Udkast den 9. oktober 2019 til forslag til ændring af navneloven, lov om Familieretshuset m.fl.


Social- og Indenrigsministeriet sendte den 9. oktober 2019 udkast forslag til til lov om ændring af navneloven, sÃ¥ ordet “transseksuelle” ændres til “transkønnede” i forbindelse med navneændring.
Udkaster indeholder forslag til ændring af følgende love: 1) lov om Familieretshuset, 2) lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, 3) lov om ægtefællers økonomiske forhold, 4) forældreansvarsloven, 5) lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v., 6) navneloven, 7) børneloven, 8) lov om anerkendelse af nordiske faderskabsafgørelser og om ændring af lov om anerkendelse og fuldbyrdelse af nordiske afgørelser om privatretlige krav, 9) retsplejeloven, 10) lov om anerkendelse og fuldbyrdelse af nordiske afgørelser om privatretlige krav, 11) lov om udbetaling af godtgørelse til umyndige HIV-positive blødere, transfusionssmittede m.fl.
Loven forventes at træde i kraft den 1. april 2000.

Udkastet er sendt i offentlig høring. Høringsfristen udløber den 7. november 2019.

Herunder gengives alene udkastet til ændring af “transseksuelle” til “transkønnede” i navneloven

§ 6

I navneloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 7. august 2019, som ændret ved § 27 i lov nr. 1533 af 19. december 2017, foretages følgende ændringer:
1. I § 4, stk. 4, 2. pkt., § 7, stk. 3, 2. pkt., og § 13, stk. 3, ændres »transseksuelle« til: »transkønnede«.

Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger

2.7.1.2. Navneændring for transkønnede
Efter § 4, stk. 1, i navneloven kan et navn tages som efternavn i en række situationer. Det følger af bestemmelsens stk. 2-4, at der er situationer, hvor man ikke kan tage et bestemt efternavn. Efter bestemmelsens stk. 4, 1. pkt., kan et navn ikke tages, hvis det betegner det modsatte køn i forhold til den, der skal bære navnet. Bestemmelsens 2. pkt. giver dog social- og indenrigsministeren mulighed for at fastsætte regler, der for transseksuelle personer gør undtagelser herfra.

Efter § 7, stk. 1, i navneloven kan et navn tages som efternavn i en række situationer. Det følger dog af bestemmelsens stk. 2, 1. pkt., at et efternavn ikke må betegne det modsatte køn i forhold til den, der skal bære navnet. Bestemmelsens stk. 3 giver dog social- og indenrigsministeren mulighed for at fastsætte regler, der for transseksuelle personer gør undtagelse fra bestemmelsen i stk. 2.

Efter § 13, stk. 1, i navneloven kan man som fornavn tages en række navne. Det følger dog af bestemmelsens stk. 2, at et fornavn ikke må betegne det modsatte køn i forhold til den, der skal bære navnet. Efter bestemmelsens stk. 3 kan social- og indenrigsministeren fastsætte nærmere regler om, at personer, der er transseksuelle eller ganske må ligestilles hermed, ikke er omfattet af forbuddet i stk. 2.

2.7.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.7.2.1. Domstolsprøvelse af Familieretshusets navneafgørelser
Navneloven bør ændres således, at alle de navneafgørelser, som Familieretshuset træffer, kan indbringes for familieretten til prøvelse efter bestemmelserne herom i Familieretshusloven, dog med de begrænsninger, der følger af § 448 d, stk. 2, i retsplejeloven. Der er således ikke grund til, at de navneafgørelser, som Familieretshuset træffer i forbindelse med udstedelse af adoptionsbevilling og ved behandlingen af klager over personregisterførernes navneafgørelser, ikke er omfattet af reglerne om, at Familieretshusets afgørelser kan indbringes for familieretten til prøvelse.

2.7.2.2. Navneændring for transkønnede
I dag anvendes udtrykket transkønnet i stedet for transseksuel om personer, hvis kønsidentitet eller kønsudtryk i større eller mindre grad ikke er i overensstemmelse med deres medfødte køn. Derfor bør henvisningerne i navneloven til transseksuel ændres således, at der i stedet henvises til transkønnet.

2.7.3. Den foreslåede ordning
Forslaget om, at alle de navneafgørelser, som Familieretshuset træffer, kan indbringes for familieretten til prøvelse efter bestemmelserne herom i Familieretshusloven, foreslås gennemført ved, at § 21, stk. 1, i navneloven ændres således, at bestemmelsen omfatter alle Familieretshusets navneafgørelser. Der henvises til lovforslagets § 6, nr. 4, og bemærkningerne hertil. Der henvises endvidere til lovforslagets § 6, nr. 3, og bemærkningerne hertil.

Forslaget om anvendelse af begrebet transkønnet i stedet for begrebet transseksuel i navneloven foreslås gennemført ved, at i bestemmelserne i § 4, stk. 4, 2. pkt., § 7, stk. 3, 2. pkt., og § 13, stk. 3, 2. pkt., i navneloven ændres henvisningen til transseksuel således, at der i stedet henvises til transkønnet. Der henvises til lovforslagets § 6, nr. 1, og bemærkningerne hertil.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 6

Til nr. 1
Efter § 4, stk. 1, i navneloven kan et navn tages som efternavn i en række situationer. Det følger af bestemmelsens stk. 2-4, at der er situationer, hvor man ikke kan tage et bestemt efternavn. Efter bestemmelsens stk. 4, 1. pkt., kan et navn ikke tages, hvis det betegner det modsatte køn i forhold til den, der skal bære navnet. Bestemmelsens 2. pkt. giver dog social- og indenrigsministeren mulighed for at fastsætte regler, der for transseksuelle personer gør undtagelser herfra.

Efter § 7, stk. 1, i navneloven kan et navn tages som efternavn i en række situationer. Det følger dog af bestemmelsens stk. 2, 1. pkt., at et efternavn ikke må betegne det modsatte køn i forhold til den, der skal bære navnet. Bestemmelsens stk. 3 giver dog social- og indenrigsministeren mulighed for at fastsætte regler, der for transseksuelle personer gør undtagelse fra bestemmelsen i stk. 2.

Efter § 13, stk. 1, i navneloven kan man som fornavn tage en række navne. Det følger dog af bestemmelsens stk. 2, at et fornavn ikke må betegne det modsatte køn i forhold til den, der skal bære navnet. Efter bestemmelsens stk. 3 kan social- og indenrigsministeren fastsætte nærmere regler om, at personer, der er transseksuelle eller ganske må ligestilles hermed, ikke er omfattet af forbuddet i stk. 2.

Det foreslås, at i bestemmelserne i § 4, stk. 4, 2. pkt., § 7, stk. 3, 2. pkt., og § 13, stk. 3, 2. pkt., i navneloven ændres henvisningen til transseksuel således, at der i stedet henvises til transkønnet.

Begrundelsen for forslaget er, at i dag anvendes udtrykket transkønnet i stedet for transseksuel om personer, hvis kønsidentitet eller kønsudtryk i større eller mindre grad ikke er i overensstemmelse med deres medfødte køn.

Der henvises til de almindelige bemærkninger, punkt 2.7.

* * *
Udkastet på Høringsportalen.
Folketingets journal har registreret udkastet som: Social- og Indenrigsudvalget (SOU). Samling: 2019-20. Alm. del. Bilag 11.
Høringsbrev hos Folketinget i pdf-format.
Høringsliste hos Folketinget i pdf-format.
Udkastet til lovforslaget hos Folketinget i pdf-format.

* * *
Social- og Indenrigsministeriet sendte den 4. februar et revideret udkast i høring.