Titel | LGBT+-elevers trivsel og mentale sundhed samt oplevelser af mobning, vold, chikane og diskrimination En kortlægning for grundskolen, ungdomsuddannelserne og FGU-institutionerne |
Forfatter | Didde Boisen Andersen, Julie Schou Nicolajsen, Christophe Kolodziejczyk og Jane Greve |
Udgivet af | VIVE Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd |
Bestilt af | Børne- og Undervisningsministeriet |
Udgivet | 15. januar 2024 |
Sprog | Dansk |
Antal sider | 157 | e-ISBN | 978-87-7582-288-1 |
Selvskade, ensomhed, lavt selvværd og ubehagelige oplevelser i skolen rammer langt oftere LGBT+-elever på landets grundskoler, ungdomsuddannelser og FGU-institutioner.
Der er 13,3 % blandt de unge mellem 15 og 25 år, der er homo- eller biseksuelle, transkønnede eller på anden vis har en seksualitet og/eller kønsidentitet, der placerer dem i LGBT+-gruppen. Og på landets grundskoler, ungdomsuddannelser og FGU-institutioner tegner der sig et dystert billede af trivslen blandt LGBT+-eleverne.
Det viser undersøgelsen ”LGBT+-elevers trivsel og mentale sundhed samt oplevelser af mobning, vold, chikane og diskrimination”, som er udarbejdet af VIVE og bestilt af Børne- og Undervisningsministeriet.
Der er tale om den første større undersøgelse af sin slags.
”Nu får vi for første gang et detaljeret indblik i både den generelle og skole-relaterede trivsel blandt LGBT+-elever, og det er nogle ret markante tal. Selvom der i dag er større åbenhed og accept af forskellige seksualiteter og kønsidentiteter, så viser tallene, at der er markant dårligere trivsel blandt de unge i skolen, der har LGBT+-orientering, end blandt øvrige unge. Det er nogle ret store tal, når der for eksempel er dobbelt så mange med lav livstilfredshed og tegn på svær angst og depression blandt LGBT+-eleverne,” siger Jane Greve, professor MSO ved VIVE.
* * *
Rapporten hos VIVE.
Omtale af rapporten den 15. januar 2024 hos VIVE.
Omtale af rapporten den 19. januar 2024 hos VIVE.