele USA for at hjælpe med at stifte foreninger for transvestitter og at holde foredrag.

Prince ønskede af al magt at fjerne transvestisme og homoseksualisme fra hinanden, idet hun ofte blev bekendt med, at hustruer til transvestitter havde den opfattelse, at deres mænd måtte være homoseksuelle, når de ønskede at iklæde sig kvindetøj.
Dette resulterede også i, at det foreningsheraki, som Prince var ved at opbygge, banlyste homoseksuelle og biseksuelle transvestitter, således at kun heteroseksuelle transvestitter kunne blive medlemmer.
En holdning, som fortsat er gældende i foreningerne.

Prince gjorde også, hvad hun kunne for at fjerne eller i hvert fald at minimere en sammenhæng mellem transvestisme og seksuel lystfølelse ved at kæde sig i kvindetøj og gjorde gældende, at transvestitter simpelt hen havde et behov for at udtrykke deres femminine sider.

Anette Hall fra Sverige havde indmeldt sig i foreningen og var i 1966 i USA.
Hun havde inden afrejsen skrevet Prince og oplyst hvilket hotel, hun skulle bo på. Da hun ankom til hotellet, var der en besked fra Prince om, hvordan de skulle mødes.
Det førte til, at Anette Hall blev initiativtager til stiftelse af en fællesnordisk afdeling af Full Personality Expression ved navn Full Personality Expression – Northern Europe med initialerne FPE-NE den 17. november 1966.

Ligeledes i 1967 tog Prince Europa med storm. Hun besøgte 37 byer i 8 lande og var med ved stiftelse af flere foreninger og mødte 17 allerede eksisterende foreninger.

Men også andre var aktive.
En af disse var Carol Beecroft, der i 1971 stiftede foreningen Mamselle. I 1976 blev den sammenlagt med Tri Ess.

Carol Beecroft begyndte selv at udgive et kvartalsblad ved navn The Femme Mirror.
I 1978 arrangerede hun den første kongres for medlemmer af Tri Ess. Den blev holdt i New Orleans og havde 24 deltagere.
Carol startede også en pennevenklub for medlemmer af Tri Ess.

Op gennem 1980’erne voksede Tri Ess fortsat med dannelsen af flere og flere afdelinger bÃ¥de i USA og rundt i Europa.
Carol Beecroft tog sig primært af bladudgivelserne, Prince af økonomien og Donna Martin ordnede medlems- og foreningsregistreringen.

1987 og 1988 blev skelsættende år for Tri Ess.
I 1987 viste The Donahue Show flere indslag med medlemmer af forskellige Tri Ess foreninger.
The Donahue Show var det første talk shows, hvor programværten Phillip John Donahue gennem 27 år frem til 1997 havde gæster i studiet, som han dels havde samtale med og dels lavede interviews med.
Disse fjernsynssudsendelser resulterede i en lavine af henvendelser til foreningerne.
I 1988 var Carol Beecroft udsat for et alvorligt uheld, der medførte en langvarig rekonvalescens.
Det fremskyndte tilsammen et stort behov for en bredere ledelse, hvilket også blev dannet.
Det hjalp og fremgangen fortsatte.

I 1988 udformede Jane Ellen Fairfax visionerne for Tri Ess med denne erklæring:
F Full personality expression, in a blending of both our masculine and feminine characteristics, in order to be all we can be.
I Integration of our masculinity and femininity to create a happier, more complete, person as we use our enhanced understanding of ourselves in our daily lives.
B Balance between masculinity and femininity in our total personalities.
E Education of Crossdressers toward self-acceptance, education of our families toward understanding, and education of society toward the acceptance of Crossdressers as ordinary people with a special gender gift.
R Relationship- building in the context of crossdressing.

Denne erklæring er stadig grundlaget for alle programmer og filosofien for Tri Ess.

Den nye ledelse begyndte i slutningen af 1980’erne at arbejde for at fÃ¥ de fødte kvinder ind i foreningerne og helst i bestyrelsene i de enkelte foreninger, idet der i foreningerne dels var meget fÃ¥ fødte kvinder og dels ikke ret mange arrangementer rettet mod dem.
Det første initiativ fra ledelsen var at foreslå, at de fødte kvinder kunne blive medlemmer af foreningerne på lige fod med transvestitterne. Det medførte en voldsom proteststorm fra mange transvestitmedlemmer, men ledelsen stod fast og fik det gennemført.

Det viste sig at være en god beslutning.
Mange fødte kvinder var meget aktive, skrev bøger om transvestisme,
hjalp aktivt ved afholdelse af arrangementer – store som smÃ¥ – og var i det hele taget et stort aktiv for foreningerne.
Der blev dannet et “big sister” program for hustruer og kærester til transvestitter og startet et kvartalsblad for dem ved navn Sweetheart Connection, ligesom der blev afholdt adskillige aktiviteter for “ikke-transvestitter”.

Der blev ogsÃ¥ dannet en støtteforening friends of Tri Ess og Tri Ess blev godkendt af myndighederne som en “nonprofit organization”, hvilket har økonomiske fordele.

I 1992 afholdt ledelsen en uddannelseskonference Spouses and Partners International Conference for Education (SPICE), der var en konference for ægtefæller og samlevere til transvestitter med det formål at give dem større viden om transvestisme og de problemer, der kan være at leve i et forhold med en transvestit.

Tri Ess har gennem 1990’erne udviklet et omfattende hjælpe og støtte program rettet mod bÃ¥de transvestitter, deres hustruer og samlevere og deres børn og har tætte kontakter til bÃ¥de myndigheder, psykiatere, psykologer, advokater, socialarbejdere og andre hjælpeorganisationer.

Men foreningen er stadig rettet mod heteroseksuelle transvestitter.